پنج شنبه 31 خرداد 1397
پنجشنبه 17 خرداد 1397 - 10:53:47 چاپ

نابودی باکتری‌ها بدون استفاده از آنتی بیوتیک

دانش > پزشکی - ایرنا به نقل از ساینس دیلی نوشت: محققان دانشگاه «پارک» در پنسیلوانیای آمریکا، راهکار جدیدی را برای نابود کردن باکتری «کلستریدیوم دیفیسیل» پیدا کردند که در آن به جای استفاده از آنتی بیوتیک‌های متداول، ژن‌های کلیدی باکتری غیرفعال می‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌های متداول موجب مرگ باکتری‌های خوب و بد موجود در روده شده و می‌تواند به بروز انتروکولیت با غشای کاذب منجر شده که یک عارضه شدید و نادر در روده محسوب می‌شود.

اکنون محققان توانستند سه نوع آنتی‌بیوتیک جدید را در آزمایشگاه تولید کنند که با جلوگیری از توصیف ژن‌های حیاتی باکتری کلستریدیوم دیفیسیل فقط این نوع باکتری را از بین ببرد و برخلاف آنتی‌بیوتیک‌های متداول، موجب مرگ سایر باکتری‌ها نشود.

این داروها دربرگیرنده مواد ژنتیکی مشابه موادژنتیکی باکتری است و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ژن‌های خاصی از باکتری را هدف قرار دهند. زمانی که این مواد ژنتیکی با باکتری ادغام می‌شود، از توصیف ژنتیکی باکتری جلوگیری کرده و آن را می‌کشد.

در آزمایش‌های اولیه، این داروها همه باکتری‌های کلستریدیوم دیفیسیل مورد آزمایش را نابود کرد اما سایر باکتری‌های موجود در محیط را از بین نبرد.

اکنون محققان در تلاش‌اند با آزمایش‌های بالینی، کارآیی این داروها را بهبود بخشند و امیدوارند در پایان کار بتوانند دارویی بسازند که فقط باکتری هدف را نابود کند و هیچ‌گونه تأثیری بر سایر باکتری‌ها و سلول‌های بدن نداشته باشد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Antibiotics منتشرشده است.

کلید واژه‌ها : میکروب - باکتری - آنتی بیوتیک -