ایسنا نوشت: بر اساس گزارش رسانه‌ وابسته به الشباب سومالی، این گروه افراطی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف را ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، محمد ابوعبدالله، رهبر نیروهای الشباب در منطقه جوبالاند، هفته گذشته در شبکه رادیویی وابسته به این گروه افراط‌گرا اظهار کرد: کیسه‌های پلاستیکی تهدیدی "جدی" برای انسان‌ها و حیوانات هستند و زباله‌های ناشی از استفاده آن‌ها در محیط زیست تاثیرات منفی می‌گذارد.

این گروه وابسته به القاعده که به شکل ویژه در کشور سومالی و مناطق شرق آفریقا فعالیت می‌کند، در همین بیانیه قطع درختان کمیاب را نیز ممنوع اعلام کرده است.

 در این بیانیه اما به چگونگی اعمال این ممنوعیت‌ها در مناطق تحت کنترل الشباب اشاره‌ای نشد ولی استفاده بدون تبعیض از خشونت، معمولا غیرنظامیان را به اطاعت از دستورات الشباب سوق می‌دهد.

در حالی که تحلیلگران در اینترنت این بیانیه را به سخره گرفته و الشباب را نخستین جنبش افراطی "دوستدار محیط زیست" نامیده‌اند، القاعده و سایر گروه‌های وابسته به آن سابقه‌ای طولانی در پرداختن به مسائل محیط زیستی دارند.

در سال 2016، یک مقاله در مجله وابسته به شاخه یمنی این گروه منتشر شد که در آن از باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا برای عدم اقدام بیشتر در راستای حل مشکل تغییرات آب‌وهوایی انتقاد شده بود.

در سال 2017 نیز هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر وقت طالبان اعلام کرد که افغان‌ها باید درختان بیشتری بکارند زیرا درختان "نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست، توسعه اقتصادی و زیبایی زمین دارند" و این کار شکرگزاری خداوند نیز محسوب می‌شود.

افغانستان و سومالی در پی چند دهه جنگ، با مشکلات مدیریت آب و جنگل‌زدایی روبه‌رو هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =