400 هزار دلار تولیدات نمدی چهارمحال و بختیاری صادر شد

ایرنا نوشت : معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت:سال گذشته تولیدات نمدی هنرمندان استان به ارزش 400 هزار دلار به صورت مستقیم صادر شد.

مهرداد رئیسی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی افزود: صنایع دستی استان دارای قدمت بالایی است و تاکنون تولیدات صنایع دستی استان موفق به کسب 7نشان اصالت یونسکو و 37 نشان ملی مرغوبیت کالا شده است.
وی، تولیدات نمدی را از مهمترین رشته های صنایع دستی استان عنوان کرد و گفت: تنوع در تولید، قابلیت های بروز رسانی تولید نمد و وجود هنرمندان توانمند سبب شده تا شهرکرد به عنوان شهر جهانی نمد مطرح شود و پرونده آن تکمیل و آماده ارسال به یونسکو است.
رئیسی تصریح کرد: امید است در نیمه اول امسال شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در کشور به ثبت برسد و سپس برای جهانی شدن گامهای بعدی برداشته شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از شناسایی 6 هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی استان خبر داد و گفت: از این تعداد 3 هزار نفر فعال و مابقی به صورت فصلی در این حوزه مشغول هستند.
رئیسی، تولید 4 فیلم مستند در حوزه صنایع دستی، صدور 2 هزار و 700 مجوز فعالیت و ایجاد تولیدی، ایجاد اشتغال برای 2 هزار و 113 نفر و اعطای بیش از 51 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان را از مهمترین فعالیت های انجام شده در این حوزه عنوان کرد.
وی، تجلیل از 6 تن از هنرمندان نمونه استان را از مهمترین برنامه های روز جهانی صنایع دستی عنوان کرد و افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار، دیدار رایگان از موزه ها، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، ارائه تخفیف خرید تولیدات صنایع دستی، نشست با هنرمندان، برپایی ایستگاه نقاشی از دیگر این برنامه های این روز است.
گفتنی است ،  قالی بافی، چوغابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفل سازی و خاتم از مهمترین صنایع دستی این استان است که فعالیت در رشته های قالی بافی، گلیم بافی و نمد از عمومیت بیشتری برخوردار است.
چهارمحال و بختیاری از جمله مناطقی است که به سبب وجود اشکال متنوع شیوه زندگی در این استان دارای صنایع دستی حوزه عشایر کوچرو، عشایر اسکان یافته، روستاییان و شهرنشینان است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =