دوشنبه 1 مرداد 1397
یکشنبه 27 خرداد 1397 - 13:25:00 چاپ

کشف میکروب چندزبانه

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: محققان میکروب جدیدی را کشف کردند که قادر است کد دی ان ای را به دو طریق مختلف ترجمه کند. این ویژگی، پیش‌بینی پروتئین‌هایی را که ژنوم میکروب برای آن‌ها کدگذاری می‌شود، تقریبا غیرممکن می‌کند.

دی ان ای از دنباله چهار ماده شیمیایی یا باز نوکلئوتیدی ساخته می‌شود که با حروف A، T، C و G مشخص می‌شوند. دنباله‌های مختلف این بازهای نوکلئوتیدی کدهای لازم برای تشکیل ترکیبات مختلفی از اسیدهای نوکلئیک را که واحدهای سازنده پروتئین‌ها هستند، فراهم می‌کنند.

سه باز نوکلئوتیدی که با عنوان کدون شناخته می‌شوند، کد لازم برای یک اسید آمینو را فراهم می‌کنند. تاکنون محققان بر این باور بودند که سه باز نوکلئوتیدی همواره آمینواسید یکسانی را تولید می‌کنند.

اما اکنون محققان با مطالعه ژنوم یک گروه منحصربه‌فرد از مخمرها، یک ترجمه کاملاً متفاوت از دی ان ای را شناسایی کردند.

در اغلب جانداران کدون CGT حاوی کدهای لازم برای اسیدآمینه موسوم به لوسین است. اما در برخی از گونه‌های این مخمرها کدون CGT به‌عنوان اسیدآمینه‌ای موسوم به سیرین و در برخی دیگر به‌عنوان آلانین ترجمه می‌شود. یک‌گونه از این مخمرها به نام Ascoidea asiatica نیز کدون را به‌صورت تصادفی به‌عنوان سیرین یا لوسین ترجمه می‌کند.

این اولین بار است که محققان یک‌گونه از موجودات زنده را باقابلیت ترجمه دی ان ای به زبان‌های مختلف شناسایی کردند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Current Biology منتشرشده است.