یک کارشناس بازار کار گفت: این اقدام که بعد از سه سال قرارداد موقت کارگر با کارفرما در صورت ادامه فعالیت کارگاه، قرارداد دائمی تلقی شود، باعث امنیت شغلی نمی‌شود.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره آیین‌نامه تعیین سقف سه‌ساله برای قراردادهای موقت اظهار داشت: تصمیم وزارت کار در تهیه و تصویب آیین‌نامه سقف قراردادهای موقت مبتنی بر تبصره یک ماده 7 قانون کار در جهت امنیت شغلی کارگران نیست.

وی افزود: با توجه به این‌که در حال حاضر بیش از 95 درصد کارگران قراردادی هستند، این اقدام باعث شوک جدیدی در بازار کار خواهد شد که بیش از همه کارگران متضرر خواهند شد.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: باید توجه داشت که امنیت شغلی کارگران در گرو افزایش ظرفیت‌های بازار کار است. در زمانی که عرضه و تقاضا در بازار کار کشور متوازن نیست، چنین اقداماتی نتیجه عکس دارد.

حاج‌اسماعیلی با بیان این‌که دولت برای حمایت از کارگران باید مکانیسم‌های دیگری را دنبال کند، عنوان کرد: ایجاد بانک اطلاعات کار و اجبار کارفرمایان به انعقاد قرارداد کتبی و تسلیم یک نسخه از آن به کارگر و وزارت کار می‌تواند اقدام مناسبی در این راستا باشد.

وی متذکر شد: حمایت از بخش خصوصی و توسعه بازار کار در کنار تسهیل شرایط مشارکت مردم در بازار کار کشور از طریق تاسیس و گسترش تعاونی‌ها، از دیگر راهکارهایی است که نقش بیشری در ایجاد و امنیت شغلی کارگران می‌تواند ایفا کند.

این کارشناس بازار کار گفت: در هیچ یک از کشورهای توسعه‌یافته و اقتصاد‌های موفق دنیا چنین امکانی نیست که کارگر قرارداد دائم با کارفرما داشته باشد. لفظ قرارداد به این معنا است که در تاریخی شروع و زمانی خاتمه می‌یابد.

حاج‌اسماعیلی ادامه داد: هیچ تضمینی نیست که کارگر و کارفرما برای 30 سال توافق همکاری داشته باشند. این اقدام که بعداز سه سال قرارداد موقت کارگر با کارفرما در صورت ادامه فعالیت کارگاه، قرارداد دائمی تلقی شود، نه‌تنها باعث امنیت شغلی نمی‌شود، بلکه افزایش تنش‌های کارگری و کارفرمایی را شاهد خواهیم بود و باعث اخراج بیشر کارگران خواهد شد.

 

223225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    3 0
    بررسي كنيد و ببينيد كه فقط كارگران نيستند كه قراردادهاي موقت براي كار دارند و حتي با كارمندان نيز همينگونه رفتار مي شود ولي كسي درباره كارمندان حتي حرف هم نمي زند. آنچه به جايي نرسد فرياد است
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    1 0
    يعد از 17 سال كار كردن در يك شركت خودروسازي با تحصيلات عالي و درخشان تجربه كافي هنوز سال به سال قرارداد يكساله دارم و هر روز با تغييرات هيئتي مديران ارشد نورچشمي امكان عدم تمديد قرارداد سال بعد . خدايي اين شد امنيت شغلي ؟