جمعه 29 تیر 1397
سه شنبه 19 تیر 1397 - 06:26:00 چاپ

کیهان: قرارداد ۵۰ ساله با چین ببندیم و نفت‌مان را بفروشیم/ روسیه، چین و هند هرگز به ما خیانت نکردند

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - روزنامه کیهان نوشت: ما یک کشور آسیایی هستیم و امروز قاره آسیا در سر جمع اقتصادی دنیا حرف اول را می‌زند. قاره آسیا در تولید ناخالص ملی و سطح اقتصادی، تجاری و صنعتی حرف اول را در دنیا می‌زند و از نظر بازار تجاری پررونق‌ترین بازار است.

برخلاف تجربه ایران از اروپا و آمریکا در 100 سال اخیر، هیچ‌یک از کشورهای قدرتمند آسیایی با ایران دشمنی نکرده‌اند و کشورهایی نظیر عراق دوره صدام هم که با ایران به دشمنی برخاسته‌اند این دشمنی بطور آشکار به نمایندگی از آمریکا و انگلیس صورت گرفته و مورد حمایت قدرت‌های آسیایی نبوده است.

بنابراین می‌توانیم بگوئیم، ایران در آسیا دشمن واقعی ندارد و علاوه بر آن، در مواقع حساس بخش زیادی از دشمنی غرب با ایران از طریق قدرت‌های آسیایی خنثی شده است.

از منظر روابط تجاری نگاهی به سطح و اندازه اقتصادی خود داشته باشیم. نیاز اقتصاد ما به ارز در بالاترین عددی که طی دهه‌های اخیر تجربه کرده‌ایم، 120 میلیارد دلار در سال است و در سنجش با نیاز واقعی ما، 50 میلیارد دلار که با مقداری انضباط اقتصادی تا سطح 30 میلیارد دلار قابل کاهش است بنابراین در یک جمله ما سالانه بین 30 تا 120 میلیارد دلار نیاز ارزی داریم. اگر ما این مقدار را با نیاز قدرت‌هایی نظیر چین، روسیه و هند به محصولاتی که جزء اقلام صادراتی ایران به حساب می‌آید بسنجیم، در می‌یابیم که به سهولت قابل جانمایی است.

  چین از حیث اقتصادی همین الان با حدود 20 میلیارد دلار اولین شریک تجاری ایران است، هند خود را در حوزه تمدنی تعریف می‌کند که با ما به پیوستگی فرهنگی می‌رسد. می‌دانید که تا 70 سال پیش ایران و هند دو قدرت همسایه یکدیگر بوده‌اند، روسیه طی سال‌های اخیر خود را برای ایجاد رابطه‌ای استراتژیک با ایران آماده کرده است و امروز روسیه می‌گوید من هند را هم پای کار ایران می‌آورم. بنابراین زمینه‌های یک همکاری سطح بالا و مؤثر تجاری و سرمایه‌گذاری بین ایران و این سه قدرت آسیایی وجود دارد.

نتیجه «نگاه به غرب» در دولت ما و در بین مجامع علمی و سیاسی ما این شد که ما شرکت سرمایه‌گذار و بهره‌بردار چینی را از حوزه عظیم نفتی آزادگان بیرون کرده و به پنجره‌های «توتال فرانسه» دخیل ببندیم این در حالی بود که قبلاً این شرکت را در بدعهدی تجربه کرده بودیم. توتال شش ماه هم نماند و با تهدید ترامپ به خروج از برجام پا پس کشید و از ایران رفت. هم اینک چینی‌ها علیرغم خلف وعده‌ای که از ما دیدند، آمادگی دارند دوباره در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و تا حد صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز به صحنه بیایند که این به معنای پایان اثرپذیری ایران از تهدیدات آمریکا در توقف صادرات نفت ایران است.

ما می‌توانیم با یک قرارداد 20 و حتی 50 ساله بین شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذار ایرانی، چینی، روسی و هندی و با حفظ سیطره ایران بر منابع خود یک «کنسرسیوم» تشکیل دهیم و از این طریق به تجارت خارجی خود و روند آن ثبات بدهیم. ریال، یوان، روبل و روپیه می‌توانند در این روند به عنوان ارز معتبر برای شرکاء به رسمیت شناخته شده و از این طریق به پول ملی خود اعتبار بخشیده و روند فعلی نزول دائمی آن را متوقف گردانیم.

23302

88 دیدگاه
  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:01:38
    پاسخ
    151 2

    وطن فروشی به شیوه مدرن، یعنی چی 50 سال نفت بدیم به یک کشور؟

    • حسینی دولت آبادی از قزوین
      سه شنبه 19 تیر 1397 - 14:20:06
      36 1

      چی بگم که درج کنی خبرآنلاین این بغض ناشی از شنیدن حرفهای پوچ رو چطور خالی کنم که شما هم بتونید درجش کنید ؟ فقط یک سوال اگه روسیه و چین به ما خیانت نکردند پس قطعنامه های تحریمی پی در پی شورای امنیت چگونه تصویب شدند ؟

    • بی نام
      پنجشنبه 21 تیر 1397 - 20:08:35
      0 0

      چین گفته اگر ایران به fatf ملحق نشه روابطش با ابران رو افزایش نمیده

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:21:16
    پاسخ
    124 1

    روسیه همیشه یه ما نارو زده ؛ چین و هند هم در دراز مدت بدرد ما نمی خورند ضمن اینکه با یک فشار آمریکا آنها هم ایران را رها خواهند کرد. خود شما معامله با یک ثروتمند را ترجیح میدهید یا بقال سر کوچه؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:25:16
    پاسخ
    86 1

    ما هوشیاریم . نمی گذاریم . نباید بگذاریم . نباید این حرف را بزنی

    • بی نام
      سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:57:36
      67 2

      کیهان حداقل این قسمتش رو درست میگه چین و روسیه به ما خیانت نکردند بلکه ما خودمان به خودمان خیانت کردیم که همه دار و ندارمان را از کشاورزی و صنعت گرفته تا تولید پرچممان در مقابل یک حمایت ظاهری و نیمبند دو دستی تقدیم این دو کشور کردیم.

    • سارا
      سه شنبه 19 تیر 1397 - 11:11:32
      76 0

      مضمون فرمایشان کیهان وزین اینه که به چین نفت بدیم و عوضش جنسای بنجول تحویل بگیریم انشاءاله که صادرات نفت به صفر برسه که حداقل ارقام دزدی مسئولین کاهش پیدا کنه

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:29:25
    پاسخ
    76 2

    مشکل ما خیانت چین و هند و روسیه نیست مشکل ما خیانت برخی از خودی هاست

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:33:23
    پاسخ
    79 0

    به نظرم تویسنده محترم اگر چند کورس تاکسی سوار میشد و از تحلیل ای رانندگان محترم تاکسی بهره می برد حتما هم متن بهتری مینوشت هم دیدگاه پربارتری نسبت به فضای سیاسی پیرامون خودش و مملکت عزیزمان پیدا میکرد

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:36:34
    پاسخ
    3 46

    به نظر من قرارداد رو صدساله بنویسن

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:38:38
    پاسخ
    67 0

    کلاً قباله کشور رو بزنیم به اسم روسیه و چین چطوره؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:49:12
    پاسخ
    36 0

    انشاالله که یادشون رفته...

  • مهربانی
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:49:51
    پاسخ
    78 1

    تاریخم خوب نبوده اما هیچوقت فراموش نکردم خیانت روسها در قرداد گلستان و ترکمن چای به ایران را و...

  • محمد
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:50:22
    پاسخ
    1 100

    با اين نظر كيهان كاملا" موافقم

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:52:22
    پاسخ
    39 0

    چین و روسیه و هند لعنتی

  • سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:52:28
    پاسخ
    38 0

    توجهتون را جلب می کنم به سکوت که سرشار از ناگفته هاست

  • سورنا
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:53:07
    پاسخ
    59 0

    آقای کیهان تاریخ بخوووووووون

  • بهزاد
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:53:34
    پاسخ
    38 0

    با همین تحلیلها و کارشناساتونه که الان وضع ممکلت اینه کشوری که بزرگترین ذخایر نفت و گاز رو داره بی ارزش ترین پول رو تو تمام کشورهای دنیا داره

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:55:36
    پاسخ
    44 0

    خداوندا عجب صبری داری

  • عباس
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 07:59:55
    پاسخ
    20 1

    سلام،چرا نفت مان رامفت فروشی کنیم وبه تاراج بدهیم؟کشورهایی که نفت ندارند مانندترکیه چگونه دارای اقتصادقدرتمندی هستند؟ماهم میتوانیم خودمان صادران نفت را متوقف وبطرف سایرمنابع درآمدی برویم.برای مثال درحوزه گردشگری که خیلی از کشورهاازآن به عنوان منبع درآمدعمده کشورشان استفاده میکنندباتوجه به اینکه ایران جزوده کشور برترحوزه گردشگری است میشوددرآمدعمده ای کسب کرد.میتوانیم تمام جزایرجنوب راتبدیل به مناطق گردشگری کنیم ودرآمدکسب کنیم.همچنین اگررانتهای اقتصادی وتولیدی رابرداریم وقدری مرزهارابازکنیم تاصنایع مارقابتی شوندوقابلیت صادرات پیدا کنندبرای مامنابع عظیم ارزی ایجادمیکنند.اگرما به همین سیاستهای اقتصادی وگمرکی ادامه دهیم وضعیت تولیددرکشورروزبروزبدتروناکارآمدترمیشودهمانگونه که تاحالا شده است.

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:03:16
    پاسخ
    40 0

    بس کنید . 50 سال ؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:04:09
    پاسخ
    15 1

    نه توخوبی

    • بی نام
      چهارشنبه 20 تیر 1397 - 19:48:33
      0 0

      تو غیر از این چیزی نداری بگی که همه جا همینو میگی

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:14:42
    پاسخ
    28 0

    این پیشنهاد من را بیشتر عصبانی کرده و شرمنده

  • سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:16:51
    پاسخ
    23 1

    خوب الان تاریخ نشسته مبهوت این پیشنهاد را می خونه .

  • کارگر خسته
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:20:19
    پاسخ
    31 0

    ظاهرا دوستان در کیهان خبر ندارن که دو روز پیش روسیه 200 هزار بشکه نفت تولیدش رو برده بالا..حالا اینکه چندین میلیارد دلار بابت نیروگاه اتمی گرفته و هنوز خروجی نیروگاه به 1000 مگاوات نرسیده پیشکش..

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:20:33
    پاسخ
    26 0

    دیگه حالا نمیخواد کل تاریخ رو تحریف کنی

  • یکی
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:21:07
    پاسخ
    27 0

    میشه کل پول نفت رو بدیم به کیهان و رفقا و بگیم دست از سر ما بردارن؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:23:34
    پاسخ
    2 41

    چین و روسیه باید از ما دفاع کنند . منافع استراتژیک به معنی حراج منابع یک کشور نیست

  • بي نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:26:49
    پاسخ
    21 0

    حالا كه روسيه با عربستان عليه ايران توليد نفتشو زياد كرد

  • ایرانی
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:27:18
    پاسخ
    23 0

    آره طرح خوبیه نفت بدیم به چین به جای پولش هم جنس بنجل چینی وارد کنیم درآمد سرشار وارداتش هم بره تو جیب رفقای کیهان و امثالهم

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:28:47
    پاسخ
    25 0

    شریعتمداری دچار آلزایمر شده. روسیه و چین فقط به دنبال منافع خودشون هستن. روسیه در 2 قرن اخیر بیشترین ضربه را به ایران زده

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:29:45
    پاسخ
    22 0

    چقدر پیشنهاد بی موردی

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:30:31
    پاسخ
    18 0

    نیازی نیست ۱۰۰ سال گذشته رو مرور کنیم. کافیه یه نگاه به همین ۶ ۷ سال گذشته بندازیم تا ببینیم روسیه و چین چند بار تو همین مدت کوتاه به ما خیانت کردن. از آخرین خیانتشون هنوز یک ماه هم نگذشته

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:42:45
    پاسخ
    19 0

    یه قرارداد 40 ساله با عراق و کویت بستید واسه هشت پشتمون بسه، آب دادیم حالا میخواهید نفت رو بدید فقط به نابودی فکر میکنید

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:48:38
    پاسخ
    18 0

    فقط ایران . باج نمی دهیم .

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:50:15
    پاسخ
    28 0

    از طرف چه کسی این پیشنهاد را می دهید؟

  • علی
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:50:48
    پاسخ
    28 0

    روسیه؟؟؟؟؟؟؟؟ چین ؟؟؟؟؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:51:29
    پاسخ
    19 0

    این پیشنهاد امنیت ملی ما را در خطر قرار می دهد . لطفا رسیدگی کنید

  • ذوالقرنین
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:52:46
    پاسخ
    16 0

    این سه کشور بیشترین خیانت را کردند فروش کالای بی ارزش در مقابل نفت وهمچنین ساخت 50 ساله یه نیروگاه توسط روس در حالی که پنج سال زمان می برد...

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:54:37
    پاسخ
    24 0

    روس ها ، چینی ها، واقعااااا؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:55:07
    پاسخ
    14 0

    1 کی بود که 4 بار علیه ما رای به تحریم داد با همراهی امریکا غیر از چین و روسیه 2 سیاست نه شرقی نه غربی چی شد؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:56:32
    پاسخ
    7 1

    نمی‌دونم این تز ها رو چرا وقتی مملکت دستشونه اجرا نمی کنند

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:58:04
    پاسخ
    3 7

    درود بر کیهان فضایی مشکل گشا

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:59:09
    پاسخ
    21 0

    بیا کوچ کن چین بزار اونها هم طعم شیرین داشتنت و بچشن با یه خدا حافظی ملتی و خوشحال کن

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 08:59:47
    پاسخ
    24 0

    بهتره کمی مطالعه کنیم و بعد پینشهاد بدیم . اصل ارائه این یپشنهاد هم ناراحت کننده است

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:00:13
    پاسخ
    11 41

    کاش بفهمیم راه تحقق اقتصاد مقاومتی از ایران می گذرد نه شرق و غرب . بروید به صحبت های رهبری گوش کنید و از پیشنهادتان شرمنده بشین

  • شهاب
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:00:59
    پاسخ
    19 2

    نه غربی نه شرقی

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:05:32
    پاسخ
    19 0

    منظورتان از "ما" کیست؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:08:08
    پاسخ
    21 0

    از خواندن ایم مطلب به شدت ناراحت شدم .

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:11:41
    پاسخ
    17 0

    این پیشنهادات از اساس اشتباه است .

  • بانام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:16:49
    پاسخ
    11 0

    کیهان؛ یکبار دیگه تاریخ را خوب بخوانید و ببنید روسیه کجاها پشت ایران را خالی کردند خیلی دور هم نروید همین 50 ساله اخیر کفایت میکند

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:20:33
    پاسخ
    1 10

    به نظرم قرارداد صد ساله بهتر است

  • هاشم
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:26:48
    پاسخ
    10 0

    چین و روسیه هیچگاه خیانت نکردند؟ مثل اینکه تحریم های شورای امنیت در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد با تایید همین کشورها که عضو دائم شورای امنیت هستند برقرارشد. بنا بر پیشنهاد کیهان رسماً برگشتیم به دوران قاجار که امتیازات منابع طبیعی و ... را به بیگانگان می دادند . آن موقع روسیه و بریتانیا بود حالا پیشرفت کردیم امتیازات را به هند و چین و البته روسیه می دهیم

  • سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:27:08
    پاسخ
    27 0

    ترکمانچای، گلستان و ...

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:27:30
    پاسخ
    8 0

    اینا که دایه مهربان تر از مادر نیستن،شما تاریخ نخوندی، روسیه از همه جا بیشتر به ما خیانت کرد، الان اگر وضع مان این است به خاطر کارهای روسیه است، سرمون تو پرف است

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:31:34
    پاسخ
    20 0

    چین و امریکا منافع مشترک زیادی با هم دارند.

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:38:05
    پاسخ
    16 0

    کتاب های تاریخی را بیشتر بخوانید لطفا

  • سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:41:35
    پاسخ
    12 0

    این اقدام از اساس اشتباه است .

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:43:08
    پاسخ
    14 0

    50 سال!!! یعنی چی ؟نبایددددد

  • سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:44:37
    پاسخ
    15 0

    تاریخ را بخوانید . تاریخ را بخوانید و باز هم تاریخ را بخوانید

  • رضا
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:46:21
    پاسخ
    9 0

    امان از حافظه ضعیف حاج حسینخوبه هنوز 10 سال نگذشته از زمانی که موقع تصویب قطعنامه های ضد ایرانی در شورای امنیت این دوستان روسی و چینی با رای ممتنع خودشون راه رو برای تحریمهای ایران هموار کردند.از سابقه تاریخی روسیه و قراردادهای ترکمانچای و گلستان هم چیزی نگیم بهتره

  • مهدی
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:51:01
    پاسخ
    6 0

    آقای کیهان مثل اینکه خیلی علاقه مند به مطالعه تاریخ نیست . اگر هم تاریخ نمیخوانند با یک نگاه به اطراف میتواند درک کنند که حذف کشورهای غربی امکان ندارد . چین بیشترین میزان تجارتش با آمریکاست حدود 400 میلیون دلار در سال آیا آنها انقدر نادان هستند تا آن تجارت را با 20 میلیون در سال با ایران معاوضه کنند . چین اگر میتوانست از کره شمالی حمایت میکرد که بیخ گوش خودش هست . حمایت روسیه از ایران را نیز با حمایت روسیه از لیبی ونزوئلا کوبا مقایسه کنید . روسیه به راحتی برای منافع خود به ایران خنجر میزند همانگونه که قبلا نیز زده است ملتهای دانا از تاریخ درس میگیرند نا آنکه آنرا را مجددآ تکرار کنن

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:53:58
    پاسخ
    13 0

    بیشترین خیانت ها در طول تاریخ از کشور روسیه به ما تحمیل شده نیاید اعتماد کنیم به اینها

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:56:34
    پاسخ
    16 1

    لطفا این شرق زدگانِ خودباخته در برابر چین و روسیه، این تئوریهای خنده دار را برای ما تجویز نکنند...

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 09:57:02
    پاسخ
    4 16

    عرت نفس ایران در شعار نه شرقی و نه غربی متجلی شده است . این حرف ها را نزنید

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:00:23
    پاسخ
    4 23

    هرگز . فشار ترامپ نباید باعث بشه استقلالمون را از دست بدیم

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:06:15
    پاسخ
    38 0

    اگه چین هیچ وقت به ما خیانت نمی کنه پس چه نیازی به قرارداد پنجاه ساله هست؟

  • سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:06:25
    پاسخ
    12 3

    ما به هیچ کشوری نباید اعتماد کنیم . باید روی پای خودمان بایستیم

  • علی جمالی
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:08:14
    پاسخ
    16 0

    الان هم بدون قرارداد دارن مفت میبرن......فقط مونده...سند شش دانگ ایران را بنامشان کنند......

  • همین
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:09:30
    پاسخ
    19 0

    یعنی منافعمان را 50 سال گرو بگذاریم . هرگز

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:10:24
    پاسخ
    15 0

    چرا باید این کار را بکنیم ؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:10:56
    پاسخ
    31 0

    خرید کالای بنجل چینی خودش خیانت است

  • ایراندوست
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:14:03
    پاسخ
    7 0

    قرار داد چین چونگ چای

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:15:03
    پاسخ
    12 0

    1 فرمودند که ما در آسیا دشمن واقعی نداریم با این حساب احتمالا عربستان در قاره استرالیا واقع شده است...عراق هم که به ایران حمله کرد و میلیونها کشته و زخمی و آواره به جای گذاشت در آمریکای شمالی واقع شده است... 2 سیاست های کشور داری جناب کیهان و دوستان مورد حمایتشان هم همینجا به وضوح پیداست "قرارداد 20 و حتی 50 ساله بین شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذار ایرانی، چینی، روسی "

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:15:14
    پاسخ
    8 0

    اصلا ضرر نداره آدم هر از چند گاهی تاریخ هم بخواند آقای همه چی بلد اگه کمی مطالعات تاریخی داشتی میفهمیدی بزرگترین ضررها و نامردیها رو ما همیشه از روسیه دیدیم تا انگلیس و امریکا

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:15:35
    پاسخ
    14 0

    به طور رسمی بشیم مستعمره چین و روسیه و هند مرسی آقای شریعتمداری

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:26:21
    پاسخ
    13 0

    از چاله به چاه

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:29:15
    پاسخ
    20 0

    چین خیلی هنر داره بزرگراه تهرانشمال رو تکمیل کنه

  • ولید
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:35:41
    پاسخ
    16 0

    در مسائل بین المللی خیانت یک واژه نامانوسه و اصلا کاربردی نداره تمام کشورها بر اساس منافع ملی کار انجام میدن،هیچ کشوری به کسی تضمین نمیده که در اینده مورد حمایت ما هستی مگر بر اساس نوع روابط و قرارداد ضمنا هند از یک ماه پیش روابط بانکی و خرید نفت رو قطع کرده اقای کیهان کمی روزنامه بخون

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:44:29
    پاسخ
    14 0

    قرارداد های چینی ها در ازادگان اسفناک است اقای کیهان شما که اینقدر در ماجرای کرسنت یقه دریدید قراردادهای چینی ها در ازادگان را نیز بررسی نمایید

  • شهلا
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:47:51
    پاسخ
    15 1

    آب های خلیج را که به چینی ها فروختید تا نسل ماهی را در ایران نابود کنند نفت هم به چین بفروشید بعد می خواهید چه کنید

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 10:49:14
    پاسخ
    13 0

    داستان دزد و مالخر مهربان

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 11:18:59
    پاسخ
    12 0

    قرارداد ببندید کم منابع ایندگان را حراج نکردید این هم روش

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 11:43:15
    پاسخ
    5 0

    ما میخواهیم نفت بفروشیم اما انها نمیخوان یا نمیتونن بخرن

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 12:47:02
    پاسخ
    7 0

    چشم

  • بی نام
    سه شنبه 19 تیر 1397 - 17:47:00
    پاسخ
    7 0

    آدم یاد قرارداد تنباکو در زمان ناصرالدین شاه میفته و البته قرارداد فروش 60 ساله نفت ایران به انگلیس.

  • بی نام
    چهارشنبه 20 تیر 1397 - 18:50:50
    پاسخ
    0 0

    استاد خودش میگه دلار نیاز داریم، خب چین که دلار نداره، جاش بمون جنسای بنجل میدن که مصرف کنیم، نه تکنولوژی نه زیرساخت

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700