ایرنا نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از مردم این کشور خواست تا برای کمک به پول ملی خود، پس اندازهای دلار و یورو خود را به لیر تبدیل کنند.

اردوغان روز شنبه طی سخنرانی انتخاباتی در شهر ارزروم در شرق ترکیه گفت: از دلار و یورو فاصله بگیرید و به جای ارز خارجی به پول ملی لیره روی بیاورید.

وی بیان کرد: برادرانم بروید یورو و دلاری را که در زیر بالش دارید، به لیر تبدیل کنید تا با هم این بازی توطئه ارزی ایجاد شده را خنثی کنیم.
افزایش نرخ انواع ارز در بازار ترکیه که از اول سال جاری میلادی آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که لیر ترکیه در 6 ماه گذشته یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.
بهای هر دلار آمریکا در اوایل سال جاری میلادی 3.7 لیر و قیمت هر یورو نیز 4.5 لیر بود ولی در معاملات امروز هر دلار آمریکا به قیمت 4.70 لیر و هر یورو نیز به نرخ 5.50 لیر فروخته شد.

اردوغان در این سخنرانی تاکید کرد: برخی‌ به دنبال ایجاد فساد در ترکیه هستند و لابی های سودجو به ترکیه فشار وارد می کنند، ولی تلاش آنها بی فایده است و نتیجه نخواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به توافق برای تخفیف 10,25 درصدی قیمت گاز وارداتی از روسیه گفت: بر اساس این توافق، روسیه یک میلیارد دلار بابت تفاوت تخفیف از خرید دو ساله گاز را به ترکیه پرداخت خواهد کرد.
وی همچنین با انتقاد از موافقت دولت های اروپایی با برپایی تجمعات انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق های ترکیه افزود: این تجمع در واقع تجمع نیروهای پیشرو گروه تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(پ.ی.گ) در اروپا است.

وی اضافه کرد: آنها اجازه برگزاری تجمعات به این گروه های تروریستی را می دهند ولی به احزاب قانونی دیگر ترکیه این اجازه را نمی هند و گمان می کنند که با این کار جلو ما را می گیرند، ولی تجمع ما در بوسنی برای آنها بسنده است.
رییس جمهوری ترکیه اظهار کرد: در انتخابات 24 ژوئن نیز همانند دیگر دوره ها و از زمان تاسیس حزب عدالت و توسعه به ملت اعتماد می کنیم و برای برداشتن گام های محکم تر و سریع تر به سوی آینده، این بار نیز به ملت مراجعه می کنیم.
وی بیان کرد: ممکن است کسانی بخواهند در راهی که حزب عدالت و توسعه به همراه حزب حرکت ملی در آن گام نهاده، مانع ایجاد کنند به همین خاطر هوشیار باشید تا وارد این گونه بازی ها نشوید.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها و مرال آکشنر رهبر حزب نیک در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به رقابت می پردازند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود ولی زمان برگزاری این دو انتخابات مهم 17 ماه به جلو کشیده شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =