۰ نفر
۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۴
منبت، شهر آباده را ملی کرد

«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ثبت ملی نخستین شهر صنایع دستی این استان خبر داد و گفت: در شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی که زیر نظر معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور فعالیت می کند، آباده به عنوان شهر ملی منبت معرفی شد.

مصیب امیری افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در مرحله نخست سه شهر آباده، شیراز و فیروزآباد به ترتیب برای شهرهای ملی و جهانی منبت، خاتم و گبه انتخاب شدند که در حال حاضر شهر آباده به عنوان شهر منبت معرفی شد.
به گفته وی، انتخاب شهرها بر مبنای معیارهایی چون اصالت و قدمت و خاستگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی اتنخاب شدند و امیدواریم هرچه سریعتر شهرهای شیرازو فیروزآباد نیز به فهرست شهرهای ملی بپیوندند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه با بیان این که خاستگاه هنر منبت شهر آباده است افزود: بی شک این عنوان می تواند تاثیر به سزایی در معرفی هنر منبت در ابعاد ملی و جهانی داشته باشد.
بنابر این گزارش و به گفته پویا محمودیان، گفته معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی پس از بررسی شاخص ها انتخاب شدند، در مرحله بعد، دو شهر و یک روستا برای ثبت جهانی به شورای جهانی صنایع دستی معرفی خواهند شد.
وی افزود:موضوعا ت مربوط به صادرات، ترویج و توسعه صنایعدستی، حوزه میراث فرهنگی، جاذبه های گردشگری، میزان فعالیت تشکل های غیردولتی و... از شاخص هایی است که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در نظر
گرفته شد.
به گفته محمودیان شهر زنجان در رشته ملیله کاری، شهر کاشان در رشته نساجی سنتی، شهر ایرانشهر در رشته سوزندوزی، شهر بجنورد در رشته گلیم سفره کردی، شهر آباده در رشته منبت، شهر ایلام در رشته گلیم نقش برجسته، شهرکرد در رشته نمد، روستای فش استان کرمانشاه در رشته سازهای سنتی، روستای بسک خراسان رضوی در رشته ابریشم کشی، روستای قاسم آباد استان گیلان در رشته چادرشب بافی و روستای بیدکردویه استان کرمان در رشته گلیم چهل ماشوله ثبت ملی شدند.
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي فارس نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر پرونده شهر جهاني منبت تكميل شده است امیدواریم هر چه سریعتر در فهرست جهانی هم قرار گیرد.
حیدرعلی زاهدیان نژاد در ادامه با اشاره به این که ثبت شهرهاي جهاني در حوزه صنايع دستي مطابق يك برنامه زمانبندي شده در سراسر كشور صورت میگیرد افزود: چندی قبل منبت شهر آباده گواهینامه سازمان بین المللی مالکیت فکری (وایپو) و نشان جغرافیا را دریافت کرد که این نشان، راه را برای ملی و جهانی شدن شهر آباده به عنوان شهر منبت کوتاه کرده است و در حال حاضر به دنبال جهانی شدن این شهر هستیم.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه تاکید کرد: انتخاب شهرهای جهانی، فرصت مناسبی برای صادرات و معرفی هر چه بیشتر هنر منبت به جهانیان است و این موضوع بی شک تاثیر به سزایی در رونق اقتصادی این هنر اصیل فارس دارد و میتواند به جذب گردشگر نیز در این منطقه کمک کند.
به گزارش خبرنگار ما در حال حاضر نخستین شهر ملی صنایع دستی فارس معرفی شد تا فرصت تازه ای برای توسعه گردشگری استان باشد؛ فرصتی که به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری باید به درستی و با برنامه ریزی های مدون و منسجم ازآن بهره برد و می طلبد بسته های سفر با موضوع صنایع دستی و منبت آباده هم طراحی و اجرا شود. گفتنی است منبت یکی از هنرهای دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت در استان فارس شهر آباده است. در این هنر که از چوب استفاده می شود،
نقش ها به صورت نقش برجسته هستند. این هنر اصیل ایرانی در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد. با توجه به اصالت و قدمت همچنین حفاظت از هنرهای دست ساز طرح معرفی شهرهای ملی صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی کشور در حال اجراست که هدفش احیا و توسعه این هنرهاست، طرحی که به واسطه آن شهرهایی که خاستگاه هنرهای صنایع دستی خاصی هستند در فهرست ملی و جهانی قرار می گیرند به طوری که در حال حاضر شهر آباده به عنوان نخستین شهر ملی صنایع دستی در رشته منبت معرفی شد و اکنون منبت آباده در فهرست آثار ملی میراث ناملموس و معنوی ایران به نام این منطقه به ثبت رسیده است.
هنر منبت کاری در استان فارس بیشتر در شهرهای آباده و شیراز رواج دارد و هنرمندان بی شماری در خدمت این هنر و صنعت بوده اند و امروزه در بسیاری از موزه های جهانی آثار هنری منبت کاران فارس وجود دارد.
کهن ترین آثار منبت کاری در استان فارس صندوق منبت بقعه متبرکه سید میر محمد(ع) درشیراز است که متعلق به سده هفتم هجری قمری است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =