۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۰
سیاست‌های تأخیری ایران و اروپا؟!

اگر ایران و اروپا می‌خواهند برجام در همین حد حداقلی‌اش زنده بماند تا بستری باشد برای همکاری‌های سازنده بیششر باید انتظاراتشان را از همدیگر منطقی و معقول کنند. هیچ‌یک از دو طرف در این راه پرسنگلاخ دستشان باز نیست و دغدغه، اهداف، امیال و نیازهایی دارند که خوبه هر یک از دو طرف به آنها توجه و برای پاسخ‌گویی به آن‌ها راه حل پیدا کند. برجام فضای جدیدی برای تنفس سیاست خارجی ایران و رویکرد نوین کشور برای تعامل با جامعه جهانی برای ایفای نقش مسئولانه منطقه‌ای خود است و اروپا باید این موضع را استراتژیک و با اهمیت تلقی نموده و آن را یک سکوی همکاری‌های آینده تلقی کند. ایران برجام را برای این پذیرفت که نمی‌خواست راه کره شمالی را طی کند.

لذا بعد از خروج آمریکا از برجام به ۳ دلیل میشد به مذاکرات ایران و اروپا خوش‌بین بود:

۱- هر دو طرف به این مذاکرات و تداوم برجام نیاز دارند. یعنی ایران راهی جز این ندارد زیرا آمریکا به دلیل داشتن مشکلاتی در مسائل سیاسی منطقه و بین‌المللی با ایران در سایر مسائل می‎خواهد از طریق خروج از برجام نه تنها بر سیاست خارجی و اقتصاد ایران اثر گذارند بلکه به دنبال تغییر رزیم و حداقل آن تغییر رفتار است و لذا مجالی برای مذاکره باقی نگذاشته است.

۲- اروپا نیز با ترامپ مشکلاتی دارد و با وی کج‌دار و مریز رفتار میکند و ممکن است در شرایطی هم در مقابل آمریکا بایستد، اما نه برای ایران بلکه منافع مردم اروپا. زیرا ترامپ دارای مشکلات عدیده ای در سیاست داخلی و خارجی مخصوصاً با روسیه، چین و اروپا است و هر یک از این مسائل می‌تواند بر تضعیف قدرت ترامپ منجر شود.

۳- اروپا از جهت دوری و نزدیکی به خاورمیانه هم با آمریکا فرق دارد و هم اروپا حلقه اول و آسیب‌پذیر مشکلات امنیتی، بی‌ثباتی‌ها و ناامنی در خاورمیانه است.

لذا یکی از استراتژی‎ها‎ی میان‌مدت ایران در همکاری با شرکای بین‌المللی و مخصوصاً اروپا در درجه اول مستقر کردن برجام و وارد کردن آن در چرخه اقتصادی است و در این راستا در سایر مسائل و از جمله مباحث اختلافی با سیاست تاخیری عمل کند. رویکرد ایران نسبت به خروج آمریکا از برجام تا به امروز منطقی و دنیا پسند بوده است و افکار عمومی چه در داخل و چه درخارج این رویکرد را که حاکی از همکاری با اروپا، روسیه و چین، یعنی عناصر قوی باقی مانده در برجام است و عدم انفعال و برخوردهای تند و خارج از نرم دیپلماتیک است را مثبت و صحیح ارزیابی کرده‌اند.

همه تحلیل‌گران داخلی و خارجی اتفاق نظر دارند که مواضع و رویکرد ایران در پاره ائی مسائل با اروپا اختلاف دارد که باید در فضای مساعد دیگری مخصوصاً بعد از آنکه ایران ار رویکرد خود در برجام بتواند استفاده مطلوب ببرد به این گونه مسائل پرداخته شود و اصراری بر سرعت بخشیدن به حل اختلافاتش با اروپا نداشته باشد.

با این مقدمه به جلسه کوتاه مدت روز جمعه پانزدهم تیرماه وزرای پنج کشور اروپایی و ایران در وین می‌پردازم که با قرائت یک بیانیه کلی به پایان رسید و این سئوال را باقی گذاشت که چه تضمینی برای اجرای مفاد این بیانیه در اینده وجود دارد؟ آن‌چه طی ۲۴ ساعت اخیر از میان مکالمات تلفنی رئیس جمهور با مقامات اروپایی به دست آمده و موضع‌گیری‌هایی که از طرف برخی از مقامات سیاسی اروپا به خصوص وزیر خارجه فرانسه منتشر شده است، نشان می‌دهد که اگر واقع‌بینی پیشه نکنیم زودتر از انتظار به شرایط سخت بین ایران و اروپا برسیم.

یکی از شرایط این واقع‌بینی ایجاد یک گفتمان سیاسی-امنیتی با اروپاست که بستری برای رفع نیازها و دغدغه‌های دو طرف فراهم کنیم و به طور شفاف به دنبال اهداف و برنامه‌های خودمان در قالب همکاری‌های منطقه‌ای چند جانبه باشیم. در حال حاضر با توجه به اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این که جزییات بسته پیشنهادی اروپا در ماه نوامبر ارائه خواهد شد، بدیهی‌است اتحادیه اروپا نیز منتظر:
۱- اقدامات ترامپ در یک ماه اینده در زمینه دور اول تحریم‌ها باشد
۲- با توجه به این که ماه نوامبر مصادف با انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و هم‌چنین اعمال مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و اروپایی‌ها می‌خواهند هم شرایط داخلی آمریکا و شرایط بین‌المللی را سنجیده و هم در فاصله بین دو تحریم هم قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهند و هم در زمینه دغدغه‌های‌شان امتیازات بیشتری از ایران بگیرند و در عین حال نیز سعی کنند ایران را در برجام نگه داشته و از حرکات تند و یا ترک برجام توسط ایران جلوگیری کنند.

و این همان دغدغه‌ای بود که بعضی از تحلیل‌گران از ابتدا نسبت به ایستادگی اروپا در مقابل آمریکا ابراز شک نموده و حتی به نوعی تقسیم کار بین این دو اشاره می‌کردند ولی چاره‌ای جز چنگ به این ریسمان نمانده بود تا شرایط یا توسط بازیگران خارجی تغییر کند و یا با بازی داخلی و خارجی ما عوض شود!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهنازی IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    1 4
    متاسفانه آقایون دیپلمات دچار این اشتباه بزرگ هستند که ایران با اتکا به جوونهاش نمیتونه پیشرفت کنه. باید حتما غربیها با چوب جادو شون بیان اینجا رو گلستان کنن. این همون تفکریه که چهل ساله جلوی پیشرفت ایران رو گرفته. هر کاری که خواستیم شروع کنیم گفتن ما نمیتونیم. به عنوان نمونه میگم چهل سال زمان کمی نبود برای طراحی هواپیما حتی اگه از صفر شروع می کردیم. یک تلاش کردیم تاحدودی ناموفق بود. دیگه ادامه ندادیم. در حالیکه پیشرفت های موشکی و پهپادی نشون میده که این قدرت رو داریم. برای ماهواره که دیگه بدتر. تلاش کردیم موفق هم بود اما دیپلماسی مانع شد. گفتن نمیتونیم. یادمون هست که همین آقای ظریف در دانشگاه تهران چقدر توان دفاعی ما رو تضعیف کرد.
  • شهنازی IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    1 3
    در حالیکه تنها عاملی که باعث میشه آمریکا حمله نظامی نکنه نه ترس از شکست بلکه هزینه بالایی است که حمله نظامی برای اونها در پی داره. خیلی رک اگر صحبت کنیم دست بالای آقای ظریف برای مذاکره همین توان نظامی بود وگرنه امکان نداشت غربیها امتیاز بدن. ضرری که ساده لوحی به این کشور زده بسیار بیشتر از دلواپس بودنه. امیدوارم مردم و آقایون دیپلمات ها اگر دلسوز کشور هستن هر چه زودتر متوجه این موضوع بشن. غربیها تا مثل گاو شیرده ایران رو ندوشن ول کن نیستن. پیشرفتی پایدار است که متکی به دانش داخلی باشه. آقایون اصلاح طلب در غرب گرایی افراط نکنید.
  • بی نام DE ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    0 0
    منظورش اسپری تاخیریه؟
    • نصرت الله تاجیک A1 ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
      1 1
      سلام جناب شمس. امیدوارم خوب باشید و ایام به کام باشد. ببخشید من متوجه منظور این کامنت گذار عزیز آنگونه که شما برداشت فرموده اید نشدم. فکر کردم منظورشان اسپرئی است که خانمها برای دفاع از خود در فیلمها استفاده میکنند. من خیلی به اینگونه امور آشنا نیستم. نسل دایناسورها با این مفاهیمی که شما جوانان اشنا هستید بیگانه است بگذارید ما همچنان داستان اصحاب کهف را در متن خودمان قرائت کنیم و هرمنوتیک ما را بهم نزنید. اما بازهم اگر ناخواسته و نا دانسته این سهو قلم تائید باعث اشاعه نا مانوس مفاهیم اینچنینی شده جدا" پوزش میخواهم. با تشکر و خدانگهدارتان
    • شمس تبریزی IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
      0 0
      شاید من نتونستم منظورم را خوب بگویم. از همه معزرت میخوام. نباید درباره هر چیزی که علم و اگاهی اش را ندارم اظهار نظر کنم
    • شمس تبریزی A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
      0 0
      سلام جناب تاجیک. به قصد شوخی نوشته بودم. اما کامنت شما را که خواندم از خنده مردم. الهی من به قربان اون هرمنوتیک شما برم که اسپری تاخیری را به اسپری فلفل تفسیر میکند خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ارادتمندم خدانگهدارتان