چهارشنبه 25 مهر 1397
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 10:13:54 چاپ

بسته‌بندی موادغذایی با استفاده از پوست خرچنگ و فیبر درختان

دانش > فناوری - ایرنا نوشت: محققان انستیتوی فنی جورجیای آمریکا با استفاده از پوست خرچنگ و فیبر درختان ماده جدیدی را ساختند که جایگزین مناسبی برای بسته‌بندی پلاستیکی مواد غذایی محسوب می‌شود.

میزان نفوذپذیری این ماده جدید در برابر اکسیژن در مقایسه با برخی از انواع پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) که متداول‌ترین نوع پلاستیک مورداستفاده در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی است، 67 درصد کمتر بوده و درنتیجه این ماده گزینه بسیار مناسبی برای نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی محسوب می‌شود.

سلولز و کیتین متداول‌ترین انواع پلیمر زیستی موجود در طبیعت هستند. محققان به‌منظور به‌کارگیری این مواد برای بسته‌بندی ابتدا نانوفیبرهای سلولز و کیتین را در دو محلول آبی مجزا مخلوط کرده و سپس این محلول‌ها را به‌صورت لایه‌ای روی یکدیگر اسپری کردند. پس از خشک شدن، این لایه‌ها یک ماده انعطاف‌پذیر و مستحکم را ایجاد کردند.

ازآنجاکه نانوفیبرهای کیتین دارای بار مثبت بوده و نانوکریستال‌های سلولز بار منفی دارند، این مواد پیوندهای بسیار قوی برقرار می‌کنند که مانع ورود هرگونه گاز به ساختار آن‌ها می‌شود.

این ماده با محیط‌زیست سازگار است و کارآیی بهتری از PET دارد. باوجوداین برای استفاده صنعتی از این ماده لازم است روش‌های اقتصادی برای تولید انبوه آن به کار گرفته شود و توسط صنایع بسته‌بندی نیز موردقبول واقع شود.

محققان گزارش کامل این تحقیقات را در نشریه ACS Sustainable Chemistry & Engineering منتشر کردند.