باز هم در قرارداد کی‌روش شرط فوتبال زیبا نگذاشتید/ شما خودتان نباید ترکمانچای ببندید!

تیم ملی فوتبال ایران یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی جام ملت‌های آسیا است و کی‌روش اگر بماند با همان شیوه خودش در این مسیر پیش خواهد رفت.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: این بار حسین کلانی از کارلوس کی‌روش انتقاد کرده و گفته قرارداد سرمربی چیزی شبیه به ترکمانچای است. این ادعا را مازیار ناظمی مسئول روابط عمومی وزارت ورزش مدعی شده و در صفحه اینستاگرامش عکسی گذاشته که نشان می دهد احتمالا این حرف ها در گفت و گو با سایت وزارت ورزش مطرح شده است.

این انتقاد اما با همه انتقادهای از این دست قبلی فرق دارد. فارغ از اینکه حسین کلانی چه جایگاه کلانی در فوتبال ایران دارد و مردی است که با گلش یکی از بزرگترین قهرمانی های ایران در آسیا با شکست اسرائیل رقم خورده، اهمیت حرف های او در جایگاهی است که دارد.

حسین آقای کلانی یکی از اعضای کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال است و کسی که با هیجان این جمله را منتشر کرده، یکی از نزدیکان به وزیر ورزش.

در همه روزهای گذشته بعد از جام جهانی، منتقدان کی‌روش روی آمار تیم ملی مانور داشتند. به سبک بازی دفاعی تیم ملی اشاره داشتند. اینکه هیچ پلانی برای فوتبال تهاجمی نداشتند. خیلی از منتقدان بر اساس گفته برانکو که تیم ملی ایران یک مربی جسور و شجاع مثل دالیچ که برای بردن به زمین برود، نداشت؛ به کی‌روش می تازند و از او انتقاد می کنند.

آنها می گویند تیم ملی نیاز به بازی مالکانه، حملات زیاد و سبکی متفاوت از آن چیزی که ارائه می کند، دارد.

قرارداد سرمربی اما دقیقا صراحت دارد برای اینکه مثلا تیم را به جام جهانی ببرد. او فلسفه فوتبالش مشخص است. چیزی که خودش اسمش را می گذارد مسئولیت پذیری. برای بازیکنانش نقش تعیین می کند و آنها در زمین دقیقا همان را پیاده می کنند. برای همین در منطق او، مالکیت توپ خیلی اهمیت ندارد و خودش بارها گفته: «در فوتبال فقط یک نسخه شفابخش داری، پیروزی. در کل بازی اگر یک فرصت گل داشتی، باید همان را گل کنی.»

این ایده، سابقه مربیگری این مربی در ایران که تیمی جوان را ساخته و با آن به جام جهانی رسیده. آنجا درخشان ترین نتایج تاریخ ملی ایران در جام جهانی را گرفته و همه حاشیه های دیگری که داشته نشان می دهد که او در جام ملت‌ها هم از اسلوبش عدول نمی کند. به شیوه خودش پیش می رود. حالا اگر این شیوه مثل بازی ایران و کره در انتخابی جام جهانی سبب شد تا تیم ملی ایران بتواند بدون موقعیت دادن به حریف، آنها را با گل های بیشتر حملات متعدد شکست دهد، ممکن است آن شکلی باشد یا اگر فشار زیاد بود، بازی می شود مثل بازی با اسپانیا و مراکش که ما کاملا در لاک دفاعی مان هستیم و به انتظار می نشینیم. 

در این شرایط اگر کمیته فنی ایران از این سبک بازی گلایه دارد، باید خودشان شرایط جدیدی را ترسیم کنند، باید مثل فدراسیون فرانسه در بین سبک های مختلف فوتبالی، بهترین روش برای ایران را برگزینند و بر اساسش مربی مورد نیاز ایران را انتخاب کنند. قرار نیست که آنها هم در جایگاه اپوزیسیون از تشکیلات خود انتقاد کنند. اگر امروز مهدی تاج درباره قرارداد جدید با سرمربی مذاکره ای می کند باید بر اساس نظر کارشناسی این افراد باشد و اگر چنین نیست، اول باید پاسخ دهند بر چه ملاکی صندلی هایی را اشغال کرده اند که قابلیت اجرایی ندارد و خودشان می دانند حرف‌شان اثربخش نیست. 

یا یکی مثل مازیار ناظمی که شگفت زده می شود، از دوره تمدید قرارداد 4 سال قبل این سرمربی در حوالی وزارت ورزش و همین جایگاه امروزش بوده و می دانستند چه قراردادی بسته می شود پس امروز جای شگفتی نیست. یا امروز اگر به قرارداد جدید فکر می شود باید به این خواسته های منتقدان هم توجه شود و الان باید بگوید آیا وزارت ورزش از فدراسیون خواسته این خواسته های منتقدان هم اجرایی شود؟

آنچه از کی روش خواسته شده تنها رساندن تیم به فینال است. تنها یک شرط و بعد که این قرارداد اگر امضا شد، این گروه، هیچ کدام نباید چیزی بگویند. حتی وقتی منتقدان به سبک بازی انتقاد می کنند، دیگر کی روش مقصر نیست، این آدم ها که کارشان را درست انجام ندادند باید محاکمه شوند نه مرد پرتغالی که شفاف مدل خودش را پیش برده است.

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =