یکشنبه 1 مهر 1397
سه شنبه 19 تیر 1397 - 11:37:19 چاپ

تدوین اولین اطلس کامل سلول‌های تومور ریه توسط محققان بلژیکی

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: محققان دانشگاه لوون بلژیک با مطالعه هزاران تومور سالم و سرطانی ریه اولین اطلس کامل از سلول های تومور ریه را تدوین کردند.

نتایج این مطالعات با تفکیک 52 نوع سلول، نشان می‌دهد تومورها بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که پیش‌ازاین به نظر می‌رسید.

محققان برای انجام این تحقیقات از تکنیک RNAseq استفاده کردند و تقریباً 100 هزار سلول مستقل سرطانی و سالم را در بخش‌های مختلف ریه ازجمله رگ‌های خونی، سیستم ایمنی و فیبروز موردمطالعه قراردادند. در این تحقیقات برای اولین بار سلول‌های تومور در محیط طبیعی زندگی خود موردمطالعه قرار داده شد و محققان توانستند سلول‌های تومور را با سایر سلول‌های خارج از تومور مقایسه کرده و تأثیرات وجود تومور را بر هر دو نوع سلول بررسی کنند.

اطلس جامعی که توسط محققان تدوین‌شده است معیار مناسبی را برای تشخیص انواع سلول‌هایی که پیش‌ازاین تنها در مدل‌های حیوانی یا محیط‌های آزمایشگاهی شناخته‌شده‌اند، در بدن انسان فراهم می‌کند و امکان تطبیق عملکرد و ویژگی‌های این سلول‌ها را در مدل‌های حیوانی و بدن انسان در اختیار می‌گذارد.

تومورها اکوسیستم‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که دائماً با محیط اطراف تعامل دارند. نتایج این تحقیقات راه را برای توسعه استراتژی‌های جدید به‌منظور جلوگیری از تشکیل رگ‌های خونی درون تومورها و بررسی اهداف جدید برای ایمونوتراپی هموار می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Medicine منتشرشده است.