ایسنا نوشت: شرکت "زیراکس پارک" در نظر دارد نوعی محافظ هوشمند دهان ارائه کند که می‌تواند با تحلیل بزاق دهان ورزشکاران، خستگی جسمی و روحی آنان را تشخیص ‌دهد.

 

شرکت "زیراکس پارک"(PARC) با همکاری "دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو"(University of California, San Diego)، یک بیوحسگر هوشمند محافظ دهان ابداع کرده است که می‌تواند نشانه‌های ابتدایی کم‌آبی بدن، خستگی و درگیری ذهنی را تنها با استفاده از نمونه بزاق دهان تشخیص دهد.

این حسگر، با استفاده از ورقه پلاستیکی الکترونیک ساخته شده و طراحی آن به شکلی است که برای هر نوع فعالیت بیرون از منزل از جمله ورزش و ماموریت‌های نظامی کاربرد دارد. حسگر، پس از تحلیل اسید لاکتیک و گلوگز موجود در بزاق دهان، اطلاعات لازم را به تلفن همراه هوشمند می‌فرستد.

"دیوید شوارتز" (David Schwartz)، مدیر ابزار و سیستم‌های انرژی شرکت زیراکس پارک گفت: سیستم این حسگر الکتروشیمیایی، روی یک ورقه پلاستیکی انعطاف‌پذیر قرار گرفته و روی یک محافظ دهان نصب شده است. حسگر، کار خود را از طریق یک روش سنجش الکتروشیمیایی موسوم به "Chronoamperometry" انجام می‌دهد که مبتنی بر اکسایش آنزیمی گونه‌های مورد نظر است. روش Chronoamperometry، قابلیت و حساسیت بالایی برای مقدارسنجی غلظت آنالیت دارد. "آنالیت" (analyte)، یک ماده مورد تجزیه یا تشکیل دهنده شیمیایی و یک روش تحلیلی مورد توجه است.

الکترودهای این حسگر، قابلیت تعویض دارند و نسبت به گلوکز، اسید اوریک و دیگر آنالیت‌ها حساس هستند. باتری‌های این ابزار، قابلیت شارژ بی‌سیم دارند و الکترودها را کاملا احاطه می‌کنند.

شرکت زیراکس پارک، این حسگر را در مقیاس کوچک و نمونه ابتدایی عرضه کرده است. در هر حال، گفته می‌شود که هر دو طرف پروژه، قصد دارند این فناوری را به بازار عرضه کنند؛ به این ترتیب مرحله بعدی پروژه، ساخت چند نمونه از این ابزار برای آزمایش است.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    0 0
    کاملا درک کردنی و معقوله.دقت کردین موقعی که کم خوابی داریم و از نظر ذهنی خسته مزه دهانمون عوض میشه.تلخ میشه دهن.