چهارشنبه 28 شهریور 1397
جمعه 15 تیر 1397 - 12:16:49 چاپ

چرا وقتی پیرمی‌شویم نژادپرست می‌شویم؟

دانش > پزشکی - افراد سالمند نژادپرست‌تر هستند اما این بدان معنا نیست که آن‌ها متعلق به زمانی متفاوت از ما هستند.

 

به گزارش خبرآنلاین، روان‌شناسان ادعا می‌کنند هر چه سن‌مان بالاتر می‌رود، احساس ناامنی و اضطراب بیشتری می‌کنیم.{لینک}

دانشمندان می‌گویند تعلق‌خاطر به یک گروه به‌عنوان کسانی که می‌میرند، باعث به اشتراک‌گذاری پیش‌داوری در این افراد می‌شود.

دکتر «استیو تیلور» روان‌شناس دانشگاه «لیدز بِکِت» می‌گوید: وقتی به مرگ فکر می‌کنید، ترس به سراغ‌تان می‌آید و این واکنشی به اضطراب است که احساس تعلق و احساس محافظت را در یک هویت گروهی جدید تعریف می‌کند.

به گفته وی احساس اضطراب عمومی نیاز به هویت و تعلق‌خاطر را به وجود می‌آورد و درنتیجه باعث تهدید سایر گروه‌های اجتماعی توسط این افراد می‌شود.

به گفته دکتر «الیسون آبرامز»، روان‌درمانگر، در برخی موارد ناامنی ناشی از پیری نفرت به وجود آورده و فرد را در یک گروه اقلیت جای می‌دهد. نفرت از خود باعث می‌شود تا افراد در سایر گروه‌های اجتماعی را موردحمله قرار دهید. جالب اینجاست وقتی افراد مسن نظرات نادرستی اراده می‌دهند، افکار آن‌ها را متعلق به زمانی قدیمی می‌دانیم که بازمان ما متفاوت به نظر می‌رسند.

به گفته روان‌شناسان ادامه زندگی به‌صورت جدا بخشی از مشکل است و افرادی که با نگرش نژادپرستانه رشد کرده‌اند توانایی غلبه بر یادگیری منطقی را دارند که به گفته دکتر آبرامز سخنان نژادپرستانه‌ای که توسط شهروندان مسن بیان می‌شود، می‌تواند به دلیل کوچک شدن بخشی از مغز آن‌ها باشد.

تحقیقات دانشگاه کوئینزلند نشان می‌دهد قسمت جلویی مغز که اندیشه‌های ما را تنظیم می‌کند بر اثر کهن‌سالی کوچک شده و توانایی سانسور افکار نامناسب خود را از دست می‌دهند و درنتیجه دیدگاه‌های تهاجمی خود را به‌راحتی بروز می‌دهند.

 

5656

 

15 دیدگاه
  • بی نام
    جمعه 15 تیر 1397 - 12:38:22
    پاسخ
    32 5

    اخیرا پدرم حرفهایی می زند درباره شکست هایم در زندگی که هیچ دشمنی نمی زند اما خدا شاهده سرم را بالا نمی کنم تا پاسخ دهم. فقط بغض می کنم. حالا می فهمم چرا انسان ها پیر می شوند برخی اوقات قابل تحمل نمی شوند. اما یک سوال مهم چرا ما ایرانی ها همیشه دعا می کردیم انشالله پیر بشی جوون؟ یعنی چی؟

    • بی نام
      جمعه 15 تیر 1397 - 12:53:57
      9 1

      منم همین مشکل شمارو دارم ولی دوست من خدا خیرت بده اینکارو میکنی اینکه سرت را بالا نمیگیری جواب بدی اثرات اون نون حلالیه که همون پیرمرد بهت داده احترامش را حفظ کن خیرش را میبینی

    • بی نام
      جمعه 15 تیر 1397 - 13:22:15
      10 1

      پیر شی یعنی جوون مرگ نشی

    • بی نام
      جمعه 15 تیر 1397 - 14:29:33
      6 1

      " ان شاالله پیر بشی " به نوعی دعایی مشابه " ان شاالله جوانمرگ نشوی " است .

    • بی نام
      جمعه 15 تیر 1397 - 15:42:17
      0 1

      خووتم پیر میشی یه روزی . حتما یه اشگالاتی هم خودت داری اونا رو هم سعی کن اصلاح کنی

    • شمس تبریزی
      جمعه 15 تیر 1397 - 15:59:28
      3 5

      دوست عزیزم، مطالبی را که در بالا نوشته شده جدی نگیر و دلیل سرکوفت زدن پدرتان را در آن جستجو نکن. شاید تعمدا این کار را میکند تا برای حرکت و موفقیت تحریک ات کند. شاید تحمل این را ندارد که ببیند دیگران از شما پیش افتاده اند. اینها مربوط به کوچک شدن مغز نمیشود. شاید تا قبل از این به این دلیل شکست ات را به رویت نمی آورده چرا که احساس میکرده خودت درست میشی اما الان میبینه که ظاهرا درست بشو نیستی و میخواهد با شوک درمانی راه بندازت.

    • مازنی
      جمعه 15 تیر 1397 - 17:03:04
      4 1

      همه رو نمی دونم ولی من به هیچ وجه دوست ندارم به سن پیری برسم

    • بی نام
      جمعه 15 تیر 1397 - 20:05:37
      1 2

      اولادخلف اینطوراست که معمولاازبزرگترشان انتقادهای سنگین میکنندبگذارید شماهم که پیرشدیدانشااله فرزندشما همین مطالب رادرمورد شمامیفرمایند.

    • بی نام
      شنبه 16 تیر 1397 - 03:16:31
      1 1

      یعنی جوان مرگ نشوی و یک عمر با عزت زندگی کن

  • محسن
    جمعه 15 تیر 1397 - 15:08:12
    پاسخ
    7 2

    به نظر من یکی از دلایلی که پیرها نژادپرست تر رفتار میکنن اینه که اونا کمتر به قضاوت بقیه راجع به خودشون فکر میکنن. بنابراین رگه های نژادپرست خودشون رو پنهان نمیکنن.

  • شمس تبریزی
    جمعه 15 تیر 1397 - 16:06:54
    پاسخ
    6 8

    خبرآنلاین، مسخره ترین قسمت این یادداشت میدانی کجا بود؟ این بود «تحقیقات دانشگاه کوئینزلند نشان می‌دهد قسمت جلویی مغز که اندیشه‌های ما را تنظیم می‌کند بر اثر کهن‌سالی کوچک شده و توانایی سانسور افکار نامناسب خود را از دست می‌دهند و درنتیجه دیدگاه‌های تهاجمی خود را به‌راحتی بروز می‌دهند». من که دیدم آدمها هر چه پیرتر میشوند محافظه کارتر میشوند. چطور یک محافظه کار دیدگاه تهاجمی بیشتری از خودش بروز میده؟ محافظه کاری حاصل چیست؟ فرضا قبلا که جوانتر هستی، دو پارامتر در تصمیم گیری ات نقش داره و حالا در پیری 10 پارامتر در تصمیم گیری ات موثر است. فرضا در یک مغز بزرگ، 10 گیگ اطلاعات داری و در یک مغز کوچک 100 گیگ. به نظرتان باز هم میتوانم پارامتر کوچکی را برای قضاوت در اینجا مطرح کنم؟

    • شمس تبریزی
      شنبه 16 تیر 1397 - 01:23:13
      2 1

      خبرجان، مطلب بنده را ناقص منتشر کردی و منظور بنده گویا نیست. خب مسولیت این همه منفی که من گرفتم با کیست؟ من یا شما که اشتباه منعکس میکنی؟

  • بی نام
    جمعه 15 تیر 1397 - 20:01:11
    پاسخ
    3 5

    علت آنستکه بعلت تجربه زیادی که طی سالهاکسب کرده اندبخوبی سره راازناسره تشخیص میدهندومیدانندکه خودی ازخوبِ ناخودی اکثرا"بهتراست اینراهم بگویم تمام کشورهای پیشرفته دنیا خودشانرا به غریبه ها ترجیح میدهند ورازپیشرفتشان اعتمادبنفس بالایشانست البته علاقه به هموطن وخودی دلیل برتحقیرویاتوهین به ناخودی نیست اشتباه نشود، مامتاسفانه بعلت عدم اعتمادبنفس بالایمان معمولاغریبه هارابخودترجیح میدهیم وآنچنان پیشرفت میکنیم که نخبگانمانرامیفرستیم وغریبه های بسیار معمولی را ارج وقرب مدهیم وبقول عوام روی تخم چشمانمان جامیدهیم که همین باعث عدم پیشرفتمان میشود......سالهادل طلب جام جم ازمامیکرد آنچه خودداشت زبیگانه تمنا میکرد.

    • محسن
      جمعه 15 تیر 1397 - 21:05:13
      1 1

      جسارتا این چیزی گفتی هیچ ربطی به تعریف نژادپرست نداره. منظور از نژادپرستی این نیست که نژاد خارجی رو بپرستی...

    • بی نام
      شنبه 16 تیر 1397 - 10:33:16
      1 0

      نژادپرستی که درزمان هتلرنازی معمول بوداکنون تلطیف شده یعنی خودی رابه غریبه اولویت دهی هرچندغریبه کمی بالیاقت ترباشدمثل اکثرکشورهای پیشرفته دنیا وغریبه پرستی یابهتروملایم تربگوئیم غریبه نوازی عکس آن است مثل اکثر هموطنان عزیزمان دراینجا،اینها واقعیت های عینی جامعه هست میخوادکسی بفهمه یاخودشوباسفسطه به کوچه علیچپ بزنه

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700