تسنیم نوشت: منابع حقوق بشری عربستان اعلام کردند که رژیم سعودی با بازداشت کردن یک فعال زن مدنی دیگر، شمار فعالان مدنی بازداشت شده را به ۱۲ نفر رساند.

 به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، سازمان حقوق بشری عربستانی "القسط" که مقر آن در لندن است و منال الشریف از فعالان حقوق بشری عربستان در خارج از این کشور در شبکه اجتماعی توییتر بازداشت "هتون الفاسی" فعال زن مدنی عربستان را تایید کردند اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه ندادند.

برخی منابع در تماس با افراد نزدیک به هتون الفاسی خبر بازداشت را تایید کرده اما گفتند که از سخن گفتن در این باره می ترسند.

وزارت کشور و مرکز تماس بین المللی وزارت اطلاع رسانی عربستان نیز از اظهار نظر درباره خبر این بازداشت خودداری کرده اند.

در بیانیه دو گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان خواسته شد که فعالان زن مدافع حقوق بشر در این کشور آزاد شودند. این فعالان در موج سرگوب مسئولان سعودی بازداشت شدند.

در این بیانیه بازداشت فعالان حقوق بشری نگران کننده و نشانه‌ای از رویکرد عربستان در قبال حقوق زنان دانسته شده است.

این بیانیه به گزارش هایی اشاره کرد که نشان می دهد شماری از بازداشت شدگان زن و مرد با اتهامات خطرناکی مواجه هستند. این اتهامات به حدی است که نگرانی درخصوص امکان مجازات هریک از آنها تا 20 سال را به همراه دارد.

این بیانیه از عربستان خواسته است که واقعیت پایبندی خود به بهبود وضعیت حقوق بشر را با اتخاذ مواضع مترقی تر نشان دهد و اولین گام برای نشان دادن این کار نیز آزاد کردن فعالان حقوق بشر زندانی است.

براساس سازمان های مدافع حقوق بشر، دستکم 11 فعال حقوق بشری و مدنی در ماه گذشته میلادی بازداشت شدند که اکثر آنها زنانی هستند که پیشتر کمپین حق رانندگی زنان را به راه انداخته بودند.

برخی ناظران هدف از بازداشت این زنان را جلوگیری از مطالبه گیری بیشتر آنها برای حقوق زنان بعد از به رسمیت شناخته شدن حق رانندگی زنان در عربستان توصیف می کنند.

عربستان زیر فشار کمپین زنان مجبور شد تا حق رانندگی زنان را به رسمیت بشناسد و رانندگی زنان از این هفته در عربستان آزاد شد.

 

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =