رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی استان، گفت: امسال سهم آب در بخش کشاورزی به ۴۴۰ متر مکعب رسیده است،همچنین علاوه بر کاهش شدید آب چشمه‌ها، ۵۰ درصد از قنوات استان خشک و مابقی فصلی شدند که با این وجود با کاهش ۱۱ برابری آورد آب مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، دکتر غریب در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، با اشاره به افتتاح ۴۰ پروژه بخش کشاورزی همزمان با هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: از مجموع پروژه‌ها ۱۴ مورد از تسهیلات بانکی و ۲۶ مورد از اعتبارات دولتی استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات هزینه شده برای پروژه‌ها ۵۷۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال بوده است، افزود: از این میزان حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن اعتبارات بلاعوض و کمک‌های دولتی بوده است.

دکترغریب ادامه داد: این پروژه‌ها در ۴۵ روستای استان افتتاح خواهند شد که بهره‌مندی ۵۵۱ خانوار و اشتغالزایی مستقیم ۲۹۳ نفر را در بر دارد، همچنین میانگین ارزش هر پروژه ۱.۳ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه طرح کاداستر اراضی استان از سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون ۳۹ هزار هکتار معادل ۲۰ درصد از اراضی استان کاداستر شده‌اند.

وی،بیان کرد: حدود ۵۰ درصد از تسهیلاتی که در قالب توسعه روستایی و عشایری پرداخت می‌شود مرتبط با بخش کشاورزی است که تاکنون حدود ۱۱۱ میلیارد تومان از تسهیلات طرح‌های توسعه روستایی و عشایری به بانک معرفی شده‌اند، تا پایان سال جاری پیش‌بینی می‌شود برای طرح‌هایی که به بانک‌ها معرفی می‌شوند حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: سال گذشته میزان تولیدات بخش آبزیان ۲۴ هزار تن بوده است که امسال پیش‌بینی می‌شود به ۲۵ هزار تن برسد.

وی با اشاره به وجود بحران آب در استان، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های وزارتخانه و مدیریت بحران، در این خصوص کاهش ۲۵ درصدی محصولات آب‌بر شامل سیب زمینی، چغندرقند و ذرت است که قطعا برای جایگزینی آن محصولات، طرح‌هایی مشخص شده است.

وی، با اشاره به بحث خشکسالی و صرفه‌جویی در مصرف آب، خاطرنشان کرد: امسال سه هزار هکتار از باغات استان برای آبیاری طیف و زیر سطحی هدف‌گذاری شده که تسهیلات بلاعوض به کشاورزان به ازای هر هکتار پرداخت می‌شود.

دکترغریب گفت: لازم است آب اندکی که باقی‌مانده به بهترین نحو استفاده شود که با این وجود شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و باغات حوزه بن و سامان به دلیل کاهش منابع آب سد در معرض خطر قرار دارد که بیشترین آسیب و خطر به بخش باغبانی است.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی، تصریح کرد: امسال سهم آب در بخش کشاورزی به ۴۴۰ متر مکعب رسیده است،همچنین علاوه بر کاهش شدید آب چشمه‌ها، ۵۰ درصد از قنوات استان خشک و مابقی فصلی شدند که با این وجود با کاهش ۱۱ برابری آورد آب مواجه هستیم.

دکترغریب خاطرنشان کرد: امسال حدود ۳۰ درصد از گردوهای استان به دلیل نبود بارندگی مناسب در فصل زمستان و گرمای هوا خشک شده یا آسیب جدی به آن‌ها وارد شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =