استاد دانشگاه علوم اجتماعی پردیس تهران در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: اساس و بنیان مبارزه اجتماعی با مواد مخدر، پیشگیری، تعلیم و تربیت، راهنمایی، مشورت و ارشاد خانواده‌هاست.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، فرهاد مهاباتی گفت: این آموزش باید در یک طیف گسترده اعم از رسمی و غیر رسمی انجام شود و از رسانه‌های گروهی در جهت آموزشی و پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی با توجه به شرایط و عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و غیره استفاده بهینه شود.

او گفت: ضرورت دارد در بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نگاه مسوولان تعلیم و تربیت، علما روحانیون، روانشناسان و سایر صاحب‌نظران شیوه‌های مقابله را در چارچوب نظام کشور و متناسب با ارزش‌های جامعه ارایه شود و آنها خانواده‌ها را دعوت به همکاری در این زمینه کنند.

این استاد دانشگاه نقش خانواده را در پیشگیری از اعتیاد مهم دانست و گفت: خانواده تاثیر عمیقی در کودک می‌گذارد و شخصیت او را پی‌ریزی می‌کند، اگر محیط خانواده سالم باشد، کودک دارای اعتماد به‌ نفس، مهر و محبت و احساس مسوولیت می‌شود.

مهاباتی افزود: بررسی‌های متعدد نشان داده است که اگر کودک مورد توجه خانواده واقع نشود و یا از خانواده طرد شود و یا برعکس اگر بیش از حد مورد توجه و حمایت واقع شود، آماده کجروی، ناسازگاری و تجاوز به حقوق دیگران خواهد شد.

او ادامه داد:کودکانی که در محیط خانه پذیرفته نشده‌اند و با محرومیت عاطفی و فقدان مهر مادری روبرو بوده‌اند، محبت و عواطف دیگران را احساس نمی‌کنند و با ترک خانه و مدرسه و ناسازگاری رفتار خصمانه بروز می‌دهند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: این افراد فاقد قدرت سازش می‌شوند و در عین حال حمایت بیش از اندازه و مادر نیز سبب می‌شود که کودک بسیار پرتوقع و به اصطلاح لوس و نازپرورده بارآید و در نتیجه به ‌تدریج در سازش با دیگران دچار اشکال شود.

به گفته مهاباتی ، چنین فردی به‌عنوان یک موجود ضد اجتماعی طعمه خوبی برای قاچاقچیان، باندهای مافیایی و عرضه کنندگان مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به ‌شمار می‌آید.

او تاکید کرد: برقراری رابطه صحیح پدر و مادر با کودک سبب می‌شود که رشد شخصیت کودک سیر طبیعی داشته باشد و از انحراف و کجروی مصون بماند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید اصول پیشگیری و تعلیم و تربیت محور اساسی آموزش خانواده ها قرار گیرد، اظهار کرد: عواقب خطرناک اعتیاد ایجاب می‌کند که والدین از لحظه تولد، بچه را موجودی بدانند که یاد می‌گیرد و رشد شخصیت او منوط به برقراری رابطه صحیح بین همه اعضا خانواده است.

به گفته او، مواظبت مادر از کودک و ایجاد رابطه عاطفی با فرزند و رفتار خردمندانه توام با مهربانی پدر نه تنها به رشد شخصیت و متعادل شدن کودک کمک می‌کند، بلکه در صورت اعتیاد اتفاقی به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در دوره بلوغ نیز درمان را آسان می‌سازد.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =