پلیس مالزی در بازرسی از اماکن متعلق به نخست وزیر سابق این کشور مقادیر قابل توجهی، پول نقد، جواهرات و کیف های زنانه گران قیمت یدست آورده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی بی سی، پلیس مالزی در بازرسی از اماکن متعلق به نجیب رزاق، نخست وزیر سابق این کشور مقادیر قابل توجهی پول نقد، جواهرات و کیف‌های زنانه گرانقیمت به دست آورده است.

روز جمعه، ۴ خرداد (۲۵ مه)، امار سینگ، رئیس اداره مبارزه با فساد پلیس مالزی گفت که ارزش پول نقد به دست آمده در بازرسی از خانه مسکونی و دوازده آپارتمان و ساختمان متعلق به نخست وزیر سابق به بیش از ۲۸ میلیون دلار بالغ می شود. این مبلغ به رینگیت - پول ملی مالزی - و ارز بیست و شش کشور مختلف نگهداری می‌شد.

هفته گذشته، ماموران پلیس در تحقیق پیرامون گزارش‌ فساد مالی علیه نجیب رزاق، خانه مسکونی و چند محل دیگر متعلق به او را بازرسی کردند و مقادیری پول نقد، جواهرات و کیف‌های زنانه قیمتی را توقیف کردند و با خود بردند.

امار سینگ گفته است که علاوه بر پول نقد، مقادیری جواهرات گرانبها و نزدیک به چهارصد کیف زنانه گرانقیمت نیز در این بازرسی‌ها به دست آمده است. به گفته این مقام پلیس مالزی، برای تخمین ارزش کیف‌های توقیف شده، تصاویری برای سازندگان خارجی آنها ارسال خواهد شد. ظاهرا این کیف‌ها به همسر و دختر نخست وزیر سابق تعلق داشته است.

همسر نجیب رزاق به ولخرجی و زندگی اسراف‌آمیز به خصوص سفرهای خارجی برای خرید شهرت داشت و رسانه‌های مالزی گفته اند که انتشار خبر تعداد کیف‌های قیمتی توقیف شده صرفا باعث تشدید انزجار عمومی از او خواهد شد.

پیشتر نخست وزیر سابق برای ادای توضیحات به کمیسیون مبارزه با فساد دولتی فراخوانده شده که احتمال پیگرد قانونی او را افزایش می‌دهد. وی در سال ۲۰۰۹ به نخست وزیری مالزی رسید و تا انتخابات ۹ ماه سال جاری این سمت را در اختیار داشت.

نجیب و همسرش در مبارزات انتخاباتی - همسر نجیب رزاق به ولخرجی و زندگی اسراف‌آمیز شهرت داشته است.
در انتخابات پارلمانی روز ٩ مه ائتلاف حزبی باریسان ناسیونال که برای شش دهه گذشته همواره اکثریت پارلمانی و دولت را در دست داشت از ائتلاف پاکاتان هاراپان، که ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی آن را پایه‌گذاری کرده، شکست خورد. ماهاتیر محمد، ٩٢ ساله، از سال ١٩٨١ تا ٢٠٠٣ در سمت رهبر حزب باریسان ناسیونال، نخست وزیر مالزی بود و از او با عنوان معمار توسعه اقتصادی ان کشور نام برده می‌شود.

او با هدف اصلی برکناری دولت نجیب رزاق از بازنشستگی خارج و وارد مبارزات انتخابات شد و به گفته تحلیلگران، حملات نامزدهای پاکاتان هاراپان به فساد دولتی عامل اصلی روی آوردن رای‌دهندگان و پیروزی غیرمنتظره این حزب بوده است. در سال‌های اخیر در ارتباط با عملکرد یکی از طرح های ابداعی نجیب رزاق به نام صندوق توسعه مالزی پرونده‌هایی در چندین کشور در حال پیگیری بوده است. با برکناری او از قدرت و احتمال پیگرد قانونی در مالزی، انتظار می‌رود رسیدگی به این پرونده‌ها نیز تسریع گردد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    9 1
    این بیچاره یاد نگرفته بود پولها را به کانادا منتقل کند ،یک دوره آموزشی باید درایران می دید!!!