چهارشنبه 24 مرداد 1397
سه شنبه 1 خرداد 1397 - 06:33:00 چاپ

واکنش استاد دانشگاه به اظهارات بهاره افشاری/ مهم نیست که شما شعر سعدی را چگونه می‌پسندی

فرهنگ > ادبیات - روزنامه خراسان نوشت: بهاره افشاری بازیگر تلویزیون با انتشار تصویری از اسکناس 10 هزار تومانی در صفحه اینستاگرام خود به چاپ شعر معروف «سعدی» واکنش نشان داد و بیت «بنی آدم اعضای یکدیگرند» را غلط دانست .

 این ماجرا  باعث شد به سراغ دکتر محمد جعفر یاحقی استاد زبان و ادبیات فارسی، عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد برویم تا متوجه شویم که جامعه فقر فرهنگی دارد یا عده ای دچار فقر علمی شده اند و به دلایلی دوست دارند در موضوعاتی که تخصصشان نیست صحبت کنند.

دکتر یاحقی در ابتدا درباره چگونگی تصحیح گفت: برای تصحیح در ادبیات باید این بیت یا هر بیتی را از دو منظر بررسی کرد؛ یکی شرح و توضیح شرح و دیگری مسئله تحقیق و تصحیح نسخه شناسی و متن شناسی است. متون کلاسیک بر اساس نسخه های خطی و دست نویس های کهن تصحیح شده و ضبط درست آن به دست می آید. این که من دلم چه می خواهد یا این گونه بهتر است یا این گونه می پسندم مجاز نیست. بنابراین هر متنی ابتدا باید یک تصحیح انتقادی صحیح داشته باشد و براساس آن ضبطی که بر اثر اجتهاد و تصحیح انتقادی مصححان آگاه پیدا می شود آن را ملاک قرار دهیم و سپس آن تصحیح انتقادی قابل تفسیرو تاویل است.

مدیر  قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان ادامه داد: براساس مدارک گلستان سعدی که تصحیح شده و نسخه های کهنی که مربوط به اوایل قرن هشتم است یعنی 10، 15 سال بعد از مرگ سعدی که به احتمال زیاد باید خیلی به زبان سعدی نزدیک باشد و در واقع باید گفت به سخن سعدی از همه نزدیک تر است تقریبا بالاتفاق تمام آن ها ضبط یکدیگرند را دارند، شادروان غلامحسین یوسفی که آخرین تصحیح را از گلستان ارائه داده و همه نسخه ها را دیده است می گوید. همه نسخه های این مصرع را به صورت «بنی آدم اعضای یکدیگرند» ضبط و ثبت کرده اند البته این بحث «یکدیگرند» صحیح است یا «یک پیکرند» از قدیم وجود داشته است.

45302

36 دیدگاه
  • ممد
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 07:35:48
    پاسخ
    68 27

    حرف استاد كاملا متين. قطعا ايشون در اين زمينه تخصص دارن. ولي يك سوال برام پيش اومد. ايشون استاد زبان فارسي هستند يا عربي؟ چرا همه كلماتشون عربي و پيچيده است؟

    • بی نام
      سه شنبه 1 خرداد 1397 - 11:27:19
      66 7

      درود بر این استاد دانشگاه. کاش این جماعت خانم های بازیگر که تمام وقت شان صرف اینستاگرام میشه یاد می گرفتند برای اینکه خودشون را در جامعه مطرح کنند و مشهور شوند سراغ هر موضوعی که درباره اش هیچ تخصص و سوادی ندارند نروند...

    • بی نام
      سه شنبه 1 خرداد 1397 - 21:24:17
      12 6

      به نظرم خیلی مهم نیست حالا چه یک پیکرند چه یکدیگرند

    • بی نام
      پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 19:23:22
      1 5

      چه اهمیتی دارد که حالا سعدی چی گفته یا نگفته بجای صرف کردن عمرمان در این وادی ها دنبال علومی باشیم که روی کیفیت و کمیت زندگی احاد مردم تاثیر می گذارند.

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 08:04:44
    پاسخ
    60 4

    یکی از ضعف های فضای مجازی همین اظهار نظر است که مخاطبان فرهیخته امکان اظهار نظر ندارند و باید شاهد جولان دادن یکسری بی سواد در متن ذهن جامعه باشند. مثلا این بازیگر یا حتی اولین فردی که پیکرند را آوردنفیسی حتی یک نسخه قبل قرن ده نمی توانند بیاورند که یک پیکرند یا ژیکرند نوشته باشد.

    • حمید
      چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 12:15:18
      30 6

      امبرتو اکو فیلسوف ایتالیایی با فضای مجازی مخالفت داشت و آن را عامل "حمله احمق ها" می دانست؛ به گفته او فضای مجازی باعث شده یک احمق به اندازه یک برنده جایزه نوبل حق اظهار نظر داشته باشد البته به نظر خودم تو انتخابات هم همین وضعه و همه نباید حق رای داشته باشند چون رای کسی که کلی در مورد یک کاندیدا تحقیق میکنه خیلی راحت توسط یکنفر که فقط میخواد شناسنامش مهر بخوره خنثی میشه

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 08:24:24
    پاسخ
    44 19

    خوب نتیجه ؟ این عزیز استاد هم که شک داره ؟ اصلا خبرنگار محترم دنبال چی بود؟

    • بی نام
      سه شنبه 1 خرداد 1397 - 23:50:47
      10 6

      همین رو بگو. خوبه خبر نویسی رو از بی بی سی یاد بگیرن. در یک متن کوتاه کل داستان رو توضیح میدن

    • مشهد
      چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 15:41:08
      3 0

      اشکال از خلاصه نویسی خبرآنلاینه که متن کامل رو نگذاشته: دکتر یاحقی در ابتدا درباره چگونگی تصحیح گفت: برای تصحیح در ادبیات باید این بیت یا هر بیتی را از دو منظر بررسی کرد؛ یکی شرح و توضیح شرح و دیگری مسئله تحقیق و تصحیح نسخه شناسی و متن شناسی است. متون کلاسیک بر اساس نسخه های خطی و دست نویس های کهن تصحیح شده و ضبط درست آن به دست می آید. این که من دلم چه می خواهد یا این گونه بهتر است یا این گونه می پسندم مجاز نیست. بنابراین هر متنی ابتدا باید یک تصحیح انتقادی صحیح داشته باشد و براساس آن ضبطی که بر اثر اجتهاد و تصحیح انتقادی مصححان آگاه پیدا می شود آن را ملاک قرار دهیم و سپس آن تصحیح انتقادی قابل تفسیرو تاویل است. کاملش در روزنامه خراسان هست

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 08:32:44
    پاسخ
    36 21

    متأسفانه هنرمندان ما براي خراب كردن ايران و ايراني تمام تلاششان را مي‌كنند و براي انعكاس هر چيزي كه به نظرشان مناسب نيست آرام نمي شينند حتي اگر هيج اطلاعي در مورد موضوع مربوطه نداشته باشند و باعث بشه كه خودشان زير سوال بروند

    • بی نام
      چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 23:57:47
      2 0

      حدود يكسال پيش در همين خبرآنلاين مقاله اي خواندم مبني بر اينكه وقتي مخصوصا از دو سه دهه گذشته ، تصميم گيران بنا به دلايل امنيتي يا هر ملاحظه ديگه از حضور و تاثير شعراي ، نويسندگان آگاه ، علما و اساتيد نگران شدن و جاي آنها رو با سلبريتي ها به عنوان مرجع ، عوض كردن ، ميشه وضعيتي كه الان داريم . قربونش برم همه شون خودشون رو هنرمند خطاب ميكنن . ميدونيد شأن هنر چقدر بالاست كه هر كسي به آن دست پيدا نميكنه و در غير اينصورت فقط بازيگر ، خواننده ، كارگردان ، نقاش و كارمند و كارگر و هر چيز ديگر هستيم

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 08:39:18
    پاسخ
    32 2

    اولا اینکه خود اساتید هم چنانچه این استاد نیز گفته اند بر روی این موضوع شک دارند .... دوما اینکه این اخبار نویسان چطور به خودشان اجازه میدهند با این ادبیات زشت خبر بنویسند ...... این ها خودشان بیشتر از همه در موضوعاتی که اصلا تخصصشان نیست به بدترین شکل ورود می کنند ......

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 08:48:15
    پاسخ
    33 11

    الان این جمله ی : "تا متوجه شویم که جامعه فقر فرهنگی دارد یا عده ای دچار فقر علمی شده اند و به دلایلی دوست دارند در موضوعاتی که تخصصشان نیست صحبت کنند." یعنی چی؟ یعنی ملت در مورد شعرم نمیتونن نظر بدن؟ منی که نخصصم ادبیات نیست اگه در مورد شعر حرف بزنم فقر علمی دارم؟ پس با این نتیجه کل دولت مردای ما فقر علم دارن.

    • بی نام
      سه شنبه 1 خرداد 1397 - 15:09:27
      10 3

      یعنی تازه به این نتیجه رسیدی؟

    • بی نام
      چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 16:08:20
      2 0

      از خیلی وقت پیش به این نتیجه رسیده بوده

  • آرمان
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 08:51:22
    پاسخ
    29 7

    واقعا مشکل امروز جامعه اظهار نظر افرادی است که در آن حوزه هیچ تخصص و یا مطالعه ای ندارند.

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 09:17:13
    پاسخ
    18 34

    البته ایشون صاحب نظرند ولی "اعضای یک پیکرند" با معنی تر نیست؟ یعنی چی اعضای یک دیگرند؟ مثلن من دست یکی دیگم

    • بی نام
      پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 16:06:54
      1 0

      مهم نیست شما چجوری میپسندی, مهم اینه که چه دلایلی برای نظرت داری

  • نا شناس
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 09:40:37
    پاسخ
    20 21

    با سلام از اینکه یک محقق فردوسی شناس را برای شعر سعدی انتخاب نموده اید مشخص می شود همان کلمه یک پیکرند صحیح می باشد نه یک دیگرند باستناد مصرع و بیت های بعد.

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 09:40:39
    پاسخ
    23 17

    اينها فکر کردند 4 تا فالوور پيدا کنند مي توانند در هر زمينه اي اظهار فضل فرمايند

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 09:52:45
    پاسخ
    29 8

    حالا چون یک بازیگر در این مورد نظر داده باید با این تیتر و متن بنوازیدش؟ این نظر رو از خودش که درنیاورده. این مصرع از قدیم محل مناقشه بوده. من به شخصه این جو سلبریتی ستیزی اخیر رو نمی فهمم و نمی پسندم. همه سلبریتی ها رو به یک چوب راندن خیلی بی انصافیه. شما مثلاً ترانه علیدوستی رو با محسن افشانی یکی می دونید؟

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 10:08:05
    پاسخ
    8 6

    توضیحات بسیار علمی و کافی بود ایشان با توجه به عدم تخصص بهتر از ایشون که تخصص دارند اظهار نظر کرده بود.

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 10:16:05
    پاسخ
    22 13

    عقلم چیز خوبیه به نظر خود شما یکدیگرند درسته یا یک پیکرند قطعا بنی ادم اعضای یک پیکرند بسیار عقلانی تره تا بگیم بنی ادم اعضای یکدیگرند ...

    • ف . م
      چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 23:58:58
      5 3

      موافقم . "اعضای یک پیکرند" بنطرم درست تره یعنی مثل سر و دست و قلب و.... که اگر یکی از آنها درد داشته باشد یا بیمار شود بقیه اعضا هم دچار تنش و مشکل می شوند . بعلاوه نطر دادن یک مطلب است و حکم کردن که کار اهل فن است مطلب دیکری . این خانم گناه کبیره نکرده که نطر خودش را گفته اگر اشتباه بود خوب تصحیح کنید اشکال از ضعف فرهنگی ماست که هر اظهار نطری را وحی منزل بحساب می آوریم .

    • ماها
      جمعه 4 خرداد 1397 - 18:35:00
      1 0

      منظور از اعضای یکدیگرند یعنی اعضای یک خانواده هستن درکش خیلی سخت نیست که یک خانم ... این همه جنجال درست کرده

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 10:23:41
    پاسخ
    24 10

    ولی انصافاً اعضای یک دیگرند یعنی چی باز یک پیکرند بیشتر توجیه داره

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 10:29:59
    پاسخ
    20 18

    خود دانشمند پنداری در سلبریتی ها بیداد میکنه این خانم هم جوری گفته که انگار برای اولین بار این قضیه رو کشف کرده، البته شاید هم بازیهای مخصوص شبکه های اجتماعی برای جلب توجه باشه.

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 10:42:22
    پاسخ
    11 7

    یه بار بخون ببین خودت فهمیدی چی گفتی

  • عرفان
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 11:13:57
    پاسخ
    12 20

    درود بر این استاد دانشگاه. کاش این جماعت خانم های بازیگر و که تمام وقت شان صرف اینستاگرام میشه یاد می گرفتند برای اینکه خودشون را در جامعه مطرح کنند و مشهور شوند سراغ هر موضوعی که درباره اش هیچ تخصص و سوادی ندارند نروند...

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 15:11:31
    پاسخ
    7 12

    واقعا سطح تفکر این سلبریتی ها مثال زدنیه، آخه با چند ثانیه فکر و یکم مطالعه هم می شد فهمید.

  • بی نام
    سه شنبه 1 خرداد 1397 - 15:11:45
    پاسخ
    7 12

    خدا این بازیگران هوشمند و صاحب دانش رو از ما نگیره

  • مشهد ادامه
    چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 15:41:53
    پاسخ
    2 0

    براساس مدارک گلستان سعدی که تصحیح شده و نسخه های کهنی که مربوط به اوایل قرن هشتم است یعنی 10، 15 سال بعد از مرگ سعدی که به احتمال زیاد باید خیلی به زبان سعدی نزدیک باشد و در واقع باید گفت به سخن سعدی از همه نزدیک تر است تقریبا بالاتفاق تمام آن ها ضبط یکدیگرند را دارند، شادروان غلامحسین یوسفی که آخرین تصحیح را از گلستان ارائه داده و همه نسخه ها را دیده است می گوید. همه نسخه های این مصرع را به صورت «بنی آدم اعضای یکدیگرند» ضبط و ثبت کرده اند البته این بحث «یکدیگرند» صحیح است یا «یک پیکرند» از قدیم وجود داشته است.

  • مشهد ادامه
    چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 15:43:06
    پاسخ
    2 0

    همچنین براساس مطالعه ای که در متون روزگار سعدی انجام داده به این نتیجه رسیده است که عبارت «یکدیگرند» مصطلح بوده و چندین شاهد نیز از رساله پولُس آورده که در آن جا از واژه «یکدیگرند» استفاده شده به طور مثال «همچنان که در یک بدن اعضای بسیار داریم هرعضوی را یک کار نیست. همچنین ما که بسیاریم یک جسم هستیم اما فردا فرد اعضای یکدیگریم» . در جایی دیگر در رساله اول پولُس آمده است که: «دروغ را ترک کرده هرکس با همسایه خود راست بگوید زیرا که ما اعضای یکدیگریم»

  • حسام
    پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 01:17:32
    پاسخ
    1 0

    از قدیم وجود داشته رو ما نفهمیدیم ؟ وقتی همه نسخه های کهن می گویند ..یکدیگرند ....یک پیکرند را چه کسی از قدیم آورده ....شاید منظور دوستان این مسئله است که برخی یک پیکرند را از قدیم بیشتر کارا دانسته واستفاده می کردند ....در مورد بهاره خانم ایشون تصور کرده اولین کاشف است ..باید به بهاره خانم هم توجه شود ...

  • بی نام
    پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 12:22:20
    پاسخ
    5 3

    چه استادی... بهتره ایشون اول یک مقدار به ادب فکر کنند بعد سراغ ادبیات بروند

  • بی نام
    پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 12:22:37
    پاسخ
    4 0

    چه اهمیتی داره این بحثا وقتی دیگه کسی سعدی نمیخونه

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین
وبگردی