۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
کلنگ زنی پل گلشهر زنجان و معضل جدید

سمانه شادل مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری زنجان در در توضیح فنی پل گلشهر گفت: دو رویکرد اصلی در تقاطع گلشهر داشتیم که از حجم تردد بالایی برخوردار بود، در طراحی تقاطع‌ها دو رویکرد اصلی و فرعی وجود دارد همانند پل ولیعصر که رویکرد اصلی در این بخش مسیر شرقی - غربی و بالعکس است که بدون تداخل با تقاطع از روی سطح عبور می‌کند و رویکردهای فرعی و نیز گردش‌ها در زیر پل تأمین می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین وی افزود: در پل گلشهر دو رویکرد اصلی وجود داشت که یکی رویکرد جنوب به غرب است که از میدان بسیج به سمت بزرگراه 22 بهمن امتداد دارد و دیگری مسیر شرقی - غربی و بالعکس گلشهر است که رفت و آمد بالایی داشت، از همین رو این تقاطع باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که حرکت‌ها بدون تداخل مسیر بزرگراه را طی کرده و با حداکثر ایمنی و حداقل زمان انجام می‌شد. 

این مسئول ادامه داد: در تقاطع گلشهر در مجموع 13 هزار حرکت در ساعات اوج اتفاق می‌افتاد که از این تعداد مشکلات 12 هزار حرکت با احداث تقاطع گلشهر حل می‌شود، به طوری که با ایجاد پل، حرکت‌های شرقی - غربی که یکی از محورهای مهم ترددی است از روی تقاطع عبور کرده و مسیر جنوب به غرب نیز کماکان بر روی سطح بدون تداخل با مسیرهای دیگر به حرکت خود ادامه می‌دهد و راست‌گردها نیز در هر طرف تقاطع کاملاً باز است.
شاددل با تأکید بر این‌که تنها برای یک هزار حرکت باقی‌ مانده در اوج تردد در محور گلشهر از مسیر شرق به جنوب و شمال به جنوب نتوانستیم در پل گلشهر تدبیری بیاندیشیم، افزود: طبق پیش‌بینی انجام شده برای تعداد هزار تردد باقی‌مانده نیز یک یوترن غیر هم‌سطح به فاصله 800 متری در غرب تقاطع در نظر گرفته شده و به عنوان دوربرگردان استفاده شود در حال حاضر این موضوع در دوربرگردان هم سطح اتفاق می‌افتد و به دلیل شکل هندسی نامناسب و عدم ظرفیت لازم هر روز شاهد گره ترافیکی در این مسیر هستیم.
وی ادامه داد: شاید برخی معتقد باشند که امکان پیاده‌سازی گزینه‌های بیشتری برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد ولی باید بگویم تمامی گزینه‌هایی که مقدور بود و به ذهن ما و شرکت مشاور می‌رسید بررسی شد که نمونه‌ای از آن ایجاد یک رمپ از جنوب به غرب بود که با توجه به شیب معکوسی که مسیر بزرگراه 22 بهمن داشت این امر سبب می‌شد که طول رمپ طولانی شود که در غیر این صورت شیب مسیر 7 درصد می‌شد در حالی که شیب موجود در پل ولی عصر 4 درصد است از همین رو چنین شیب تندی برای شهر برف‌گیری مثل زنجان که شاید بخشی از سال را درگیر یخبندان شود شیب مناسبی نیست.
مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری زنجان افزود: در تقاطع گلشهر احداث میدان هم مورد بررسی قرار گرفت، پیشنهادی مبنی بر این‌که به جای ایجاد یوترن یک میدان هم سطح ایجاد شود تا تمام حرکت‌ها و گردش‌ها را در میدان تأمین کند به همین منظور برای میدانی که بتواند پاسخ‌گوی حجم ترددها در جنوب به غرب باشد نیاز به میدانی با شعاع خیلی بزرگ بدون ایجاد گره ترافیکی بود، از سوی دیگر تأمین این میدان با شعاع ترافیکی بزرگ نیاز به تملکات قابل توجهی داشت.
شاددل در توضیح تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی گفت: از آنجایی که طول پل از ابتدای رمپ تا انتهای رمپ در حدود 730 متر پیش‌بینی و اجرا می‌شود که در این بین حدود 72 شمع برای پروژه پیش‌بینی شده و در حال حاضر بافت آرماتورهای شمع آغاز و کمیته فنی ترافیک روز پنج‌شنبه برای نحوه انحراف ترافیک در مدت اجرای پروژه برگزار شد.


معایب پل گلشهر
مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری زنجان در اظهار نظر بالا در مورد محاسن بی بدیل پل گلشهر مطالبی گفته اند که با پیگیری از متخصصان ونیز اطلاعات منتشره متوجه شدیم مصیبت دیگری به مراتب بدتر از پل ولیعصر در انتظار شهروندان است.طبق اطلاعاتی که به لحاظ ارتباطات شهروندی و تخصصی با بخشی از بدنه کارشناسی دستگاه های مرتبط بدست آمد ، مشخص گردید مثل خیلی از طرح های ناموفق قبلی ، در هنگام بررسی و تصویب این طرح نیز تذکرات لازم مبنی بر ایرادات فنی آن از طرف تعدادی از کارشناسان و متخصصین مربوطه در این زمینه داده شده که به دلایل مختلف از جمله اصرار غیر معمول مجموعه شهرداری و شورای شهر و حمایت بی چون و چرای برخی مقامات بلند پایه استان بر اجرای طرح، نادیده گرفته شده و مصوبه مربوطه برخلاف روال عادی با نقشه ای ناقص ، از طرف شورای ترافیک تصویب و حتی پیمانکار طرح انتخاب و عملیات اجرایی نیز فردا آغاز خواهد گردید.
چند سوال از مسوالان و تایید کنندگان طرح داشتیم که امیدواریم به مطالب زیر توجه و به سوالات مطروحه پاسخ دهند:

الف- آیا اجرا ی یک پل صرفا با اهمیت سازه ای در تقاطع گلشهر که تنها محدودیت آن منابع مالی و توان پیمانکارمی تواند باشد، از نظر کیفیت و کمیت با اجرای یک پل پیچیده از لحاظ هندسه و سازه مانند پل سیدالشهدا که بخشی از مشکلات اجرایی آن شامل تملک، جابجایی معارض و تاسیسات شهری، آب های زیرزمینی، بافت متراکم تجاری، محل اتصال جاده و یکی از ورودی های اصلی شهر، شیب ها و پیچ های افقی و عمودی تند، معضلات فراوان درانحراف مسیر، یکی از محل های اصلی تغذیه بار و کالای شهر، محل رسمی و غیر رسمی تجمع و تمرکز مسافر و مسافربری جنوب استان و ده ها مشکل دیگر است، قابل مقایسه می باشد که مدیران در رده های مختلف در مورد مدیریت زمان و اجرای یک ساله و ثبت رکورد اجرا و مقایسه مغالطه آمیز دو پل، داد سخن داده و مصاحبه ها و مانور و تبلیغاتی بعمل می‌آورند؟ کدامیک از مدیران استان مسئول کنترل و پاسخگویی به مطالب غیرواقعی که در مصاحبه های مجموعه مدیریت شهری اعلام می شود ، هستند؟
ب- شهروندان ومسوولین در جریان باشند: طرح پل گلشهر به لحاظ هندسه ، ساده ترین حالت ممکن و سریعترین و بی دردسرترین اجرا را دارد که برخلاف تبلیغات صورت گرفته، بعد از اجرا تبعات ترافیکی فراوانی را درمحدوده ای به وسعت مناطق عمده ای از شمال شرق شهرزنجان به دنبال خواهد داشت که اگرمسئولین صداقت به خرج داده و نقشه کامل طرح شامل وضعیت تقاطع ها و مسیرهای مجاور را رسما رونمایی کنند، به راحتی قابل تجسم و درک خواهد بود.
در این مرحله تنها نکات محدودی مورد اشاره قرار می گیرد:
1- براساس الفبای علم مهندسی ترافیک واصول اولیه آن، جریان و رویکرد اصلی در تقاطع غیرهمسطح ، بدون تغییر سطح از آن عبورمی کند و رویکردهای با اهمیت کمتر به صورت زیرگذر یا روگذر طراحی و اجرا می شوند مگر در شرایط استثنایی و خاص، لذا غیرهمسطح کردن حرکت اصلی از لحاظ فنی مهم نیست که دایما مورد تعریف و تمجید قرار گیرد.
البته پاسخ احتمالی مدیریت شهری، وجود تاسیسات اصلی آب و گاز در محل و غیر ممکن بودن جابجایی آنهاست که با بزرگنمایی فراوان و غیر واقعی آن ، خیلی از منتقدین اولیه را با همین توجیه ساکت شده اند.اما سوال این است اگر مجموعه عریض و طویل دستگاه های خدمات رسان وتاسیساتی و مدیریت بحران استان در موارد بروز اتفاق پیش بینی نشده ای مثل آسیب تاسیسات این محل، توان رفع معضل و بحران این چنینی را ندارند، اصولا دارای کدام فلسفه وجودی هستند؟ البته موضوع جابجایی تاسیسات مرتبط با این طرح نه ناگهانی است و نه در شرایط بحران. پاسخ دوم هم هزینه سنگین جابجایی است که اولا متاسفانه و در نهایت رندی ، هیچ مقایسه فنی به صورت هزینه - فایده که در پروژه های اینچنینی به عنوان لازمه طرح می باشد، در این پروژه صورت نگرفته و ثانیا با توجه به سابقه اختلاف چند برابری بین برآورد اولیه و هزینه تمام شده پروژه های شهرداری زنجان مثل پل های مشابه، این حرف قابل قبول نیست.
2-در مصاحبه شادل آمده است با این طرح مشکل 12 هزار وسیله نقلیه از 13 هزار وسیله عبوری از تقاطع حل شده و تنها برای هزار وسیله نقلیه راه حلی وجود نداشت و راه حلی برای این مشکل این است که این تعداد وسیله می تواند از دور برگردان غیر همسطحی در فاصله 800 متری غرب تقاطع استفاده کنند.یعنی در بهترین حالت با طی مسافت اضافه 1600 متری ، دوباره به جای اول برگردند.
با توجه به همان گزارش مورد استناد ایشان که در اختیار کارشناسان مرتبط می باشد ، باید صراحتا گفت ادعای ایشان کاملا کذب بوده و تنها حرکتی که واقعا از ابتدا و تقریبا تا انتهای محدوده تقاطع تسهیل شده، رویکرد جنوب به غرب تقاطع است که در حال حاضر حجم ساعت اوج آن 1700 و پیش بینی برای سال 1410 حدود 2000 وسیله نقلیه است .
درواقع طرح مذکور،عمده مشکلات ترافیکی تقاطع گلشهر را فقط از این تقاطع به تقاطع های مجاور منتقل میکند که هنوز برای آن ها هم راه حلی پیش بینی نشده است.
همچنین کلیه دسترسی های حرکتی متقاضی غرب به شمال در بلوار اصلی گلشهر تا بعد از جایگاه سی ان جی حذف گردیده به عبارت دیگر به دلیل احداث عرشه پل و فاصله کم محل فرود عرشه تا تقاطع مجاور سی ان جی، براساس نظرخود شهرداری و مشاور مربوطه، این تقاطع هم مسدود و دور برگردان غیر همسطح دیگری در فاصله مناسب درشرق سی ان جی برای ورود به بخش های شمالی بلوار 50 متری گلشهر در نظر گرفته خواهد شد. شاید هم بخواهند میلیاردی هزینه کرده و گودی تقاطع را پر کنند تا شیب کمتر شده و خودروها با مشکل مواجه نشود زیرا مشخص است که در سربالایی و طول باقیمانده موجود، یک دوربرگردان روگذر هم اضافه شود، زاویه ای مشابه مسیر سربالایی ترن های و شهر بازی بوجود خواهد آمد. اگر ترازهای ارتفاعی و بر و کف کاربری‌ها و معابر موجود را با خیابان موجود مقایسه کنیم نکات حشتناکی را متوجه می شویم. البته دوربرگردان مدنظر جاذبه خوبی برای رانندگان رالی و آفرودرهای شهرمان و... خواهد بود. در صورت حفظ تقاطع مذکور به احتمال زیاد برای کنترل سرعت ورود خودروها به تقاطع، از سرعتگیر استفاده خواهند کرد که چون به مانند پل ولیعصر که میلیاردها هزینه تقاطع غیرهمسطح شده ، بعد از تقاطع مجبور به استفاده از سرعت گیر گردیده تا دوباره سرعت را کنترل و به حدود صفر برسانند. البته ممکن است مانند پل ولیعصر، در دو طرف پل گلشهرهم تصادفات متعدد سنگین یا زنجیره ای رخ دهد و خانواده‌های بسیاری متحمل آسیب‌های شدید جانی و مالی شوند، زیرا طبق گفته وی راه حل دیگری متصور نبوده است و باید پل در یکسال اجرا و رکورد جدیدی ثبت شود.
3-در این مصاحبه هیچ اشاره ای به انسداد دوربرگردان محور 22بهمن در محدوده بلوار اشراق و مقابل خیابان عمید زنجانی نشده، که درصورت اجری پل گلشهر مسدود شده و کلیه شهروندان شهرک‌های امیرکبیر و زیبا شهر .. و تمام کسانی که از بلوار اشراق برای حرکت رو به غرب شهر وارد بلوار 22 بهمن می شوند از آن محروم گردیده و مجبور به رفت و برگشت اضافی حدود 2 کیلومتری تا دور برگردان زیرپل گلشهر خواهند بود و یا بایستی از سایر مسیرها به تقاطع ولیعصر رسیده و با وضعیت نا مناسبی که در حال حاضر دارد و با انسداد دوربرگردان مذکور وضعیت به مراتب بدتری خواهد یافت، از آن عبور نمایند.ضمن اینکه عمده ظرفیت ترددی بلوار اشراق در این محدوده بلااستفاده شده و بار ترافیکی آن مهمان سایر معابر پرتردد منطقه خواهد شد.
4- مورد دیگر اینکه عابرین پیاده و دوچرخه سواران در عبور از این تقاطع بخشی از مسیر را با آسانسور و بخشی دیگر را در پناه سرعت گیر طی خواهند کرد و نباید از خاطرات خوشی که از پله های برقی پل های عابر پیاده زنجان داریم ،غفلت کنیم . آیا به انسان محور بودن محل ، هیچ اعتنایی شده است؟
5- آیا در زنجان تمام محل های عبور عابر پیاده در بهترین کیفیت فنی است و خط کشی‌ها کامل، تابلوها کافی، تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهر در بهترین وضعیت ممکن به نحوی که مسافران و رانندگان حمل و نقل عمومی کاملا راضی هستند؟ آیا مناسب سازی تردد کم توانان جسمی، خردسالان و افراد سالخورده درشهرکاملا انجام شده، هیچ نقطه تصادف خیزی نداریم؟ مسیرهای دوچرخه در شهراز نظر زیبایی وکارآیی و چراغ های راهنمایی هوشمند و عملکرد بهینه آنها از نظر فازبندی و زمانبندی رعایت شده است؟ و هیچ تقاطعی نیاز به اصلاح هندسی ندارد و هیچ طرح هندسی مصوب هم روی زمین نمانده، از پارکینگ کاملا مناسب در معابرو کوچه ها برخورداریم، مطالعات جامع ترافیکیمان هم که به لطف بی تفاوتی یا کم لطفی ویا عافیت طلبی تعدادی از مدیران ومسئولین قبلی و بی اعتنا به تذکرات دلسوزانه کارشناسان شهرمان، در بالاترین کیفیت ممکن انجام و تصویب شده ، در زیرگذرها تجمع آب نداریم و در اکثر معابرهم که هر سال آسفالت ریزی بدون توجه به شیب های عرضی و طولی انجام و تکرارمی شود مخصوصا درمواقع بارندگی ، از پاشیده شدن آب و گل روی خودمان و سایرعابرین وخودروها فارغ شده ایم؟
لذا ، تنها مشکل و اولویت ترافیکیمان در شهر زنجان این است که حتما باید یک پل ظاهرا عظیم ولی ساده در ورودی گلشهر احداث کنیم تا شهروندان و رانندگان با مشاهده یا هنگام عبور از روی آن ، از ما به نیکی یاد کنند. البته اهمیتی ندارد بعد فرود از آن با چه مشکلاتی روبروشوند. و به احتمال فراوان سال های بعد الزامی به پاسخگویی در خصوص این پل و طرح های مشابه نخواهد بود.
6- کنجکاوی و سماجت و سوال از چند کارشناس متخصص و باتجربه در زمینه طراحی هندسی که در ادارات و مجموعه‌های مرتبط امور شهری زنجان اشتغال دارند، منجر به شناسایی راه حل های متعدد و به مراتب کم هزینه تر، ایمن تر، سهل الوصول تر، کاربردی تر و با تبعات کمتر در موارد مشابه شد که نسبت به طرح مذکور مزایای فراوانی هم دارند ، از جمله:
الف-طراحی ترکیبی تقاطع -میدان-دوربرگردان-رمپ جهتی (همسطح و غیرهمسطح)
ب- طراحی ترکیبی تقاطع غیر همسطح به صورت نیم طبقه زیر و نیم طبقه رو
ج- احداث تقاطع کامل با سیستم کنترل هوشمند چراغ های راهنمایی در تقاطع و محورشریانی .
د- تغییر مرکز هندسی تقاطع به منظور افزایش زمینه اعمال تغییرات هندسی و کاهش نیاز به جابجایی های معارض
و- ترکیبی از راه حل های فوق
به اعتقاد تعدادی ازکارشناسان با تجربه شهرمان، با توجه به توان مالی شهرداری و سایر طرح ها و نیازهای اولویت دار بر جا مانده شهر زنجان و شرایط خاص مسیر شریانی 22 بهمن ، برای این تقاطع و اکثر تقاطع های اصلی محورفوق، ایجاد تقاطع کامل (ساده یا ترکیبی) با سیستم کنترل هوشمند چراغ های راهنمایی و سیستم هماهنگ چراغ های راهنمایی سایر تقاطع ها در مسیر( موج سبزترافیک )، کمترین سرانه تاخیر و بیشترین ایمنی و بهترین حالت تامین دسترسی قابل دستیابی البته با هزینه های به مراتب کمتر است.
سخنی آخر
چرا مدیریت شهری زنجان همیشه برای ارایه کمترین خدمات به شهروندن بهانه کمبود منابع مالی را دارد ولی حاضراست ازجیب همین شهروندان مبالغ میلیاردی برای طرح خام و ناقصی مثل پل گلشهر صرف کند که طی آن ده ها حرکت ترافیکی به هم پیچیده ، چندین دوربرگردان اجرا شود که در صورت اجرا هم دسترسی شهروندان دشوار شود، تصادفات افزایش یابد و تبعات سنگین دیگری گریبانگیر شهروندان شود؟
آیا تجربه پل ولیعصر که تقریبا با انگیزه و درشرایط مدیریتی مشابهی احداث شد برای این شهر کافی نیست؟
این شهروندان تا کی باید هزینه‌های مالی و جانی تبلیغاتی برخی را بپردازد؟ وطرح های غلط اجرا شده با صرف هزینه های سنگین ، از جیب مردم باید پرداخت شود؟ اگر طرح پل ولیعصر درست بود چرا با هزینه های گزاف مجبور به رفع بخش کوچکی از مشکلات پیدا و پنهان ترافیکی و تصادفات حاصل از آن هستیم؟
اگرطرح تقاطع های بلوار زیتون و ارتش درست است چرا اتصال مسیرها ی کندرو و تندرو را بسته ایم ؟ چرا فرهنگ بی توجهی به چراغ راهنمایی از این تقاطع ها شروع و متاسفانه و به سرعت در حال شیوع به سایر تقاطع های شهر است؟ تصادفات شدید ( ازقبل یش بینی شده) در این مسیرها را چه کسی پاسخگوست؟
کدامیک از کسانی که آن روزها برای طرح تقاطع های بلوار زیتون و بلوار ارتش ، میدان ولیعصر، میدان ارتش ، میدان سابق مدرس و ... (مثل امروز برای طرح پل گلشهر) سینه سپر کرده و تبلیغات آنچنانی راه انداخته بودند ، امروز حاضر به پاسخگویی و قبول مسولیت و جبران خسارات جانی و مالی شهروندان هستند؟ البته اگر کنجکاوی و دقت به خرج داده شود، حضور و نقش بسیار پررنگ تعدادی از همان نفرات ومقصرین، امروز در همین پروژه و البته در نقشی جدید، قابل شناسایی است.
گزارش حاضر تنها بخشی از حقایق این طرح بود که به مصداق "در خانه اگر کس است یک حرف بس است " و با استطاعت محدود جمع اوری شده است .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 780629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =