ایرنا نوشت: رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا ازبرجام تاکید کرد که اینگونه اقدامات یکجانبه در خصوص برجام غیرسازنده است.مکرون نیز امضای توافق نامه هسته ای ایران را انتخاب پاریس و پایبندی به برجام را دفاع از حق حاکمیت فرانسه دانست.

رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در اجلاس عمومی همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ ، خاطرنشان کرد: برجام در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و سند چندجانبه بین المللی است.
وی افزود: همه طرف ها باید به صراحت گفت وگو کنند و راهکاری برای حل مساله توافق هسته ای با ایران بیابند ، اقدامات یکجانبه در این عرصه غیرسازنده است.

پوتین خاطرنشان کرد که دیروز ( پنجشنبه ) با «امانوئل مکرون » رئیس جمهوری فرانسه در باره برجام گفت وگو کردیم.
رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: در آمریکا هر چهار سال یک بار رئیس جمهور انتخاب می شود، اگر هر چهار سال یک سند بین المللی از سوی این کشور مورد بازبینی قرار گیرد چه نتیجه ای خواهد داشت. البته باعث بروز تنش خواهد شد.
پوتین تاکید کرد: اما برعکس اگر درباره آنچه توافق کردیم عمل کنیم به تفاهم دست می یابیم.
وی با بیان اینکه روسیه در گذشته از تحریم های شورای امنیت علیه ایران حمایت کرده است، گفت: روسیه هیچگاه از تدابیری که خارج از شورای امنیت تحمیل شود حمایت نکرده است.

رئیس جمهوری روسیه افزود: در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کردم که از اقدامات یکجانبه حمایت نمی کنم و در آن زمان خیلی ها ناراحت شدند اما امروز می بینیم که از اقدامات یکجانبه بسیاری ناراضی هستند و از موضع مسکو در این مورد حمایت می کنند.
پوتین در بخش دیگری از سخنان خود هشدار داد که در صورت لغو برجام همه طرف ها زیان می بینند.
رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که اگر می خواهیم برجام را حفظ کنیم باید درهای مذاکره را باز بگذاریم و فکر می کنم هنوز فرصت از دست نرفته است.

پوتین با اشاره به سفر نتانیاهو به مسکو که برای مذاکره با روسیه در مورد برجام بود، تصریح کرد: آیا لغو برجام به نفع منطقه خواهد بود و آیا امنیت را تامین می کند؟
وی گفت: اگر برجام لغو شود نمی توان برنامه هسته ای ایران را کنترل کرد. نمی خواهیم وضعیتی مشابه کره شمالی تکرار شود.
رئیس جمهوری روسیه سپس به دیدار اخیر خود با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: یوکیا آمانو تایید کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل می کند.

 رئیس جمهوری روسیه روز گذشته نیز هشدار داد که عواقب لغو توافق هسته ای ایران (برجام) ناگوار خواهد بود.
پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهوری فرانسه درحاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت: با مکرون درباره وضعیت پیرامون برجام و خروج آمریکا از این توافق گفت وگو کردیم.
پوتین ادامه داد: موضع روسیه درباره برجام مشخص است و ما معتقدیم که این توافق را باید حفظ کرد.
رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: هیچ دلیلی برای لغو برجام وجود ندارد و پیامدهای این اقدام ناگوار خواهد بود. مسکو از مواضع فرانسه و کشورهای اروپایی در مورد برجام استقبال و از آن حمایت می کند.

رئیس جمهوری فرانسه نیز روز جمعه در اجلاس عمومی همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ که با شرکت رئیس جمهوری روسیه، نخست وزیر ژاپن و چند مقام ارشد دیگر از جمله چین برگزار شد، با تاکید بر لزوم اجرای موافقت نامه های بین المللی اظهار داشت: می خواهم که به یکدیگر احترام بگذاریم و به هیچ وجه در امور داخلی کشورهای هم مداخله نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر موافقت نامه ای را امضا می کنیم صرف نظر از اینکه چه کشوری از آن خارج می شود باید در آن بمانیم. آنچه که امضا شده باید اجرا شود.
مکرون تصریح کرد: به حق حاکمیت فرانسه و انتخابی که در امضای توافق هسته ای با ایران کردیم پایبند هستم. این انتخاب ما بود.

 برجام حتی با خروج آمریکا باید اجرا شود

رئیس جمهوری فرانسه گفت:برجام به رغم خروج آمریکا از آن حفظ خواهد شد و ایران به آن عمل می کند.
وی افزود: امروز باید در جهان رویکرد چندجانبه ای در حل مسائل بین المللی بکار گرفته شود. این رویکرد حق حاکمیت کشورها را هم شامل می شود.

مکرون خاطرنشان کرد: اگر برای خود احترام قائل نیستیم نمی توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم و معتقدم در این شرایط باید برای رعایت حق حاکمیت کشورها مبارزه کنیم.

رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه حضور شرکت های بزرگ فرانسوی ازجمله شرکت ایرباس و توتال در ایران در صورت اعمال تحریم های آمریکا گفت: از تدابیر کمیسیون اروپا برای دفاع از شرکت ها در برابر تحریم ها که استقلال تجاری ما را تامین می کند، حمایت می کنیم.
وی افزود: فقط تحریم شرکت هایی که در ایران فعالیت می کنند مطرح نیست بلکه شرکت هایی که در آمریکا فعالیت می کنند نیز در معرض ریسک قرار می گیرند.

مکرون تصریح کرد: در سال های گذشته در اثر تحریم ها خسارت دیدیم. اما من نمی توانم از شرکت های فرانسوی که به عنوان مثال در نیویورک فعالیت می کنند، حمایت کنم و این وضعیت بطور جمعی برای همه ما بد است.
رئیس جمهوری فرانسه گفت: مصرف پول مالیات دهندگان فرانسوی برای حمایت از این شرکت ها در صورت تحریم آنها درست نیست.
وی افزود: آنها خود باید تصمیم بگیرند و باید ریسک بازار ایران را ارزیابی کنند. باید با شرکت های دیگر همکاری و به صورتی اقدام کنند که زیر تحریم ها قرار نگیرند.
مکرون تاکید کرد: باید با ایران گفت وگو کنیم و آمریکا را نیز برای حل و فصل وضعیت کنونی متقاعد کنیم.

 رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته نیز اعلام کرد که شرکت های اروپایی به رغم امکان تحریم های آمریکا، علاقمند به حفظ همکاری با ایران هستند و باید تضمین های لازم را در مورد اجرای برجام به تهران بدهیم.
مکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ گفت: کشورهای اروپایی در روزهای اخیر اعلام کرده اند در برجام می مانند.
وی با اشاره به اینکه سه کشور اروپایی از امضاکنندگان برجام هستند، اظهار داشت که مفاد برجام از سوی این کشورها اجرا می شود.

رئیس جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد: در اجلاس هفته گذشته صوفیه اعلام کردیم که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کند تا شرکت های ما بتوانند با شرکای خود راه حل مناسب بیابند و موقعیت خود را به رغم تحریم های آمریکایی حفظ کنند و در ایران بمانند.

مکرون تصریح کرد: ایران به تعهدات خود عمل می کند و اطلاعاتی که از آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کردیم، مثبت است، بنابرین می خواهیم برجام حفظ شود.
وی با بیان اینکه برجام توافق خوبی است، اضافه کرد: این توافق را باید حفظ کرد. باید اعتماد ایران را جلب کنیم و در آن صورت شرایط را برای پایبندی این کشور به برجام تامین می کنیم.

ترامپ 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با این اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.
 حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

49311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام SE ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    0 0
    حالا هی تو بوق و کرنا کنن که برجام بمونه برجام بمونه. همش دروغه. شرکتای اروپایی اکثراخصوصین و به فکر منافعشون و دولت ها نمیتونن تعیین تکلیف کنن بهشون. مسلمه که بین ایران و آمریکا دومی رو انتخاب میکنن. باید به فکر پسا لغو برجام بود.
  • عليرضا A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    1 0
    بهترين فرصت براى اروپا و چين بوجود امده كه با كمك پوتين چهان رو از يك قطبى شدن نجات داد تا حالا كدوم موضوع بود كه جامعه جهانى رو متحد و يك پارچه در مقابل امريكا نگه بداره
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    0 1
    خوب معلوم است که پوتین کثیف از از هر دوطرف نفع می برد یکی به نعل می زند یکی به میخ در جریان حمله به سوریه ومواضع ایران چطور رفتار کرد بقبه راهم به همین سبک عمل می کند زهی خیال باطل دشمن را بادشمنی دیگر نابود کنید