پنج شنبه 25 مرداد 1397
یکشنبه 20 خرداد 1397 - 09:11:10 چاپ

گرفتن آب‌شیرین از هوای بیابان توسط محققان ام‌آی‌تی

دانش > فناوری - ایرنا به نقل از ساینس دیلی نوشت: محققان دانشگاه ام آی تی و برکلی کالیفرنیا دستگاه جدیدی را ساختند که قادر است با استفاده از نور خورشید، از هوا، آب استخراج کند.

این دستگاه جدید که در دمای محیط و با نور عادی خورشید کار می‌کند و هیچ‌گونه نیازی به منبع تأمین توان ندارد، برای استخراج آب از هوا، از ماده خاصی موسوم به MOF بهره می‌برد و امکان تحصیل آب را در بیابان‌های خشک و سوزان فراهم می‌کند.

عملکرد این دستگاه در منطقه اسکات دیل واقع در آریزونا که در طول شب هوای آن دارای 40 درصد رطوبت و در طول روز 8 درصد رطوبت است، مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش مشخص شد تنها با اضافه کردن ماده MFO به دستگاه می‌توان عملکرد آن را توسعه داد.

مواد MFO برخلاف مواد فلزی عادی، متشکل از ساختارهای فلزی و مولکول‌های ارگانیک است که با پیوندهای خاصی یک ساختار سخت و متخلخل را ایجاد می‌کنند و بهترین گزینه برای ذخیره گازها و مایعات محسوب می‌شوند. تاکنون بیش از 20 هزار نوع ماده MFO در سراسر جهان ساخته‌شده و برای به دام انداختن دی‌اکسید کربن یا نگهداری مناسب مواد شیمیایی مانند هیدروژن و متان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در حال حاضر این دستگاه از ماده‌ای موسوم به MOF-801 بهره می‌برد که از فلز گران‌قیمت زیرکونیوم ساخته‌شده و قادر است 200 میلی‌لیتر آب را به ازای هر کیلوگرم ماده MFO استحصال کند. اما محققان ماده MFO جدیدی با استفاده از آلومینیوم ساخته‌اند که 303 بار ارزان‌تر از ماده کنونی است و گفته می‌شود قابلیت آن در جذب آب، دو برابر ماده فعلی است.

ساختار این دستگاه به‌گونه‌ای است که هوا از بین کریستال‌های MFO عبور می‌کند و مولکول‌های آب به سطح درونی آن متصل می‌شوند و در قالب گروه‌هایی هشت‌تایی به شکل مکعب تجمیع می‌شوند. گرمای خورشید MFO را گرم کرده و مولکول‌های آب را به‌سوی بخش متراکم کننده که دمای یکسان با هوای بیرون دارد، هدایت می‌کند. در این مرحله بخارآب متراکم شده و به‌صورت مایع درمی‌آید و به درون یک مخزن می‌ریزد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

کلید واژه‌ها : انتقال آب - آب و هوا - بیابان -
  • امير
    یکشنبه 20 خرداد 1397 - 09:35:52

سلام من تو ونكور كانادا زندگي مي كنم و مي دونم اين دستگاه رو يه إستاد إيراني تو دانشگاه اس اف يو دو سال پيش درست كرده بود. شباهت ها و تفاوت هاش رو دقيق نمي دونم.

یکشنبه 20 خرداد 1397 - 10:04:46

این فعالت دانشمندان در بلاد کفر و اینم نظرات حکیمانه ما که هنوز در ؛ اندر خم این کوچه بن بست گیر کردیم که با تار موی زنان آیا بارون میباره یا بارون قطع میشه

• دانشجو
      دوشنبه 21 خرداد 1397 - 06:20:56

هم ازاین دستگاه ها و فناوری ها در ایران ساخته و خواهیم ساخت مثل فناوری پیچیده هسته ای که ساختیم و مثل بسیاری از دیگر پیشرفتهای فنی ایران اسلامی و هم در زمینه فرهنگ و ایمان اسلامی، به فضل خدا، تلاش خواهیم کرد. دوست من، موی خانم ها و چشم آقایان، به خاطر مفهوم مقدسی به نام عفت و پاکدامنی مهم است: رعایت حجاب و عفاف، هم از سمت چشم مردان و هم زینتها و موی زنان، حکم خداست و حکم خدا، خیلی خیلی مهم است: ولو یک تار مو، ولو یک نگاه حرام. هم پیشرفت مادی و هم شکوفایی معنوی. هر دو را می خواهیم. انشاءالله.