این روزها ذهنم درگیر خروج ترامپ از برجام، انتخابات عراق و شیوه حراست اروپا از توافق هسته‌ای است، در حالی که خود را مهیای ماه خدا نکرده‌ایم رمضان هم در راه است.

شنبه انتخابات عراق آغاز می شود ودر دو روز گذشته آرا عراقی های خارج از کشور ونظامیان جمع آوری شده است و اخبار غیررسمی حکایت از پیروزی جناخ های نزدیک به ایران دارد ولی استقبال کم مردم عراق از انتخابات وتقسیم آرا بین جناحهای مختلف قابل بیش‌بینی بود.

در روز شنبه و یکشنبه چندین بار با بغداد وبصره تماس گرفتم وپیگیر اخبار بودم ، خبرها حکایت از پیشتاز بودن مقتدی صدر داشت که برای همه غیر منتظره بود. روز یکشنبه که آرا ده حوزه اعلام شد خبرهای غیر رسمی تایید شد ودو گروه صدر وحشدالشعبی آرا قابل توجهی داشتند، اغلب تحلیل گران داخلی وخارجی پیروزی سائرون ( مقتدا صدر)را شکست جمهوری اسلامی وپیروزی عربستان قلمداد نموده و آرا حشدالشعبی را نشانه پیروزی سردار سلیمانی دانسته وگمانه زنی ها درباره کابینه آغاز شده است.

گروه صدر علی‌رغم توافق قبلی با حیدر العبادی، یکی از استانداران را به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی کرده و ائتلاف خود را متشکل از جریان‌های غیرهم‌سو با ایران (حکیم و علاوی) اعلام نموده. کارشناسان این مرحله را تنها بخشی از پروسه انتخابات دانسته و اعتقاد دارند هر جریانی که دیپلماسی و قدرت مذاکره و چانه‌زنی بیشتری داشته باشد موفق به تشکیل دولت خواهد شد. ضمنا این دولت قطعا ائتلافی خواهد بود و بعید نیست همان‌طور که در سال ۲۰۱۰ علاوی و در ۲۰۱۴ مالکی با وجود به دست آوردن بالاترین رای و تعداد کرسی در پارلمان موفق به تشکیل کابینه نشدند، این بار هم احتمالا این تراژدی تکرار و گروه سائرون موفق به تشکیل دولت نشود (مخالفت ایران و آمریکا) کارشناسان پیروزی سائرون را به دلایل زیر می‌دانند:
۱- حضور کم مردم در پای صندوق‌های رای
۲- اطلاعیه آیت‌الله سیستانی مبنی بر حق انتخاب مردم برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات و درخواست ایشان مبنی بر رای ندادن به مقامات فعلی(لایجرب المجرب)
۳- فساد و رانت گسترده مقامات در عراق و شعار مبارزه با فساد و ملی‌گرایی صدر
۴- سخنان غلو، نسنجیده و دارای مصرف داخلی مسئولین جمهوری اسلامی مبنی بر تسلط ایران بر چند پایتخت عربی و موضع‌گیری آقای ولایتی مبنی بر اجازه ندادن به کمونیست‌ها و ملی‌گراها برای به دست گرفتن قدرت در عراق

این موارد را شاهد و دلیلی بر دخالت ایران در عراق تبلیغ کردند و طرفداران مقتدی صدر از این سخنان برای تهییج افکار عمومی و ترویج ملی گرایی حداکثر استفاده را برده و پیروز انتخابات شدند.

اگرچه رسانه های منطقه در صدد بزرگ نمایی در اختلاف بین ایران و گروه صدر دارند و سفر ایشان به عربستان را نشانه علاقه وگرایش ایشان به سعودی دانستند، در حالیکه ایشان صدها بار به ایران سفر کرده و احترام خاصی برای اساتیدش در حوزه علمیه قم قایل است ، ارتباط خویشاوندی و عقیدتی اش با بیت امام و خاتمی را همه میدانند و در زمان فوت دکتر صادق طباطبایی به ایران آمد و مهمان بیت امام بود وبحث هایی که رسانه ها در مورد شعار طرفداران صدر بر علیه ایران مطرح می نمایند صحت ندارد و فیلم های منتظر شده در فضای مجازی قدیمی بوده است.

رسانه های ایران در تحلیل انتخابات عراق باید احتیاط نمایند و باعث تشدید اختلافات نگردند، ایشان متعلق به جریان شیعه و مقاومت در عراق می باشد و مواضعش در سوریه، لبنان وفلسطین به ایران نزدیک است.

ممکن است ایشان با عملکرد یک جناح در ایران موافق نباشد ومنتقد عملکرد ایران، امریکاو ترکیه در بازار عراق باشد وباید به عقاید ایشان
احترام گذاشت وایشان را تحمل کرد.

به غیر از گروه سایرون متعلق به مقتدی صدر، شاهد آرا خوب گروه فتح به سرگروهی هادی العامری بودیم که هیج ابایی در دفاع و حمایت از ایران ندارند و نمایندگان این گروه در تحولات آینده عراق نقش بارزی خواهند داشت.

در صورتیکه گروههای شیعی متشکل از عامری، عبادی، مالکی وحکیم با یکدیگر توافق نمایند سایرون هم به آنها خواهد پیوست و نگرانی ها بر طرف خواهد شد.

دوشنبه عصر آقای دکتر انصاری معاونت اقتصادی وزارت خارجه در جمع روسای اتاقهای مشترک حضور یافت و با ارایه ساختار جدید وزارت خارجه، آمادگی خود را برای همکاری وتعامل با اتاقهای مشترک بیان نمود.

بزرگان و قدیمی های اتاق عمدتا از تجربیات موفق خود در دوران بدهی ارزی کشور وتحریم ها بیان نموده وخواستار استفاده از این ظرفیت در کشور شده و بعضا نیز خواستار بهبود روابط با همسایگان از جمله عربستان، حفظ روابط با اروپا ومذاکره با امریکا شدند.
من هم با اشاره به آثار تحریم بر تجارت خارجی، خواستار حضور فعال پخش خصوصی در مذاکره با اروپا شدم و ادعا نمودم که اگر در مذاکرات ۵+۱بخش خصوصی حضور داشت نتیجه بهتر بود.عملکرد سفیر، رایزن بازرگانی وکنسولگریهای ایران در عراق را مطلوب دانسته واز آنان تشکر کردم.

بزودی کمیسیون تجارت را در اتاق مشترک ایران وعراق راه اندازی خواهیم کرد ودوشنبه در جلسه کمیسیون صنایع غذایی اعلام نمودم که اگر کمیسیون فعالتر نگردد در کمیسیون تجارت ادغام خواهد شد.

در این جلسه تحلیلی از انتخابات عراق ارایه و سیاست های جدید ارزی کشور را مشوق توسعه صادرات به عراق دانستم.
صادرکنندگان آرد گلایه داشتند که تکلیف ورود موقت در سیاستهای حدید ارزی مشخص نشده و واردات گندم وتبدیل ان به ارد با مشگل مواجه شده است که قول دادم پیگیری وحل نمایم.

نماینده اتاق در عراق به تهران آمده وبه اتفاق ایشان جلسه ای با آقای حمید رضا صالحی از صانیر داشتیم ودر رابطه وصول طلب آنان مذاکره وتبادل نظر کردیم.نشستی هم با دبیر و عضو هیات مدیره کنسرسیوم صنایع دارویی کشور داشتیم و مقررشد که نماینده اتاق جهت امضا تمدید توافق نامه ثبت داروهای ایرانی در عراق پیگیری نماید.

ضمنا با نمایندگان انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی که در سفر آقای شریعتمدار به بغداد و اربیل تفاهم نامه هایی جهت حل و فصل طلب آنان وتکمیل پروژه ها صورت گرفته مذاکره واسناد مربوطه را جهت پیگیری دریافت نمودیم تا ابوباقر پیگیری نماید.
در ابتدای امسال با اشاره به نقاط قوت و ضعف پرسنل دستورالملی برای هریک از آنان صادر کرده و انتظاراتم را بیان نموده بودم ولی در رابطه با اپو باقر و دفتر بغداد این کار صورت نگرفته بود لذا دستورالعملی در ۱۲ بند تدوین و کتبا به ایشان ابلاغ کردم تا وظایف کاری ایشان برای امسال مشخص گردد.

اتحادیه نفت وگاز با توجه به سیاستهای جدید ارزی و مصوبه جدید دولت مبنی بر صدور مجوز برای صادرات قیر توسط شرکت نفت،جلسه فوق العاده ای را تشکیل داده بود و مصراً از من خواسته شده بود که در این جلسه حضور داشته باشم و راهکارهای خود را در این موارد ارایه نمایم، خوشبختانه همه ذی نفعان تولید و صادرات قیر حضور داشتند و پیشنهادات من درباره استراتژی صادرات قیر مورد اقبال و تصویب قرار گرفت و مقرر شد اتحادیه اقدام به امضا تفاهم نامه با شرکتهای نفت جی و پاسارگاد نماید.

سفر آقای ظریف به اروپا و اراده اروپا برای حمایت از برجام سوال روز رسانه ها است و من در این رابطه چند مصاحبه داشتم و دو توییت درباره انتظارات ایران از اروپا زدم که مهمترین موارد آن: ادامه یافتن خرید نفت ایران، همکاری در انتقال وجه نفت به یورو، همکاری وحمایت در مجامع بین المللی وکنوانسیونها نظیر FATF, همکاری در زمینه حمل ونقل، کشتیرانی و بیمه و از همه شاید مهمتر ادامه یافتن همکاری "سویفت" با بانکهای ایرانی که مقر آن در بلژیک است.

متاسفانه فضای رسانه ها و شبکه های مجازی مملو از خبرهای منفی درباره خروج شرکتهای بزرگ نظیر توتال، زیمنس، مرسک، دانلی، انی،..... از بازار ایران و نتایج انتخابات عراق شده است که باعث تضعیف روحیه مدیران دولتی و خصوصی گردیده، دلواپسان نیز مجدد فعال شده اند و معتقدن که چون اروپا قادر نیست منافع ایران را تضمین نماید پس باید از برجام خارج شویم و مجددا تحریم ها را باز گرداند، جالب است که این عزیزان اکثرا کارمند دولت و نهادهای مشورتی هستند و چون دغدغه اقتصادی ندارند به راحتی شعار خروج از برجام داده و برجام را در مجلس آتش زده و به این کار خود افتخار می کنند.

چهارشنبه با تاخیر در جلسه کمیسیون فنی ومهندسی اتاق شرکت کردم وتحلیلی از انتخابات عراق وخروج ترامپ ارایه نمودم وعملکرد جناح راست و پایداری در رابطه با عراق به شدت نقد کرده وبا توجه به آثار تحریم های جدید بر اقتصاد ملی و بنگاهها خواستار حضور جدی تر آنان در بازار عراق شده و آنرا نجات دهنده شرکتهای ایرانی دانستم.

ضمنا آنان را تشویق به معرفی خود در دایرکتوری اتاق مشترک وحضور در مرکز تجاری ۲۴۰۰ متری ایران در بصره نمودم.

خبرهای بد و ناگوار این هفته با ارتحال آقای سید مهدی طباطبایی روحانی مخلص، مردمی، ساده زیست، شریف، اخلاقی وانقلابی تکمیل شد، ارادت من به ایشان از چند منظر بود۱- صفات واخلاق نیکو۲- ارادت وارتباط ایشان به آقای هاشمی رفسنجانی۳- خویشاوندی با ایشان که در چند نسل قبل شکل گرفته بوده است.

خدایش بیامرزد وبا اولیا محشور گرداند. امین

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =