۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۷
کم‌خونی در انبارهای خون فارس

«خبر جنوب» نوشت: به خاطر پوشش درمانی جنوب کشور، نیاز به اهدای خون در فارس بیشتر است.

 از اين ستون تا آن ستون فرج است،‌ مهم اين است كه ما براي نجات جان يك بيمار قدم برداريم تا حتي يك روز به عمرش اضافه شود حالا اگر اين فعاليت از رنج بيمار هم بكاهد چه بهتر! يكي از اهدا كنندگان خون در شيراز بودم و چندي پيش كه به اين منظور مراجعه كردم به پيشنهاد پرسنل فرمي را براي كمك به مبتلايان سرطان و موارد مشابه تكميل كرده و 6- 7 ماه بعد با من تماس گرفتند كه يك جوان 17 ساله مبتلا به سرطان به سلول هاي بنيادي احتياج دارد و طبق آزمايش هاي اوليه با شما همخوان است.
اينها را علي اصغر دهقاني اهدا كننده سلول بنيادي به مناسبت روز جهاني اهداي خون به خبرنگار «خبرجنوب» مي گويد.

وي مي افزايد: پس از آن نمونه را به تهران و بعد هم به آلمان فرستادند،‌ جواب آزمايش ها كه تاييد شد دوباره از انتقال خون تماس گرفتند و خواستار همكاري شدند. با جان و دل پذيرفتم تا به پسر 17 ساله اي كه مانند فرزندم بود براي بهبودي كمك كنم. يك هفته براي تزريق دارو و پيوند به تهران رفتم و از اين كه عمل موفقيت آميز بود بسيار خوشحال هستم.

دهقاني مي گويد: پسر عموي من چند سال پيش به دليل سرطان از دنيا رفت، با درك اين غم به آن جوان 17 ساله كمك كردم تا يك عمر زنده بماند و زندگي كند. سلول هاي بنيادي كه از من گرفته اند به بدنم برمي گردد و چيزي از من كم نمي شود‌ اما خاطره كمك به هم نوع هميشه در ذهنم خواهد ماند!

محمد باقر پورباقر كه 106 بار خون اهدا كرده هم مي گويد: 41 سالي مي شود خون اهدا مي كنم و از آن سال ها همچنان اهدا كننده مستمر هستم.

وي مي افزايد: پيشنهاد مي كنم مردم لااقل براي سلامتي خود به پايگاه هاي اهداي خون مراجعه كنند چرا كه در اين سال ها بيماري خاصي به سراغم نيامده و اين امر را با اهداي واحدهاي خوني به بيماران بي ربط نمي دانم؛ ‌مهم ترين انگيزه من دوست داشتن است و در ايام دفاع مقدس هم هميشه داوطلب اهداي خون بودم و هم رزمانم متعجب بودند كه چقدر فاصله دفعات خون دهي من كم شده است.

پورباقر پياده روي و كوهنوردي و پس از آن اهداي خون را رمز سلامت خود در 61 سالگي مي داند و از مردم مي خواهد كه براي بيماران به صورت عملي كاري كنند و در اين باره فقط حرف نزنند.

او كه با توجه به بيش از 100 بار اهداي خون كارت طلايي دارد از مردم مي خواهد بيش از گذشته به فكر اهداي خون و كمك به بيماران باشند.

يكي ديگر از اهدا كنندگان خون به «خبرجنوب» مي گويد: تنها كاري كه مي توانستم براي هم نوعانم انجام دهم همين بخشيدن چند واحد خوني بود و از اين كه توانستم به صورت مستمر خون اهدا كنم بسيار خوشحالم.

مازيار زارع كه بيش از 50 بار خون اهدا كرده مي افزايد: اطلاع رساني درخصوص تاثير اهداي خون در سلامت جسمي و رواني مي تواند در افزايش مراجعه تاثير داشته باشد و افرادي كه توانايي اين اقدام را دارند با آگاهي بيشتري مراجعه كنند.

وي يادآور مي شود: بيماران نيازمند به خون با افزايش فعاليت مردم در اين باره درمان مي شوند و عده زيادي حتي از مرگ نجات مي يابند.

مدير كل انتقال خون فارس هم در اين باره به «خبرجنوب» مي گويد: مهم ترين چالش موجود در اين حوزه تامين خون براي بيماران در استان است. با توجه به اين كه فارس قطب پزشكي بوده و از استان هاي همجوار و خليج فارس براي درمان به شيراز مراجعه مي كنند با كمبودهايي رو به رو مي شويم كه توسعه پايگاه ها مي تواند مشكلات را كاهش دهد.

دكتر مسعود ترابي مي افزايد: براي انجام پيوند كبد 30 واحد خون،‌ پلاكت و پلاسما، براي پيوند كليه 15 واحد خون، ‌پلاسما و پلاكت و جراحي قلب به 6 تا 12 واحد خوني نياز داریم و با توجه به حجم انجام اين اعمال در شيراز مصرف خون در استان بالا است.

وي يادآور مي شود: علاوه بر اين فارس قطب تالاسمي كشور است و به همين دليل حجم زيادي از خون هاي اهدايي نيز به صورت هفتگي براي بيماران تالاسمي استفاده مي شود؛ فارس به عنوان حادثه خيزترين استان كشور با وجود تصادفات بسيار نياز به خون زيادي براي حادثه ديدگان دارد.

ترابي مي گويد: تاسيس بيمارستان هاي جديد و به تبع آن راه اندازي اتاق عمل ها نيز نياز به خون را افزايش داده و با وجود اين مسایل پايگاه هاي نمازي و آسياب قوامي جوابگو نيست.

مدير كل انتقال خون فارس يادآور مي شود: در همين باره پايگاهي در ورودي شهرك استقلال با حدود 80 درصد پيشرفت در حال ساخت است كه براي تكميل و تجهيز آن نياز به حمايت همه جانبه مسئولين داريم.

دكتر ترابي مي گويد: به منظور تكميل اين ساختمان به 300 ميليون و براي تجهيز به 200 ميليون تومان نياز داريم كه 3 تا 4ماه ديگر پايگاه جديد اهداي خون راه اندازي شود و جمعيت بالاي غرب شيراز را پوشش دهد؛ علاوه بر اين اخذ مجوز جذب نيرو و استخدام يك تيم هفت نفره ضروري است.

مدير كل انتقال خون فارس مي گويد: طرح هاي جديدي هم در دست اقدام داريم و به دنبال زميني در شرق شيراز (بولوار مدرس) هستيم تا پايگاه اهداي خوني در آن محدوده نيز درآينده ايجاد شود.

دكتر ترابي مي افزايد: تا وقتي كه پايگاه غرب و شرق در شيراز راه اندازي نشود همچنان با كمبودهايي مواجه هستيم و ما سعي مي كنيم اين كاهش ذخيره ها را با اعزام تيم هاي سيار به سطح شيراز و شهرستان هايي كه پايگاه ندارند از جمله فراشبند، زرين شهر و حوالي مرودشت جبران كنيم البته بخشي از كمبودهاي روزانه هم از استان هاي همجوار كهكيلويه و بويراحمد و بوشهر تامين مي شود.

مدير كل انتقال خون فارس يادآور مي شود: به دليل كاهش مراجعه اهداكنندگان با كمبود گروه هاي خوني به ويژه A مثبت و Oمنفي در استان مواجه هستيم اما در حال حاضر با مديريت ذخيره ها مشكلي براي تامين خون بيماران به وجود نيامده است. از مردم خواستاريم پس از تعطيلات عيد فطر با اهداي خون زمينه رفع مشكلات بيماران را فراهم كنند.

دكتر ترابي در ادامه مي گويد: با توجه به اهميت ايثار اهدا كنندگان خون 27 خرداد ماه از 50 اهدا كننده و 20 رابط در اين زمينه تجليل مي شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =