جمعه 27 مهر 1397
پنجشنبه 7 تیر 1397 - 07:29:36 چاپ

تصویر رونمایی رسمی ناسا از تلسکوپ جیمز وب که ۳۰ مارس ۲۰۲۱ پرتاب خواهد شد

دانش > نجوم - ناسا رسماً از گران‌ترین تلسکوپ فضایی خود به نام جیمز وب رونمایی کرده و تأخیر 18 ماهه در پروژه را اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین، تلسکوپ مذکور که به آن «سوپر هابل» هم می‌گویند، مدل پیشرفته‌تر تلسکوپ هابل است که تاکنون 7 میلیارد دلار خرج روی دست ناسا گذاشته و با تعیین زمان 30 مارس 2021 معلوم می‌شود با 18 ماه تأخیر پرتاب می‌شود که این به معنای «هزینه کَرد» 1 میلیارد دلار دیگر برای این پروژه است.{لینک}

به تلسکوپ جیمز وب ماشین زمان می‌گویند چراکه کمک می‌کند تا ناشناخته‌های عالَم به دست بشر کشف شود. این تلسکوپ قادر به دیدن اولین کهکشان در 13.5 میلیارد سال پیش بوده و می‌تواند منبع اصلی ستاره‌ها، سیاره‌ها و ... را کشف کرده و زایش ستاره‌ها و چگونگی تشکیل کهکشان را به‌دقت رصد کند.

قرار بود این تلسکوپ در ابتدا امسال راهی فضا شود. اما بعداً سال 2019، سپس 2020 و حالا 2021 را برای آن تعیین کرده‌اند که این مسئله موجب بروز بسیاری از مشکلات فنی و افزایش هزینه شده است.

هزینه کل چرخه عمر برآورد شده برای تلسکوپ از زمان راه‌اندازی مجدد حدود 9.66 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

• م ر