ایسنا نوشت: وزیر مشاور امارات در امور خارجه مدعی شد: ایران مجبور به بازگشت بر سر میز مذاکره برای حصول یک توافق هسته‌ای جدید است چرا که تلاش اروپایی‌ها برای حفظ آن کافی نیست.

به نقل از شبکه بلومبرگ، انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه در یک مصاحبه، تصریح کرد: تهران باید طی هفته‌های پیش‌رو این مساله را درک کند که باید برای حصول یک توافق هسته‌ای جدید به میز مذاکره باز گردد؛ چرا که حمایت اروپایی‌ها برای حفظ توافق کنونی با توجه به خروج آمریکا از آن کافی نخواهد بود.

قرقاش در ادامه ادعاهای خود، گفت: باید یک توافق هسته‌ای جدید با شروط جدید حاصل شود که محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را بیشتر و به موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور رسیدگی کند.

وی افزود: ایرانی‌ها روی اختلاف میان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حساب باز کرده‌اند اما این کار بی‌فایده است. یک پیام شفاف و متحد به ایران شانس یافتن راه‌های جایگزین جدید را افزایش می‌دهد.

به گزارش بلومبرگ، اگرچه امارات متحده عربی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده، محسوب نمی‌شود، این کشور به همراه عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل ترس از افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران علیه توافق هسته‌ای تلاش کردند. این تلاش‌های آنها در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به شکست انجامید اما این کشورها به علاوه اسرائیل در دولت دونالد ترامپ گوش شنوای بیشتری پیدا کردند، کسی که سرانجام خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را اعلام کرد.

ترامپ روز هشتم ماه مه با اعلام خروج خود از توافق هسته‌ای،‌گفت که تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند، این در حالی است که دیگر طرف‌های توافق یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه روسیه و چین بر ادامه پایبندی خود به این توافق تاکید کرده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز در ادامه تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای یکسری مقررات مسدودکننده را برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران اجرایی کرده است اما این اقدامات ممکن است برای متقاعد کردن شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران و پذیرش خطر ریسک تحریم‌های آمریکا و مسدود شدن دسترسی به نظام بانکی جهانی کافی نیست. تاکنون شرکت فرانسوی توتال اعلام کرده است که منافع خود در ایران را بازبینی خواهد کرد و احتمال دارد ادامه قرارداد خود با ایران را متوقف کند.

بنابراین گزارش، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر طی یک سخنرانی استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با ایران را تشریح کند که انتظار می‌رود شامل موضوع موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های ایران در منطقه باشد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    حتی جزیرک هایی که اسم کشور بر خودشان گذاشتند حالا تو امور ایران دخالت می کنند تفو بر تو ای چرخ گردون