۰ نفر
۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۱
کورکر به دیدار مادورو رفت/ عکس

رئیس با نفوذ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پس از آنکه رئیس‌جمهوری ونزوئلا دیپلمات ارشد واشنگتن را اخراج کرد، در کاراکاس با این رهبر سوسیالیست دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب سایت خبرگزاری رویترز گزارش داد: باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا جمعه با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و همسرش در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد. او ساعتی بعد بدون همراهی مادورو و بدون اینکه رئیس‌جمهوری ونزوئلا بیانیه‌ای صادر کرد، آنجا را ترک کرد.

مادورو یکشنبه به سادگی برای بار دوم توانست در انتخاباتی پیروز شود که آمریکا آن را "ساختگی" توصیف کرده بود چرا که چندین تن از رقبای اصلی او از شرکت در انتخابات منع شده بودند. در پی پیروزی، مادورو تاد رابینسون، کاردار آمریکا و معاونش را به اتهام دسیسه‌چینی برای خرابکاری در روند رای‌گیری از طریق تحت فشار گذاشتن اپوزیسیون برای تحریم انتخابات اخراج کرد. بایکوت انتخابات موجب شد تا پایین‌ترین سطح مشارکت مردمی طی چندین دهه در این انتخابات رخ دهد.

ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد:  به همراه سناتور کورکر، کالب مک‌کری معاون او نیز در این نشست حضور داشت که در اوایل سال جاری در مذاکرات پشت پرده با افراد نزدیک به رئیس‌جمهوری ونزوئلا با هدف تضمین آزادی یک زندانی آمریکا فعالیت می‌کرد. این زندانی ۲۶ ساله دو سال است که بدون محاکمه پشت میله‌های زندان است.

این سناتور جمهوری‌خواه در آخرین سفرش به کاراکاس در سال ۲۰۱۵ از دیدار با رئیس‌جمهوری ونزوئلا منع شد. او پس از بازگشت به واشنگتن "سیاست‌های اقتصادی و سیستم سیاسی ناقص" دولت ونزوئلا را که موجب شده تا این کشور آمریکای جنوبی در "مسیر تخریب" قرار بگیرد، هدف انتقاد قرار داد.

هنوز دفتر سناتور کورکر بیانیه‌ای درباره ماهیت تازه‌ترین سفرش به کاراکاس منتشر نکرده است. ماه گذشته سناتور دیک دوربین، دموکرات شماره ۲ آمریکا هم با مادورو درباره آزادی آن زندانی دیدار داشت. دولت مادورو به دنبال رابط‌هایی در آمریکا بوده است تا از تهدید تحریم‌های نفتی فلج‌کننده که می‌تواند اقتصاد این کشور را بیش از پیش در باتلاق فرو ببرد و به تورم نجومی و کمبود کالاهای ضروری دامن بزند، فرار کند.

سناتور مارکو روبیو، منتقد سرسخت رئیس‌جمهوری ونزوئلا که اهمیت سفر کورکر را ناچیز دانسته است. در همین حال یک مقام ارشد ونزوئلایی گفت نشست روز جمعه بخشی از گفت‌وگوهای جاری است که از چند ماه پیش با دفتر کورکر با هدف ارتقای روابط میان دو کشور آغاز شده است. این مقام که مجاز به صحبت درباره این مذاکرات خصوصی نبود، نخواست که نامش فاش شود.

در همین حال خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا بدون ارائه جزئیاتی از محتوای گفت‌وگوها به خبرنگاران تاکید کرد: دیدار بسیار خوبی بود. این خبر خوبی برای مردم ونزوئلاست. 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =