نگاهی به همکاری HUAWEI با Leica برای ایجاد انقلاب در عکاسی با گوشی‌های موبایل

وقتی هواوی برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که از تکنولوژی دوربین‌های ساخت Leica در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کند، بسیاری در خصوص آینده این همکاری تردید داشتند.

با گذشت دو سال بر مبنای نظر کارشناسان و رسانه های معتبر داخلی و خارجی کیفیت گوشی‌های هوشمند هواوی که از المان‌های اپتیکی مانند لنز و کیفیت عکس‌برداری سطح بالای Leica بهره‌مند شده‌اند بسیار خوب ارزیابی شده است. گوشی‌های هوشمند پرچم داری که بعد از آغاز این همکاری عرضه شدند شامل مدل هایی مانند Mate 9، Mate 10، P10 و حالا جدیدترین آن‌ها P20، بر مبنای بررسی های مستقل بهترین محصولات در حوزه عکاسی با گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آیند. 

همان‌طور که در رویداد رسانه‌ای اخیر در مقر Leica در شهر Wetzlar آلمان شاهد بودیم، این همکاری تنها یک روند همکاری تبلیغاتی نبوده که هواوی صرفاً از نام Leica روی دوربین گوشی‌های خود استفاده کند؛ بلکه کاری که Leica برای P20 انجام داده به نوعی سرمایه‌گذاری آینده‌نگرانه برای آن به حساب می‌آید. به این ترتیب، به جای استفاده از لنزهای واید (زاویه دید گسترده) و اولتراواید که در گوشی‌های هوشمند شرکت‌های رقیب شاهد هستیم، متخصصان Leica پس از مشورت با کاربران، از ماژول دوربینی با بزرگنمایی سه برابری استفاده کرده‌اند.

همکاری HUAWEI با Leica

این ترکیب در کنار ماژول‌های رنگی و سیاه و سفید فوق‌العاده‌ای قرار گرفته که در گوشی‌های قبلی هواوی هم شاهد آن بوده‌ایم. به این ترتیب، P20 سه سنسور مستقل دارد که اولین، برای یک گوشی هوشمند به حساب می‌آیند.

ماریوس، سرپرست جهانی بخش توسعه تجارت Leica در این خصوص می‌گوید: «افرادی که با استفاده از گوشی‌های هوشمند به ثبت عکس می‌پردازند تمایل دارند تا به نوعی یک گزینه بزرگنمایی اپتیکال (بدون افت کیفیت) را هم در اختیار داشته باشند تا در فاصله نزدیک‌تری از سوژه، عکس‌برداری کنند.»

یکی دیگر از تصمیماتی که Leica در بحث بهبود عملکرد در P20 جدید اتخاذ کرده را می‌توان در سنسور اصلی شاهد بود که وظیفه اصلی ثبت رنگ در تصاویر به آن سپرده شده است.

فلوریان، مدیر پروژه طراحی اپتیکال، در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد سنسور ۴۰ مگاپیکسلی، نه‌تنها تصاویر با کیفیت خوب را با زاویه عرض 27 میلی‌متری (معادل دوربین‌های حرفه‌ای با نسبت کراپ ِ فول فریم) به ثبت می‌رساند بلکه امکان بزرگنمایی ۳ برابری را هم بدون افکت کیفیت فراهم می‌کند. او اضافه کرده که این قابلیت در پرتو استفاده از حجم وسیع اطلاعاتی بدست آمده است که توسط سنسور فراهم می‌شود.

در کنار تکنولوژی که Leica ارائه می‌دهد، این شرکت برای توجه به جزئیات و اصرار روی حفظ کیفیت بالا نیز شهرت دارد. دوربین‌های این برند، ارزان قیمت نبوده اما می‌توانید کاملاً روی کیفیت آن‌ها حساب کنید.

برخی از کارکنان Leica بیش از یک دهه تجربه در تولید لنزهای دست‌ساز دوربین دارند و حتی گفته شده یکی از آن‌ها به مدت ۳۰ سال در این بخش فعالیت دارد! تست‌های کیفیتی گوناگونی وجود دارند که در هر مرحله ِ ممکن از فرایند تولید، انجام می‌شوند. در نتیجه این امر، احتمال ایجاد افت کیفیت در محصول نهایی و کامل شده، بسیار کم است.

نکته قابل توجه اینکه، افراد و نه‌تنها تکنولوژی، نقش مهمی در ایجاد کیفیت سطح بالای محصولات Leica دارند. برای گوشی‌های جدید برند هواوی، مجموعه‌ای از متخصصان، نظرات هدفمندی را برای بهینه‌سازی هرچه بهتر تنظیمات، پیش از آنکه توسط سیستم دوربین گوشی استفاده شود، ارائه می دهند.

به گفته مدیران اجرایی لایکا، گوشی‌های جدید از مشخصه‌های استاندارد Leica بهره می‌برند که با نسبت مشخص سیگنال به نویز، خصیصه‌های مشخص تولید رنگ و محدوده دینامیکی استاندارد، تعریف شده‌اند.

همکاری HUAWEI با Leica

همین امر باعث شده تا این شرکت آلمانی، نقشی تاثیرگذار در تولید دوربین‌هایی داشته باشد که امروزه می‌شناسیم. در سال ۱۹۱۳، اولین دوربین کامپکت با فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری دنیا توسط شرکت Leitz Camera در آلمان تولید شد. Leica به عنوان ترکیب مشتق شده از این عنوان، نامی بود که برای این محصول انقلابی انتخاب شد.

در ابعاد مختلف، مهندسان Leica امروزه نیز خود را به عنوان افراد ارائه دهنده نوآوری در فرمت دیگری از دوربین‌های کامپکت یعنی گوشی‌های هوشمند، شناسانده‌اند. هرچه باشد، امروزه این گوشی‌های هوشمند هستند که انتخاب اصلی دوربین برای کاربران به حساب می‌آیند.
در P20 که چند ماه گذشته عرضه شد شاهد استفاده از اولین سنسور بزرگ با نسبت 1/1.7 اینچ، در یک گوشی هوشمند هستیم که بهبود چشمگیر کیفیت را در تصویر به همراه داشته است. نیازی نیست اشاره کنیم که هوش مصنوعی (AI) نیز هم اکنون نقشی پررنگ‌تر را ایفا می‌کند.

Peter Gauden مدیر ارشد جهانی بخش بازاریابی محصولات هواوی در این خصوص می‌گوید: «هیچ تصویر یا عکس نمونه‌ای حالا در واحد پردازش هوش مصنوعی، مستقر نیست و حالا تصاویر به واسطه استفاده از یک معادله محاسباتی، بررسی شده که به گوشی در فهم ماهیت تصویر کمک می‌کند.»

آقای Gauden در ادامه می‌افزاید: «پس از شناخت سوژه، شاهد اعمال تنظیمات برای دست‌یابی به نسخه جذاب و چشم‌نوازی از سوژه‌های مختلف نظیر صحنه‌ای از ساحل، یک تصویر پرتره یا تصویری از یک گربه خواهید بود.»
با توجه به استفاده روز افزون کاربران از گوشی‌های هوشمند به عنوان دوربین اصلی خود، بهبود عملکرد در پردازنده باعث خواهد شد دوربین گوشی‌ هوشمند، هوشمندتر شود. به عنوان مثال، حالا دوربین گوشی نه‌تنها یک سوژه را به عنوان سگ شناسایی می‌کند بلکه نژاد دقیق آن‌ را نیز تشخیص می‌دهد.

از آنجایی که گوشی بعدی از سری Mate هواوی برای پرده‌برداری در نیمه دوم سال میلادی برنامه‌ریزی شده است، متخصصان Leica پس از جدیدترین تحول چشمگیری که ایجاد کرده‌اند نیز همچنان بی‌وقفه به تلاش خود ادامه می‌دهند. انتظار می‌رود عملکرد دوربین محصول جدید حتی در مقایسه با P20/P20 Pro تازه عرضه شده به بازار نیز بهبود یابد!

براساس گفته نماینده‌های هر دو شرکت، Leica و هواوی حالا در مقایسه با گذشته، تیم‌های بیشتری را در بخش تحقیق و توسعه و نوآوری، به کار گرفته‌اند.

در این بین، باید پذیرفت که فضای محدودی در یک گوشی هوشمند وجود دارد. از همین رو هواوی باید طرح یک گوشی هوشمند را به همراه فضای لازم در اختیار مهندسان و متخصصان Leica قرار دهد تا آن‌ها تمرکز خود را روی طراحی دوربین آن بگذارند. پس از این، متخصصان هر دو شرکت، گرد هم آمده تا دوربین را در بدنه باریک گوشی، تعبیه کنند. در P20 Pro این فرایند به تعبیه سه لنز برای دوربین اصلی (پشتی) گوشی ختم شده است.

آقای دکتر Weiler از Leica در این خصوص می‌گوید: بزرگ‌ترین چالش برای ما، ترغیب هواوی به این امر است که فضای بیشتری را در اختیار ما قرار دهد!

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791890