ایرنا نوشت: اتحادیه اروپا در حمایت از اجرای توافق هسته‌ای با ایران، قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا را بروزرسانی کرد تا از این پس، کلیه تحریم های ثانویه این کشور علیه ایران را شامل شود.

در بیانیه کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی این اتحادیه آمده است: این اقدام در ادامه نشست غیر رسمی سران کشورهای عضو در صوفیه بلغارستان و همچنین اعلامیه 18 مه (28 اردیبهشت) این کمیسیون صورت می‌گیرد.

بیانیه می‌افزاید: هدف از مصوبه امروز، محافظت از منافع شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران و نشان دادن تعهد اتحادیه اروپا به حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا (Blocking Statute) نخستین بار در سال 1996 برای مقابله اروپا با گروهی از تحریم‌ها علیه کوبا، ایران و لیبی تدوین شد و واشنگتن را ناچار به عقب نشینی کرد. این قانون هم‌اکنون با اصلاحیه صورت گرفته‌، تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران را شامل می‌شود.

اجرای این قانون، شرکت ها را از پیروی از تحریم های خارجی منع می کند و اتحادیه اروپا به موجب آن، احکام جریمه احتمالی برای کسب و کارهای اروپایی که با ایران همکاری می کنند را به رسمیت نخواهد شناخت.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه همچنین دستورالعمل‌های بانک سرمایه‌گذاری اروپا را با هدف ترغیب این بانک به همکاری با ایران تغییر داد. با این وجود، تصمیم نهایی برای کار در ایران بر عهده هیات مدیره این بانک گذاشته شده که متشکل از وزیران داریی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا است.

در صورت عدم اعتراض شورا و پارلمان اروپا به این مصوبه‌ها طی دو ماه آینده، قوانین مذکور حداکثر تا ابتدای ماه اوت (10 مرداد) که موعد بازگشت موج نخست تحریم‌های آمریکا است، اجرایی خواهد شد.

کمیسیون اروپا در بیانیه خود تاکید کرده است که کشورهای عضو این اتحادیه با وجود تعهد به حفظ همکاری‌ها با آمریکا، تا زمان پایبندی ایران به برجام، به اجرای کامل و موثر این توافق پایبند خواهد بود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =