۰ نفر
۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۱

تسنیم نوشت: هیئت قضایی انتخابات در دادگاه فدرال فرجام خواهی تصمیم کمیسیون عالی انتخابات درخصوص بازشماری دستی آرا تنها در مراکز انتخابیه ای که شکایت علیه آنها مطرح شده و نه همه مراکز انتخابیه در سراسر عراق را تایید کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الفرات،کشور عراق در طول 24 ساعت اخیر شاهد تحولات سیاسی مربوط به نتایج انتخابات پارلمانی به همراه تحولات میدانی و نظامی بود.

هیئت قضایی انتخابات عراق در دادگاه فرجام خواهی فدرال تصمیم کمیسیون عالی انتخابات برای بازشماری دستی آرای انتخابات اخیر پارلمانی این کشور را تایید کرد.

در بیانیه مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق آمده است: هیئت قضایی انتخابات در دادگاه فدرال فرجام خواهی تصمیم کمیسیون عالی انتخابات درخصوص بازشماری دستی آرا فقط در مراکز انتخابیه ای که شکایت علیه آنها مطرح شده است و نه همه مراکز انتخابیه در سراسر عراق را تایید می کند.

این بیانیه افزود: تصمیم هیئت قضایی همسو با تصمیم دادگاه عالی فدرال درخصوص بازشماری دستی آرا فقط در مراکزی که شکایت علیه آن مطرح شده است، می باشد.

* بازشماری دستی آرا براساس چارچوب های قانونی

سخنگوی کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرد که این کمیسیون درحال کار برای بازشماری دستی آرا براساس چارچوب ها و سبک و سیاق های قانونی است و نتایج به زودی اعلام خواهد شد و در هیئت قضایی انتخابات قابل شکایت است.

لیث جبر سخنگوی رسمی کمیسیون انتخابات عراق در بیانیه ای اعلام کرد: ماموریت محول شده به شورای کمیسیون براساس سومین تعدیل قانون انتخابات آنطور که برخی تصور می کنند صرفا شمارش دوباره آرا نیست بلکه بازشماری دستی آرا براساس سبک و سیاق قانونی است که قوانین و نظام نامه های انتخابات مشخص کرده است و همچنین اقدامات مندرج در حکم دادگاه عالی فدرال عراق در این باره.

وی افزود: این امر در وهله اول نیازمند بررسی دوباره همه شکایت های ارایه شده به شورای کمیسیون و مشخص کردن شکایت های حاوی درخواست برای بازشماری دستی آرا براساس محتوای حکم دادگاه فدرال عراق است. بعد از این مرحله شمارش آرا درخصوص حوزه هایی که شکایت علیه آن مطرح شده است، صورت خواهد گرفت.

جبر گفت: نتایج به طور کلی اعلام خواهد شد که قابل شکایت در هیئت قضایی انتخابات در دادگاه فرجام خواهی فدرال است و بعد از پایان این شکایت ها، فهرست اسامی افراد پیروز به دادگاه عالی فدرال فرستاده خواهد شد تا مطابق مفاد قانون اساسی تایید شود.

* تقویت نیروهای الحشد الشعبی در فرات میانه


هیئت الحشد الشعبی در عراق اعلام کرد که فرماندهی این هیئت درحال بررسی تقویت استقرار خود در منطقه فرات میانه است.

در بیانیه کوتاه این هیئت آمده است: فرماندهی الحشد الشعبی از مقرهای خود در کربلای معلی بازدید کرد و درحال بررسی تقویت استقرار یگان های الحشد در مناطق فرات میانه است.

* پاکسازی دیالی از داعش

فرماندهی عملیات دیالی اعلام کرد که گروه تروریستی داعش در این استان حضور ندارد و همه حملات اخیر این گروه در دیالی خنثی شده است.

سرلشکر ستاد مزهر العزاوی به شبکه تلویزیونی السومریه نیوز گفت: داعش ضعیف شده است و یک وجب از خاک استان دیالی در کنترل داعش نیست.

وی افزود: آنها نظیر دزدان شبانه هستند و بعد از پنج دقیقه درگیری مستقیم با نیروهای امنیتی یا الحشد الشعبی یا نیروهای عشایر پا به فرار می گذارد زیرا می دانند که نمی توانند دستاوردی بدست آوردند.

وی افزود: فرماندهی عملیات دیالی هم اکنون دو عملیات تعقیب هسته های داعش را در حوض الوقف در شمال شرقی بعقوبه و دشت ثلاث در شمال شرقی این شهر با پشتیبانی هوانیروز ارتش عراق درحال اجرا دارد که این عملیات در راستای طرح تدوین شده برای پایان دادن به حضور هستهای داعش در این مناطق است.

* سازمان ملل: 76 کشته و 129 زخمی در ماه ژوئن در عراق


سازمان ملل متحد از کشته شدن 76 غیرنظامی عراقی و زخمی شدن 129 نفر دیگر در ماه ژوئن گذشته خبر داد.

سازمان ملل در بیانیه ای آورده است: آمار دفتر سازمان ملل در عراق نشان می دهد که 76 غیرنظامی عراقی کشته و 129 نفر دیگر در جریان اقدامات تروریستی، خشونت و درگیری مسلحانه در ماه ژوئن سال 2018 میلادی کشته شدهاند.

*اعتراض به موضعگیری مداخله جویانه ترکیه

 وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای حمله انتحاری به انبارهای نگهداری صندوق های رای گیری انتخابات اخیر پارلمانی عراق در استان کرکوک در شمال این کشور را محکوم کرد و "از مسئولان عراقی خواست تا به مسئله ادعاها درباره موارد تخلف و دستکاری در نتایج انتخابات کرکوک با سرعت و شفافیت پایان دهند و همه تدابیر لازم را برای تامین امنیت در این استان اتخاذ کنند".

برپایه این گزارش، تحلیلگران سیاسی عراقی این درخواست از عراق را "عجیب و دخالت آشکار در امور داخلی عراق " توصیف کرده و از این کشور خواستند تا "از دخالت در امور داخلی کشورشان به بهانه دفاع از یک قوم معین دست برداشته و نیروهایش را از خاک عراق بیرون ببرد".

تشکل های عرب و ترکمان عراق اتحادیه میهنی کردستان این کشور در استان کرکوک را به تقلب در نتایج انتخابات متهم می کنند که این اتحادیه نیز این اتهام را رد می کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =