ایرنا نوشت: یک مقام کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد دومین نشست 'کیم جونگ اون' و 'مون جائه این' سران دو کره عصر امروز شنبه در روستای مرزی پانمونجوم برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، دبیر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد این دیدار از ساعت 15 تا 17 عصر امروز برگزار شده است.

'یونگ یان چان' افزود: دو رهبر در این نشست، به طور صریح نظرات خود را در مورد اجرایی کردن بیانیه 7 اردیبهشت پانمونجوم ابراز کردند.
او افزود: بر اساس توافق انجام شده، قرار است رییس جمهوری کره جنوبی نتیجه این دیدار را فردا یکشنبه راس ساعت 10 صبح اعلام کند.
پیش از این، برگزاری این دیدار که به نظر می رسد به دنبال لغو نشست سران آمریکا و کره شمالی برگزار شده است اعلام نشده بود.

نخستین نشست سران دو کشور، روز 7 اردیبهشت در روستای مرزی 'پانمونجوم' برگزار شد رهبران دو کره در بیانیه پایانی این اجلاس در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند».

'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی همچنین در بیانیه 'پانمونجوم' به صورت مشترک موافقت کردند، خلع سلاح هسته ای را محقق و برای این هدف با جامعه بین المللی همکاری کنند.
همچنین در پایان این اجلاس مقرر شد برای رسیدن به «معاهده صلح»، گفت و گو های سه جانبه با حضور آمریکا و چهارجانبه با حضور چین برگزار شود.
بر اساس «بیانیه صلح پانمونجوم» دو طرف موافقت کردند که به «دوران خصم و اقدامات مسلحانه در آبهای دریای زرد خاتمه داده شده» و این آب ها به «آبهای صلح» تبدیل شود.

به دنبال اقدام 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا برای لغو نشست سران آمریکا و کره شمالی، کره جنوبی که خود پیشنهاد دهنده اصلی این نشست بود به تکاپو افتاد تا راهی برای برگزاری این نشست پیدا کند.

دیدار سران آمریکا و کره شمالی که قرار بود 22 خرداد در سنگاپور برگزار شود هنوز با ابهام مواجه است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که روز پنجشنبه سوم خرداد با ارسال نامه ای به 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی از لغو دیدار خود با کیم خبر داده بود روز جمعه چهارم خرداد از گفت وگو با کره شمالی برای برنامه ریزی دیدار با رهبر این کشور خبر داد و گفت که شاید این دیدار در موعد از پیش تعیین شده برگزار شود.

ترامپ در این نامه با اشاره به آنچه که «خصومت آشکار» در موضع‌گیری‌های اخیر پیونگ یانگ خواند، نوشت که از دیدگاه او «اکنون زمان مناسبی برای برگزاری این دیدار نیست».

پس از لغو دیدار سران، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی با صدور بیانیه‌ای با ادبیات آشتی‌جویانه، گفت که پیونگ یانگ همچنان مایل به «نشست چهره به چهره با آمریکا و حل و فصل مسائل و اختلافات موجود» است.
رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در واکنش به این بیانیه، آن را اقدامی «خوب» خواند و گفت که واشنگتن همچنان مشغول گفت وگو با مقام‌های کره شمالی است.

ترامپ ادامه داد: خواهیم دید که چه پیش می‌آید. شاید دیدار در همان 12 ژوئن برگزار شود.
تردیدها درخصوص برگزاری این دیدار از هفته گذشته و زمانی آغاز شد که «جان بولتون» مشاور امور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، خلع سلاح هسته ای کره شمالی را با اقدام صورت گرفته در لیبی دوران «معمر قذافی» مقایسه کرد؛ فردی که سال ها بعد با حمایت آمریکا از قدرت سرنگون شد.

پیونگ یانگ در آن زمان اظهارات بولتون را تحریک آمیز دانست و تهدید کرد که زمینه چینی برای مذاکرات صلح را متوقف می کند.
شرق آسیا سال ها است که به صحنه کشمکش های کره شمالی و آمریکا تبدیل شده است و امید می رود تحولات صورت گرفته، راه برون رفتی از این بن بست سیاسی باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =