هاشمی: ترامپ می‌خواهد ایران را به واکنشی شتابزده وادار کند

یک دیپلمات پیشین وزارت خارجه کشورمان اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه ایران را برای خبرآنلاین تشریح کرده است.

زهره نوروزپور: روز دوشنبه، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، در پی موضع گیری تند خود علیه کشورمان، برای ایران خط و نشان کشید. موضع این وزیر تازه نفس با محکومیت اتحادیه اروپا و همین طور رهبران جهان همراه شد. در این باره، سیدجعفر هاشمی، سفیر اسبق ایران در برزیل در گفت‌وگو با خبرآنلاین، موضع گیری پمپئو را تشریح کرده است. او در این باره می گوید: « وزیر خارجه آمریکا دو هفته پس از خروج از قرارداد بین المللی برجام در اولین سخنرانی خود مسائلی را مطرح کرد که حکومتهای آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی پس از تحقیر شدن توسط مردم انقلابی ایران و بیرون راندن از ایران تابحال بارها و بارها تکرار کرده بودند بیان مطالبی مانند اعمال سخت ترین و شدیدترین تحریمهای تاریخ مسئله جدیدی نیست.»

هاشمی در تشریح موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا علیه ایران گفت: «حکومتهای خودکامه قبلی آمریکا حتی تهدیدهای نظامی علیه ایران اسلامی را هم مطرح کرده بودند که به جائی هم نرسیدند. همزمان با این تهدیدها لیستی از آرزوهای خود را در قالب بایدها و نبایدها برای ایران اسلامی طرح که ضمن پرداختن به آنها نیز پاسخ را هم بیان خواهم کرد.

۱- در اختیار گذاشتن تمامی اطلاعات هسته ای.  مرجع رسیدگی به این امر آژانس انرژی اتمی است که ضمن دریافت گزارشات با بازرسی های مداوم تابحال دهها گزارش مبنی بر رعایت کامل تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران را اعلام نموده است.

۲- 
تعطیل کردن غنی سازی. آمریکا گویا فراموش کرده که غنی سازی ایران از سوی آژانس به رسمیت شناخته شده و شورای امنیت ملی نیز آنرا تائید نموده است.

۳- جلوگیری از توسعه موشکها. جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود ثابت نموده که نه چشمداشتی به جائی دارد و نه شروع کننده درگیری است و تجربه چهار دهه خصومتهای بی حد و حصر آمریکا علیه منافع این کشور موجب گردیده تا نسبت به سلاحهای دفاعی و بازدارنده به شکلی که مورد تائید حکومت است عمل نماید و اجازه هرگونه دخالت خارجی در این زمینه را رد نموده و به هیچ دولتی اجازه دخالت در امور دفاعی از سرزمین خود را نخواهد داد.

۴- 
خروج نیروهای نظامی از سوریه، عراق و یمن. اولاً حضور مستشاری نیروهای نظامی ایران در سوریه و عراق با درخواست حکومتهای قانونی این دو کشور و با هدف سرنگونی تروریستها صورت گرفته و ادامه آن نیز بستگی به درخواست همان کشورها دارد. چنانچه اگر همین حضور و کمکها نبود چگونه میشد نیروهای تروریستی داعش که از حمایتهای اطلاعاتی، لجستیکی و مالی آمریکا برخوردار بودند را از این سرزمینها اخراج کرد؟

۵- 
قطع همکاری با القاعده و طالبان. اینهم از طنزهای روزگار است. طالبان و القاعده به گفته مسئولین عالیرتبه آمریکا زائیده آمریکائیها هستند. آنوقت جهت فرار از بار مسئولیت تهمت همکاری با آنان به جمهوی اسلامی ایران زده میشود که هیچ کودکی هم این ادعاها را نمی پسندد.

هاشمی در ادامه بیان داشت: «به نظر من آمریکائیها هم خود هیچ باوری به اجرائی شدن خواسته هایشان ندارند بلکه فشارهای اسرائیل و عربستان و امارات موجب طرح چنین مسائلی شده است.

مسئله مهمی که در هیاهوی تبلیغاتی آمریکا دنیا از آن غافل مانده این است که آمریکا تصمیم گرفته به هر قیمتی به عنوان یک وظیفه، حکومت کودک کش و نامشروع اسرائیل را حفظ نموده و برای هزینه چنین کاری با دوشیدن منابع کشورهای مسلمان منطقه دست به چنین کاری بزند. اینجاست که مسلمانان منطقه نباید سکوت کنند تا حاکمان بی لیاقت خود جهت حفظ یک رژیم نا مشروع از بیت المال مسلمین خرج نمایند.»

سفیر اسبق ایران در برزیل درباره لحن صحبت پمپئو گفت: «به نظر من سخنرانی وزیر خارجه آمریکا چهره بزک کرده آمریکا را نیز بر ملا کرد و نشان داد که آمریکائیها از شکستهای سنگین خود در برابر اراده جهانیان بشدت عصبانی هستند و بنظر میرسد که سیاستهای ترامپ در مواجهه با ایران انقلابی فلج شده و آمریکا در صدد است وجوه افتراق اروپا و ایران را زیاد کند. بعضی شواهد هم بیانگر این موضوع است که اروپائیها در حال نزدیک شدن به آمریکا هستند که باید دیپلماسی متعادل و عاقلانه ایران مانع چنین موضوعی شود.»


هاشمی درباره راهبرد ایران در مقابل آمریکا گفت:
«همین رفتار با تدبیر یعنی مذاکره با اروپا از یکسو و با شرق از سوی دیگر و حفظ حداقلی برجام می تواند آمریکا را بایکوت نماید. ادامه مذاکرات با 1+4 به نوعی شکست آمریکا تلقی می شود و آمریکا با طرح موضوعاتی که بدان اشاره شد سعی میکند ایران را وادار به عکس العملی شتابزده نماید که دیپلماسی ایران حتماً باید از این شتابزدگی اجتناب نماید.»

وی در این باره ادامه داد: «بخش دیگری از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا، ترساندن شرکتهای خارجی مایل به همکاری با ایران است که موید حفظ برجام می شود. ایران اسلامی نباید در برابر لیست بایدهای آمریکا کوتاهی نماید زیرا محقق شدن کمترین آنها هم می تواند احساس پیروزی آمریکائیها را بالا ببرد.»

هاشمی در نهایت با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تغییر رژیم ایران افزود: «جالب است که وزیر خارجه آمریکا خواهان باب گفتکو با ایران نیز شده است. دولتی که به تعهدات و امضاء خود احترام نمی گذارد انتظار چه تضمینی را می توان از وی داشت که به تعهدات بعدی خود عمل نماید.

بر زبان نیاوردن تغییر رژیم در ایران که خواست قلبی آمریکاست این بار به نوعی ناشیانه مطرح شده و بنظر میرسد که تغییر دولت در آمریکا زودتر از ایران به وقوع خواهد پیوست. پادزهر این سخنان نسنجیده تنها وفاق و همدلی در داخل می باشد که امیدوارم با درایت مسئولین عالی‌رتبه عملی شود.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =