خانه ملت نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی دقیق و واقع بینانه در شهرداری تهران، گفت: شهرداری باید برای بهبود هوای تهران برنامه ریزی داشته باشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با سید محمدعلی افشانی شهردار جدید تهران دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار ضمن تبریک به مناسبت انتصاب افشانی به عنوان شهردار جدید تهران خطاب به وی گفت: امیدوارم که در این سمت جدید توفیقات روزافزونی کسب کنید، چرا که کار سختی و بزرگی برعهده شهرداری تهران است.

نگاه شهرداری تهران باید نسبت به برنامه ها واقع بینانه باشد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه شهرداری تهران جای حساس و مهمی است، افزود: مسائلی که در شهر تهران وجود دارد، متنوع است که توفیق شهردار جدید تهران مرهون این بوده که مشکلات فعلی را در شهر تهران به درستی آنالیز کرده و برای رفع هر یک از آنها برنامه ای داشته باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه داشتن برنامه به یک مدیر در سطح شهردار تهران کمک می کند که خود را از زمان عقب نیندازد، ادامه داد: نگاه شهرداری تهران باید نسبت به برنامه واقع بینانه باشد، اما داشتن همین برنامه بسیار مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تهران چند تقاطع دارد که باید با یکدیگر دیده شوند، افزود: یکی از این موضوعات هوای تهران است که قانون لایحه هوای پاک در این راستا در مجلس تصویب شده و شرایطی را برای کارخانه ها و حمل و نقل قرار داد، لذا اگر شهرداری پشت اجرای آن نایستد، دستگاه ها آن را اجرایی نمی کنند.

لاریجانی اظهار داشت: در زمینه گسترش مترو، توسعه حمل و نقل عمومی، برقی کردن موتورسیکلت ها و کارخانه هایی که اطراف تهران وجود داشته و آلودگی زیادی دارند و سوخت منازل، شهردار تهران باید جلساتی برای چاره اندیشی و رفع مشکلات برگزار کند که در این راستا مجلس حتما از شهرداری تهران حمایت می کنند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه بحث ترافیک و حمل و نقل نیز یکی از مباحث مهم دیگر برای شهر تهران است، ادامه داد: باید در این دو بخش بازنگری هایی صورت گیرد، چرا که حجم حمل و نقل با مترو کم بوده و سهم حمل و نقل های دیگر بیشتر است، لذا اگر سرمایه گذاری در بخش مترو افزایش یابد، می توان از حجم ترافیکی کاست که این موضوع باید در اولویت قرار گرفته و برنامه جامعی برای بحث ترافیک تدوین شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم دیگر بحث درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران است، ادامه داد: تا حدی بحث فروش فضای شهر برای اداره و کسب درآمد معنا داشت، اما موضوع فروش فضای شهر بدون اصول انجام شده، چرا که در برخی از خیابان های تنگ عمارت های 30 طبقه بنا نهاده شده که برای کشور مشکل ایجاد می کند، لذا شهرداری تهران باید برای این بخش انضباطی در نظر گرفته و راه های دیگر برای کسب درآمد در نظر گرفت.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه یکی از موانع برای رونق ساخت و ساز در تهران مبلغ اولیه ای بود که برای ساخت دریافت می شود، یادآور شد: می توان این مبلغ را تقسیط کرد تا ساختمان سازی به صورت معقول و با برنامه ریزی صحیح رونق بگیرد و درآمدی پایدار برای شهرداری ایجاد شود، اما روز نخست که پروژه ساختمان سازی کلید می خورد نیازی به دریافت مبلغ کلان نیست.

لاریجانی، شهرداری تهران را از قبول مسئولیت سایر دستگاه ها به عنوان مدیریت شهری بر حذر داشت و افزود: در حال حاضر همه به دنبال این هستند که مدیریت یکپارچه شهری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: نیازی نیست که بار شهرداری تهران بیش از این شود، چرا که شهرداری تهران مشکلات فراوانی دارد و باید بر رفع این مشکلات اهتمام بورزد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری در برخی کشورها مفید است، اظهار داشت: مابقی دستگاه ها باید هزینه های خود را پرداخت کنند تا شهر تهران اداره شود و اوضاع شهر سروسامان یابد.

افشانی:دستگاه های دولتی حاضر به واگذاری وظایف خود به شهرداری نیستند

سید محمدعلی افشانی نیز در این دیدار با بیان اینکه مجلس باید از شهرداری تهران حمایت کند، گفت: امیدوارم که تمام کسانی که دلشان به حال کشور می سوزد، به شهرداری تهران کمک کنند تا انتظار نسبی مردم برآورده شود، چرا که تهران گرانیگاه تعادلی کشور است.

وی با اشاره به طرح موضوع مدیریت یکپارچه شهر تهران در جلسه هم اندیشی شورا افزود: در این جلسه به اعضای شورا اعلام کردم که در این بخش با آنها همراهی نمی کنم، چرا که دستگاه های دولتی حاضر به واگذاری وظایف خود به شهرداری نیستند و اگر وظایف خود را به شهرداری واگذار کنند، منابع مرتبط با آن را در اختیار شهرداری قرار نمی دهند.

شهردار جدید تهران ادامه داد: رئیس مجلس و رئیس جمهور شرایط جهانی را به خوبی شناخته و می توانند مسائل پیش رو را پیش بینی کنند.

وی با بیان اینکه هیچکدام از ساختمان های بافت فرسوده با زلزله 6 ریشتری سرپا نمی ماند، افزود: بحث مقاوم سازی ساختمان های شهر به عنوان یک اولویت در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که در این راستا باید برای ساختمان های مهم شهر، شناسنامه فنی صادر شود و بنده زمانی که در نوسازی مدارس کشور ایفای مسئولیت می کردم، برای مدارس کشور شناسنامه فنی صادر کردیم که 100 هزار مدرسه شناسنامه فنی داشته و به صورت آنلاین روی سایت قرار دارند.

شهردار تهران ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان متولی مسکن شناسنامه فنی برای ساختمان های تهران، به ترتیب اولویت صادر کند، اما اگر وزارت راه این اقدام را انجام ندهد، شهرداری در صورت حمایت های مالی این اقدام را انجام می دهد.

وی با اشاره به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تبصره 54 قانون بودجه سال 62 دولت را مکلف کرده بود که به گونه ای عمل کند که ظرف مدت 3 سال، شهرداری ها به خودکفایی برسند، که در این راستا شهرداری ها در ابتدا به خوبی عمل کردند، اما زمانی که بحث تجمیع عوارض مطرح و روی آن کلمه مالیات بر ارزش افزوده گذاشته شد، همه فکر کردند که مالیات بر ارزش افزوده پول دولت است و به مرور سهم شهرداری ها را کاهش دادند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه بخش محدودی پسماند تهران به صورت صنعتی و با رعایت اصول زیست محیطی مدیریت می شود، اظهار داشت:  باید چاره ای برای دفع این پسماندها اندیشیده شود که در این راستا می توان اقداماتی انجام داد که این پسماندها با حمایت های دولت به برق تبدیل شود، بنابراین باید گاز به قیمت نیروگاه ها در اختیار این شرکت ها قرار گیرد که البته در قانون بودجه سالانه گنجانده شده، اما باید به صورت پایه دائمی شود.

2727

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 780450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =