ژنرال مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و رئیس سابق سازمان سیا روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۸ به وقت تهران سخنرانی مهمی در بنیاد هریتج دارد. دراین سخنرانی او قرار است استراتژی آمریکا در برابر ایران را بعد از خروج آمریکا از برجام مطرح کند. در مطلب پیش‌رو به صورت این مطلب را تحلیل کردم که چگونه می‌توان ائتلاف آمریکایی‌ها را بر ضد ایران خنثی کرد.

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا قراراست امروزدوشنبه ۳۱ اردیبهشت در بنیاد هریتج یکی از اثر گذارترین سازمان‌های تحقیقاتی محافظه‌کار در آمریکا، استراتژی خود را در مورد تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی بر ضد ایران اعلام کند.

مشکل اساسی آقای پمپئو این است که نتوانست سایر کشورهای متحد آمریکا در اروپا را با سیاست آقای ترامپ هماهنگ کند به همین دلیل تلاش می کند با تشکیل ائتلافی از اسرائیل و بعضی از کشورهای عربی منطقه مانند عربستان، امارات، احتمالا مصر و اردن یک حرکتی را از خود نشان دهد تا اثبات کند آمریکا در قضیه خروج از برجام منزوی نیست .

علاوه بر این سلطه دلار بر مبادلات بین المللی که تقریبا از هر سه معامله ای که در جهان انجام می شود دو تا آنها با دلار است این امکان را به آمریکا می دهد که همه شرکتها و بانکها و مراکز مالی و سرممایه گذاری بزرگ را در باره همکاری با ایران با تردید جدی روبرو کند همچنانکه ظرف دو هفته گذشته بیش از ده شرکت بزرگ غربی که بعد از برجام با ایران همکاری اقتصادی داشتند، اعلام انصراف داده اند.

اما پمپئو می داند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد بین المللی که صلاحیت اظهار نظر در باره فعالیت های هسته ای کشورها را دارد ، طی ۳ سال گذشته بارها تایید کرده که ایران تمام مفاد برجام را اجرا کرده و هیچ نشانه ای برای تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای وجود ندارد.

همین مساله توجیه های پمپئو و همکارانش را با مشکل روبرو کرده است بطوریکه حتی مایکل هایدن Michael Hayden رئیس سابق سازمان سیا در مصاحبه با بی بی سی به نمایندگی از دستگاه های اطلاعاتی دولت ترامپ با سه دلیل اثبات می کند بیرون آمدن آمریکا از برجام اشتباه بوده است.
 
به گفته هایدن همه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا معتقدند ایران بعد از توافق برجام هیچ اقدامی برای ساخت بمب هسته ای انجام نداده است با این وجود آمریکایی‌ها تمایل دارند که در شرایط فعلی؛ تا آنجایی که می توانند کشورهای بیشتری را علیه ایران متحد کنند.
 
در نقطه مقابل ایران که دست تیم ترامپ را خوانده است می کوشد با اتکاء به برجام و تائید آژانس ، اتحادیه اروپا ، چین و روسیه را متقاعد کند تا مسیر خود را از آمریکا جدا نمایند. صبر و ایستادگی مقامات تهران بعد از خروج آمریکا از برجام به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها اکنون تلاش می کنند به کمک ائتلافی که چند وچون آن مشخص نیست برنامه فشار بر ایران از طریق تحریم های اقتصادی را پیش ببرند. ارزیابی آنها این است که یا فشارهای اقتصادی ناشی ازتحریم ها، ایران را به پای میز مذاکره درباره سایر موضوع های غیر برجام می کشاند یا در نهایت موجب نارضایتی عمومی در داخل کشور می شود که موجب فروپاشی نظام از درون خواهد شد.

اما استراژی که پمپئو می خواهد اعلام کند احتمالا خارج از این چارچوب نیست بنابراین ایران می تواند از یکسو با ایجاد همبستگی ملی در داخل کشور و نیز باقی ماندن در برجام تا جایی که منافع ملی ایران در خطر قرار نگیرد ، ائتلاف آمریکایی ها را به شکست بکشاند.
 
همه قرائن و شواهد نشان می دهد آمریکایی ها قصد شروع جنگ با ایران را در معنای واقعی ندارند. آنها از طریق به راه انداختن جنگ نرم به دنبال افزایش فشارهای اقتصادی به مردم و عاصی کردن آنها هستند. بنابراین بصورت منطقی دولت و مردم در کنار هم می توانند با انجام اصلاحات لازم در اقتصاد و سیاست کشور شرایطی را فراهم کنند که مردم انگیزه بیشتری برای دفاع در برابر تهاجم گسترده رسانه ای که علیه ایران به راه افتاده است ، از خود نشان دهند.

بدون انجام اصلاحات داخلی در زمینه مبارزه با فساد ورشوه خواری و افزایش بهره وری در تولید و نیز اصلاح نظام بانکداری و گمرک در کشور نمی توان انتظار داشت که سلاح تحریم ها علیه ایران کم اثر یا بی‌خاصیت شود. 

کارشناس مسائل بین‌الملل

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =