پنج شنبه 28 تیر 1397
شنبه 26 خرداد 1397 - 19:10:30 چاپ

کشف ۱۰۰ سیاره جدید در خارج از منظومه شمسی

دانش > نجوم - ایرنا نوشت: یک گروه از محققان به تازگی موفق به کشف بیش از ١٠٠ سیاره در خارج از منظومه شمسی شده‌اند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید در آمریکا و دانشگاه ساوترن کویینزلند در استرالیا با استفاده از اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر موفق به شناسایی ١٢١ سیاره شده‌اند که در منطقه قابل سکونت ستاره‌هایشان می‌چرخند.

برآورد می‌شود که هر یک از این سیاره‌ها قطری سه برابر زمین دارند و احتمالاً دارای چند قمر بزرگ هستند.

در حال حاضر ١٧٥ قمر شناخته‌شده به دور ٨ سیاره در منظومه شمسی می‌چرخند. درحالی‌که بیشتر این قمرها به دور مشتری و زحل می‌چرخند که در خارج از منطقه قابل سکونت خورشید قرار دارند اما این موضوع در سایر سیستم‌های خورشیدی صادق نیست.

اما به گفته محققان، اقمار فراخورشیدی (قمرهای خارج از منظومه شمسی) ممکن است شرایط حیاتی بهتری از زمین داشته باشند زیرا آن‌ها از ستاره و اشعه‌های منعکس‌شده از سیاره انرژی می‌گیرند. اما دانشمندان باید ابتدا وجود اقمار فراخورشیدی را تائید کنند.