ایرنا نوشت: سفیر روسیه در نهادهای بین المللی اتریش با تاکید بر اینکه همه موافق بودند که توافق را ادامه بدهند،گفت: می توانیم توافق را زنده نگه داریم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد.

میخاییل اولیانوف این سخنان را در جمع خبرنگاران بعد ازاتمام نشست مشترک و در هنگام ترک محل مذاکرات بیان کرد.
وی افزود: ما روی تداوم برجام توافق کردیم. اما فاکتورهای زیادی مطرح است. دست کم ما مذاکرات را آغاز کردیم.

سفیر روسیه اتحاد و اراده سیاسی برای نگهداری برجام را دو محور اصلی نشست امروز خواند.

اولیانوف درباره تحریم های امریکا گفت که این مساله به صورت فشرده توسط کمیسیون مشترک برجام که مذاکرات خود را آغاز کرده رسیدگی خواهد شد.

وی اظهار داشت که هنوز زود است تا درباره آینده برجام پیش بینی کرد «اما روی ریل درستی قرار داریم».
اولیانوف گفت که فعلا بنا نیست تا خروج آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود. این مسئله همچنین در نشست امروز مورد بحث قرار نگرفت.

نماینده روسیه تصریح کرد :کمیسیون مشترک در نشست امروز در چارچوب وظایف خود روی مسئله هسته ای، لغو تحریم‌ها و پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام متمرکز بود.

سفیر روسیه در نهادهای بین المللی اتریش در پاسخ به سئوالی درباره ضمانت اروپایی ها به ایران برای ادامه برجام گفت: این مسئله به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته وهنوز زود است که بتوان اظهار نظر قطعی کرد. اما کارها در جریان است. بایستی صبر کنیم و ببینیم چه می شود.

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز جمعه با حضور نمایندگانی از پنج کشور انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت.

ریاست نشست امروز را که به درخواست ایران و در پی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام تشکیل شد «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به عهده داشت.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیزبه دعوت اعضا کمیسیون نشست مشترک و به منظور ارائه گزارشی درباره پایبندی کامل ایران به برجام در این مذاکرات شرکت کرد.

خروج آمریکا از توافق هسته ای و برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در حالی است که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در یازدهمین گزارش فصلی خود به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل ذیل قطعنامه 2231 این شورا، بار دیگر پایبندی کامل ایران را به برجام مورد تائید قرار داد.

وی در این گزارش تاکید کرد که آژانس از 16 ژانویه 2016 تاکنون اجرای تعهدات هسته ای ایران را در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد راستی آزمایی و نظارت قرار داده است.

افزون بر آژانس اتمی، 5 کشور دیگر طرف برجام، آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا با تایید پایبندی ایران به برجام اعلام کرده اند که به توافق متعهد خواهند ماند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دستور روحانی دور تازه ای از رایزنی های خود درباره توافق هسته ای را آغاز کرد. وی ابتدا به چین و روسیه رفت و سپس در بروکسل با وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس و نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =