ثبت ملی نشان جغرافیایی فرش دستباف یلمه بروجن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: با پیگیری های این سازمان، فرش دستباف یلمه بروجن به شماره ۱۲۲_جی آی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

سید نعیم امامی  افزود:از این پس فرش یلمه چهارمحال و بختیاری در جهان شناسنامه دار شده است و از خطر های احتمالی کپی برداری به نام دیگر مناطق محفوظ مانده و پنجره بزرگی برای رونق تولید و صادرات این صنعت در استان گشوده شد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هم گفت:از این پس فرش یلمه با استحکام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورد استفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ تند و گرم، نقشه های اصیل و قیمت مناسب در جهان مختص همین منطقه شناخته می شود.
علیرضا جیلان افزود:ثبت نشان های جغرافیایی فرش فرصت مناسبی برای بازاریابی و تبلیغات و پیدا کردن بازارهای صادراتی جدید این محصول است.
جیلان ادامه داد: مسئولان و متولیان فرش در استان پیگیر ثبت ملی نقشه های خاص قالی مناطقی از جمله شهرکرد، فرخشهر، سامان، شلمزار و گبه اردل و ثبت آواها و داستان های مخصوص فرش بافی استان هستند.
به بطور میانگین سالانه 80 هزار مترمربع فرش توسط بافندگان استان تولید می شود.
بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را 'یلمه' بروجن، 'گبه ریزباف' اردل، فرش 'بختیاری' مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.
براساس نظر برخی از محققان، طرح فرش 'سرو و کاج' چهارمحال و بختیاری بعنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 780557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =