باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در کابینه جدید اردوغان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نخست وزیری و هیئت دولت حذف می‌شود.

در کابینه جدید اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نخست وزیری و هیئت دولت حذف می‌شود و حکومت تحت ریاست جمهور تشکیل می‌شود. تعداد وزارتخانه‌ها نیز به ۱۶ وزارت خانه کاهش خواهد یافت.

به گزارش روزنامه ملیت قبل از ادای سوگند رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور «نظام ریاست جمهوری»، حکم حکومتی ریاست جمهور صادر و تفویض صلاحیت‌ها برای تغییر زیرساخت‌های نظام جدید آغاز خواهد شد. ساختار نظام ریاست جمهوری شامل ۱۶ وزارتخانه است که وزرای آن‌ها بطور مستقیم توسط رئیس جمهور و بدون تصویب مجلس منصوب خواهند شد. این نظام همچنین از ۹ «نهاد استراتژی و سیاست» و ۴ دفتر تشکیل شده است.

اردوغان بعد از ادای سوگند ریاست جمهوری در ۸ ژوئیه، یک روز بعد هیئت وزرا را منصوب خواهد کرد. تعدادی از وزرا از اعضا و یا از افراد نزدیک حزب حرکت ملی گرا (ترک گرای افراطی و راست) منصوب خواهند شد، زیرا حزب عدالت و توسعه اکثریت آرا و کرسی‌های مجلس (۱+۳۰۰) را از دست داده است. برخی از وزراء فعلی نیز در هیئت وزرای اردوغان ابقا خواهند شد. حزب عدالت و توسعه ۲۹۵ کرسی مجلس را در اختیار دارد. اتحاد جمهور متشکل از «حزب عدالت و توسعه / حزب حرکت ملی گرا» جمعا ۳۴۴ کرسی را در اختیار دارد. سه و یا چهار نفر از نمایندگان این اتحاد از مجلس خارج و به وزارت منصوب خواهند شد.

در نظام ریاست جمهوری و نهاد ریاست جمهوری چهار دفتر: «فاینانس»، «منابع انسانی»، «تحول دیجیتالی» و «سرمایه گذاری» تاسیس شده است و نهاد‌های نزدیک به شخص اردوغان خواهند بود و همه وزارتخانه‌ها با آن‌ها در ارتباط نزدیک خواهند بود. اردوغان دو یا سه معاون رئیس جمهور (غیرمنتخب) را منصوب خواهد کرد. مصوبه در حکم قانون ریاست جمهوری صادر و همه قوانین تعیین کننده ساختار، وظایف و صلاحیت‌های وزارتخانه‌ها ملغی خواهد شد. همه مقامات عالی رتبه اداری کشور و نظام بروکراتیک توسط اردوغان، رئیس جمهور ترکیه منصوب خواهند شد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =