ایسنا نوشت: "اپوزیسیون ترکیه یکی از چپ‌گراترین چهره‌های خود را که به سخنرانی‌های پر شور و حرارت و حتی اظهارات ضد آمریکایی معروف است، به عنوان کاندیدای خود معرفی کرده تا وی، اردوغان را در انتخابات پیش‌رو به چالش جدی بکشد."

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: در حالی که تنها حدود یک ماه به برگزاری انتخابات باقی مانده است حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه، حزب سکولار این کشور که توسط کمال آتاتورک،‌ بنیانگذار ترکیه مدرن تاسیس شد، امیدوار است بتواند این‌بار نتایج را به نفع خود برگرداند.

این‌بار کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری در 24 ژوئن وارد صحنه نشده است. به جای آن "محرم اینجه"، نماینده پارلمان این حزب و معلم پیشین فیزیک وارد میدان شده است.

اینجه که در سخنرانی‌هایش واهمه‌ای از تکرار تاکتیک‌های اردوغان ندارد، کاملا متفاوت با کمال قلیچداراوغلو، کسی که در انتخابات پیشین ریاست جمهوری در مقابل اردوغان باخت، رفتار می‌کند.

از زمان آغاز کاندیداتوری‌اش اینجه سخنرانی‌های آتشین در گوشه و کنار کشور داشته، سوار دوچرخه و گاهی سوار تراکتور شده است. کلاه بر سر می‌گذارد و می‌خواهد نشان دهد که به مردم نزدیک است. هم چنین بسیاری از گردهمایی‌های انتخاباتی خود را خارج از پایگاه‌های اجتماعی حزب مردم جمهوری‌خواه برگزار می‌کند.

در همین راستا تانجو توسون، استاد دانشگاه اژه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: او در زندگی سیاسی‌اش روحیه مبارزه طلبی داشته و ارتباط نزدیکی با مردم همانند ارتباطی که اردوغان داشته، دارد.

 در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی پیش از انتخابات در چروم، یکی از شهرهای شرق آنکارا، اینجه لباس غیررسمی پوشیده و کروات نبسته است.

او به دنبال تشویق تمام گروه‌های مردمی برای حضور در انتخابات است. بر همین اساس طرفدارانش پرچم ترکیه در دست دارند. او در این گردهمایی می‌گوید من می‌خواهم این ملت را بار دیگر متحد کنم و زیر یک چتر بزرگ قرار دهم.

این گردهمایی از این منظر مهم است که در نوامبر 2015 در انتخابات پارلمانی بیش از 61 درصد از مردم شهر چروم به حزب اردوغان رای دادند اما اکنون حزب مردم جمهوری خواه می‌خواهد این مساله را به چالش بکشد.

اردال اوزونکایا، یکی از شرکت کنندگان در این گردهمایی انتخاباتی بر این باور است که ترکیه نیاز به چهره جدید دارد تا بتواند لیر تضعیف شده ترکیه را بالا بیاورد.

وی می‌گوید: اینجه انسان شجاعی است و من به او افتخار می‌کنم.

اینجه در یکی از اقداماتش علیه سنت دیرینه حزب مردم جمهوری‌خواه به دنبال تاسیس پل‌هایی با گروه‌های دیگر است که در طول سالیان گذشته خارج از پایگاه‌های اجتماعی معمول این حزب نگه داشته شدند.

در همین راستا اینجه در اولین اقداماتش به عنوان کاندیدا به دیدار صلاح‌الدین دمیرتاش، کاندیدای محبوس ریاست جمهوری رفت. معمولا حزب مردم جمهوری‌خواه روابط نه چندان آسانی با کردها داشته و در مقابل کردها نیز می‌دانند این حزب ملی گرا دغدغه‌ای نسبت به منافع کردها ندارد.

فواد کیمان، رئیس اندیشکده سیاسی استانبول می‌گوید، اینجه و مرال آکشنر، کاندیدای حزب "خوب"، "رویکردی باز" در قبال کردها اتخاذ کرده‌اند.

به طور سمبلیک اولین کمپین انتخاباتی اینجه در ادیرنه در نزدیکی مرز با یونان برگزار شده و دومین گردهمایی انتخاباتی‌اش در شهر هاکاری، شهری که بیشتر جمعیتش کردتبار است، برگزار شد.

هم‌چنین اینجه برخلاف سنت دیرینه حزب مردم جمهوری‌خواه رویکرد ضدیت با آمریکا و غرب را اتخاذ کرده است.

او در یکی از سخنرانی‌هایش در حالی که ابروهای خود را بالا برده، تهدید می‌کند که اگر آمریکا فتح‌الله گولن را تحویل ندهد پایگاه هوایی آمریکا را در ترکیه می‌بندد.

فتح‌الله گولن در حال حاضر در پنسیلوانیا آمریکا زندگی کرده و از سوی مقامات ترکیه متهم به طراحی کودتای 15 ژوئیه 2016 است.

استراتژی اینجه در انتخابات این است که بتواند به عنوان قدرتمندترین کاندیدای اپوزیسیون در مقابل اردوغان قرار گیرد و امیدوار است که انتخابات به دور دوم کشیده شود و بدین شکل در انتخابات دور دوم در هشتم ژوئیه، دیگر گروه‌های اپوزیسیون در کنار وی قرار گیرند.

توسون می‌گوید اینجه تنها کاندیدایی است که می‌تواند اردوغان را به چالش بکشاند.

اینجه در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز ترکیه اعلام کرد، بر این باور است که او می‌تواند اجماع بیشتری به دست آورد: "من کودک جبهه چپ‌گرا در یک خانواده محافظه‌کار هستم. این خانواده ائتلافی است."

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =