۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۶

ایرنا نوشت: تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) واقع در رصد خانه جنوبی اروپا تصاویر بسیار دقیقی از تولد یک سیاره گازی عظیم با ابعادی چند برابر سیاره مشتری ثبت کرد.

این سیاره تازه متولدشده در مسیری از میان «دیسک پیش سیاره‌ای» اطراف یک ستاره کوتوله جوان موسوم به PDS 70 در حال حرکت است.«دیسک پیش سیاره‌ای» درواقع صفحه‌ای متشکل از غبار و گاز متراکم است که حول ستاره‌های جوان گردش می‌کند.

این تصویر که با استفاده از ابزار شکارچی سیاره تلسکوپ موسوم به SPHERE تهیه‌شده است، اولین تصویری است که از یک سیاره در حال شکل‌گیری درون دیسک پیش سیاره‌ای موجود در اطراف یک ستاره جوان گرفته می‌شود.این ابزار با استفاده از طول‌موج‌های مختلف به مشاهده سیاره جدید پرداخت و توانست اتمسفر آن را مشخص کند.

بر اساس این مشاهدات سیاره جدید که PDS 70b نام‌گذاری شده، یک سیاره گازی عظیم با ابعادی چند برابر سیاره مشتری است. دمای سطح این سیاره به 1000 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که تقریباً دو برابر دمای سطح گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی، یعنی عطارد است.

تصویر به‌دست‌آمده از VLT نشان می‌دهد در جریان شکل‌گیری این سیاره جدید، فضاهای خالی بزرگی در دیسک پیش سیاره‌ای ایجادشده است. داده‌های به‌دست‌آمده از این تلسکوپ اطلاعات ارزشمندی را درباره شکل‌گیری سیارات در اختیار می‌گذارد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Astronomy and Astrophysics منتشرشده است.