پنج شنبه 28 تیر 1397
سه شنبه 29 خرداد 1397 - 13:24:36 چاپ

راهکار جدید سنتز دی‌ان‌ای

دانش > دانش‌های بنیادی - ایرنا نوشت: محققان وزارت انرژی آمریکا راهکار جدیدی را برای سنتز دنباله های دی‌ان‌ای با استفاده از آنزیم‌ها ابداع کردند که در مقایسه با روش‌های پیشین، ارزان‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر است.

در آزمایشات و توسعه فناوری‌های زیستی، سنتز دی ان ای نقش محوری دارد و فناوری مورداستفاده برای این منظور بیش از 40 سال دست‌نخورده باقی‌مانده است.

در شیوه قدیمی، واحدهای سازنده دی ان ای یکی پس از دیگری به دنباله اضافه می‌شوند تا یک دنباله کامل ساخته شود. اما این شیوه دارای محدودیت‌هایی ازجمله قابلیت اتصال 200 واحد سازنده در دنباله و ایجاد ضایعات خطرناک در فرآیند تولید است.

این در حالی است که حتی دنباله‌های متشکل از 1000 واحد نیز دنباله‌هایی کوتاهی محسوب می‌شوند و برای تولید دنباله‌های بلند به‌ناچار باید دنباله‌های کوتاه‌تر به یکدیگر متصل شوند. البته این رویه نیز محدودیت‌های دیگری را ایجاد می‌کند.

اکنون محققان با استفاده از آنزیمی موسوم به TdT که در سیستم ایمنی مهره‌داران یافت می‌شود و قادر است دی ان ای را از ابتدا بنویسد، برای سنتز دی ان ای استفاده می‌کنند. این آنزیم قادر است در هر دقیقه 200 واحد سازنده دی ان ای را به دنباله اضافه کند.

باوجوداینکه تا تجاری‌سازی این فناوری راه زیادی باقی‌مانده است، محققان امیدوارند با بهینه‌سازی روش خود بتوانند هربار 1000 واحد سازنده دی ان ای را با سرعتی معادل چندین برابر روش قبلی به یکدیگر متصل کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biotechnology منتشرشده است.