ایسنا نوشت: مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: طی سه ماهه اول سال 146 هزار و 871 دام سبک و سنگین برعلیه بیماری تب کریمه – کنگو سم پاشی شده‌اند.

علی اصغر شریفی اظهار کرد: تب کریمه و کنگو بیماری مشترک بین دام و انسان و ناقل آن یک نوع کنه است.
وی ادامه داد: این ویروس می‌‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند؛ انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس، ممکن است بیمار شود.
وی توضیح داد: شیوع این بیماری بیشتر در فصل گرم سال، یعنی همزمان با فصل فعالیت کنه اتفاق می‌افتد.
این مسئول با اشاره به علایم ابتلا به این بیماری ابراز کرد: علائم بیماری در انسان شامل سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی زیرجلدی، خون دماغ، خلط خونی یا استفراغ خونی و حتی احساس افسردگی است.
وی افزود: علائم بیماری یک تا سه روز پس از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد و بعد از چند روز، بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود.
شریفی اظهارکرد: خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثراً به دلیل خونریزی‌های شدید داخلی صورت می‌پذیرند.
وی افزود: متاسفانه هنوز هیچ نوع واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد؛ اما خوشبختانه درمان موثری برای تب کریمه کنگو وجود دارد که چنانچه فرد به موقع جهت درمان اقدام کند می‌توان بیماری را درمان کرد.
مدیرکل دامپزشکی البرز ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون برای پیشگیری از این بیماری 146 هزار و 816 راس دام سبک و سنگین در استان سم پاشی شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این یک میلیون متر مربع از دامداری‌های استان هم توسط نیروهای اداره کل دامپزشکی سم پاشی شده است.
وی گفت: سم پیشگیری کننده در مقابل این بیماری به صورت رایگان ازسوی سازمان دامپزشکی کشور در اختیار دامداران و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها قرار می‌گیرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =