۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۴

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری روسیه در جریان دیدار با همتای فرانسوی خود گفت، کره شمالی به تمامی وعده‌هایش پیش از نشست لغو شده با آمریکا پایبند بوده و تمامی آنها را انجام داده است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان یک نشست خبری مشترک با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی‌اش که در اقامتگاه ریاست جمهوری در حومه سن‌پترزبورگ برگزار شد، گفت: رهبر کره شمالی تمام آن چیزی را که وعده داده بود انجام داده و حتی تونل‌ها و سایت آزمایش اتمی خود را منفجر کرده و از میان برده است اما پس از آن شنیدیم که ایالات متحده نشستی را که قرار بود در سنگاپور و در 12 ژوئن برگزار شود، لغو کرده است.

وی ادامه داد: روسیه بابت این تحولات متاسف است. ما به شدت بر روی این اقدام شگرف که به حل بحران در شبه جزیره کره منجر می‌شد، حساب باز کرده بودیم چراکه این مساله می‌توانست آغازگر روند خلع سلاح اتمی در تمامی شبه جزیره کره باشد.

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز امیدواری خود را درباره تلاش‌های پیونگ یانگ در حضور در اقدامات روند خلع سلاح اتمی و منع گسترش تسلیحات ابراز کرد و ادامه داد: پاریس آماده همکاری و کمک است اما من فکر می‌کنم جامعه بین‌الملل و سازمان ملل به ویژه نقشی در اجرای این اقدامات دارند.

دیدار ماکرون با رئیس‌جمهوری روسیه در میانه اختلافات عمیق آنها درباره سوریه، اوکراین و دخالت ادعایی روسیه در روند انتخاباتی دیگر کشورها صورت گرفته است اما هر دو به دنبال حفظ توافق اتمی ایران هستند که آمریکا از آن خارج شده است.

پوتین در کنفرانس خبری مشترک از تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام تقدیر کرد و گفت اگر این توافق از بین برود "اثرات بدی" خواهد داشت.

وی هم‌چنین از طرح رئیس جمهوری فرانسه برای مذاکره درباره برنامه موشکی ایران، برنامه هسته‌ای‌اش بعد از سال ۲۰۲۵ و نقش این کشور در خاورمیانه حمایت کرد.

پوتین گفت که حتما می‌توان درباره مسائل دیگر هم با ایران مذاکره کرد اما "نمی‌توانیم حفظ توافق هسته‌ای با ایران را منوط کنیم به این سه مسئله. برای اینکه آن وقت معنای کار ما این می‌شود که ما هم داریم از توافق بیرون‌ می‌رویم."

همچنین معاونان ماکرون تاکید کردند که وی به دنبال مذاکره و حفظ برجام برای کمک به حل بحران‌های جهانی است و همچنین فرانسه از روسیه می‌خواهد تا از تاثیر و نفوذش بر ایران به منظور تضمین تمامی تعهدات اتمی با وجود تصمیم ترامپ و خروج آن از این معاهده، استفاده کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین گفت که به دنبال حضور در بازی‌های جام جهانی است که قرار است در روسیه برگزار شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =