مشکلات ناشنوایان در میان مسئولان گوش شنوا ندارد

«خبر جنوب» نوشت: تک سمعکی بودن افراد و به خصوص کودکان کم شنوا در استان می تواند آسیب های بسیاری به آن ها بزند و در این باره به دلیل مشکلات بودجه ای کسی جوابگو نیست و تنها در صورتی که مددجو خود توان مالی داشته باشد سمعک دوم را تهیه می کند.

اين وضعيت به حدي نگران كننده است كه به دليل بالا بودن هزينه ها حتي برخي والدين يك سمعك هم براي كودك نمی خرند و او را در دنياي ساكت خود رها مي كنند. در اين باره اگر چه بهزيستي متولي است اما نوسانات ارز و مشكلات بودجه اي امكان پاسخگويي به تمام آن ها را كمتر كرده و اين مساله حمايت خيرين فاس را مي طلبد.
ریيس انجمن شنوايي فارس در اين باره به «خبرجنوب» مي گويد: عمده مشكلات ما ارايه سمعك به مددجويان است و با توجه به اين كه تمام قطعات اين وسيله از خارج كشور مي آيد به خاطر نوسانات ارز با قيمت هاي بالا مواجه شده ايم.
دكتر علي شايان مي افزايد: با توجه به مسایل ياد شده مددجويان كم شنوا هم براي خريد و هم تعمير سمعك به مشكل برمي خورند و از آن جا كه بيمه ها هم هزينه هاي سمعك را به طور محدود پوشش مي دهند موانع بسياري سر راه انجمن براي خدمت رساني در ماه هاي آينده به وجود مي آيد.
وي يادآور مي شود: هنگامي كه كودكان كم شنوا نتوانند از سمعك استفاده كنند امكان گفتار درماني هم فراهم نمي شود و آن ها صحبت كردن را ياد نمي گيرند و بايد بگوييم كه در موارد بسياري به خصوص شهرستان ها و مناطق محروم استان اين شرايط به وجود آمده و كودك در معرض آسيب هايي قرار گفته است.
دكتر شايان مي گويد: كودك كم شنوا بايد از 6 ماهگي سمعك استفاده كند و برخي مواقع اين امر تا 6، 7 سالگي عقب مي افتد و علاوه بر تاخير در آموزش گفتار آسيب هاي روحي و رواني هم به فرد وارد مي شود.
****با يك سمعك كودك كم شنوا پيشرفت نمي كند
رییس انجمن شنوايي فارس مي افزايد: اگر چه غربالگري شنوايي براي نوزادان و كودكان انجام مي شود ‌اما به دليل نسبي بودن نتايج تشخيص ها گاهي آن طور كه بايد نيست و حتي چند ماه تاخير گفتار درماني را سخت تر مي كند.
دكتر شايان مي گويد: اگرچه بهزيستي در بيشتر موارد براي مددجويان سمعك تهيه مي كند اما مانند كشورهاي ديگر دنيا كودك كم شنوايي كه مي خواهد حرف بزند بايد 2 سمعك داشته باشد كه اکثرا از آن محروم هستند و با اين وضع بچه كم شنوا پيشرفتي كه بايد را ندارد؛ در هر حال تك سمعكي بودن كودكان كم شنوا معضلي است كه جدي گرفته نمي شود.
وي مي افزايد: قيمت سمعك با كيفيت 2 ميليون به بالا است و با توجه به اين كه 3 تا 4 هزار كم شنواي متوسط تا شديد عضو انجمن استان هستند ارايه خدمات به آنها در برخي موارد امكان پذير نيست.
دكتر شايان يادآور مي شود: براي اكثر والدين هم توان خريد سمعك دوم وجود ندارد و شايد اين مساله بايد توسط انجمن هاي خيريه بيشتر جدي گرفته شود.
اما معاون توانبخشي بهزيستي فارس مي گويد: طبق دستورالعمل با توجه به نظر شنوايي سنج بهزيستي براي دادن 2 سمعك به كودكان كم شنوا مشكلي نداريم و تنها به دليل محدود بودن بودجه ها ممكن است از زمان درخواست سمعك دوم تا تحويل فاصله بيفتد.
حميد گودرزي مي افزايد: هدف ما تامين سمعك قبل از رسيدن به سن زبان آموزي است تا كودكان بتوانند از تمامي اصوات محيطي براي پيشرفت يادگيري استفاده كنند.
اين مسئول بهزيستي فارس يادآور مي شود: البته اولويت براي تحويل سمعك با افرادي است كه تاكنون آن را دريافت نكرده اند و در حال حاضر بيش از 500 نفر پشت نوبت سمعك در استان داريم.
گودرزي مي گويد: در مرحله اول امسال 218 ميليون تومان براي خريد سمعك گذاشته ايم و تا پايان سال 2 بار ديگر هم نسبت به تهيه آن اقدام مي كنيم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =