مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از تثبیت این دریاچه و حرکت به سمت دوران احیای دریاچه ارومیه خبرداد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه که به برای بازدید از آخرین وضعیت پروژه های احیای دریاچه به شهر ارومیه سفر کرده بود در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ داد.

دلایل اصلی خشکی دریاچه

مسعود تجریشی در این نشست با اشاره به اینکه آب در کل کشور مسئله ای مهم به شمار می رود و باید به چرایی تبدیل شدن وضعیت آب کشور به وضعیت کنونی پاسخ داد گفت: دریاچه ارومیه در ۲۰ سال قبل، ۸.۷ میلیارد متر مکعب منابع آب تجدیدپذیر داشت ولی امروز بر اساس افزایش اراضی کشاورزی از ۳۰۰هزار هکتار از قبل انقلاب به بیش از ۵۰۰هزار هکتار در امروز، کاهش یافت و در سال ۹۲ سالانه تنها ۵۰۰میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود و این وضعیت شرایط ناگواری برای دریاچه رقم زده است.
وی ادامه داد: افزایش سد های ساخته شده در حوضه دریاچه ارومیه، از ورود سیلاب ها به این دریاچه جلوگیری می کند و این اتفاق نیز یکی دیگر از دلایل کاهش آب ورودی به این بستر به شمار می رود.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: شروع خشکسالی دریاچه از سال ۱۳۸۴ به شکل سریع تری آغاز شد بطوریکه سالانه نزدیک به ۴۰سانت از تراز دریاچه کاهش یافت و از سال ۱۳۹۲ موضوع جدی خشکی دریاچه توسط رسانه ها انتشار و باعث توجه جدی دولت و مسئولین به این وضعیت شد.
تجریشی، کاهش بارش ها، عدم سیاست گذاری ها مناسب در اراضی کشاورزی و عدم مدیریت صحیح در مصرف آب را از جمله دلایل مهم خشکی دریاچه ارومیه بیان کرد و افزود: دولت برای ممانعت از بحران دریاچه ارومیه و خشکی کامل آن، احیای این دریاچه را به عنوان یکی از اولین و اولویت های اصلی برنامه های خود قرار داد

آخرین وضعیت پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه

تجریشی به وضعیت مهم‌ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه اشاره و گفت: هم‌اکنون پروژه تونل کانی سیب برای انتقال آب به دریاچه در حال اجراست که تا این لحظه ۲۱.۵ کیلومتر از طول ۳۵.۷ کیلومتری آن حفاری شده است.

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

تجریشی وضعیت دریاچه ارومیه طی ۳ تاریخ دوم مرداد ۹۳ (روزهای نخست تشکیل ستاد احیا) دوم مرداد ۹۶ (سال گذشته) و دوم مرداد ۹۷ (امروز) به شرح زیر بیان کرد:

تاریخ تراز دریاچه ارومیه
مساحت دریاچه
مقدار آب موجود در دریاچه
دوم مرداد ۹۳ (روزهای نخست تشکیل ستاد احیا) ۱۲۷۰.۳۲
۱۷۹۰ کیلومتر مربع
۱.۱ میلیارد متر مکعب
دوم مرداد ۹۶ (سال گذشته) ۱۲۷۰.۵۶
۲۰۷۰ کیلومتر مربع
۱.۶ میلیارد مترمکعب
دوم مرداد ۹۷ (امروز) ۱۲۷۰.۵۸ ۲۰۹۳ کیلومتر مربع ۱.۶۴ میلیارد مترمکعب

وضعیت اعتبارات

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: تا به امروز بیش از ۱۱۳۷ میلیارد تومان برای احیای دریاچه اعتبار هزینه شده که از این مقدار ۶۰ درصد در استان آذربایجان غربی، ۳۴.۵ درصد در آذربایجان شرقی، ۴ درصد در کردستان و ۱.۱۵ درصد در کل پایش هزینه شده است.
وی افزود: دولت و در راس آن رییس جمهور با تمام توان حمایت و تلاش خود را برای احیای کامل دریاچه ارومیه انجام می دهد و بر این کار اصرار دارد.

محیط زیست

تجریشی با انتقاد از وضعیت فرهنگی در موضوع آب هم گفت: درحالیکه باید مصرف آب بترتیب به بخش شرب، محیط‌زیست، صنعت و کشاورزی اختصاص یابد ولی در کشورما این چنین نیست و مصرف در بخش محیط زیست در اولویت آخر است و این اتفاق سبب بحران‌های کنونی خشکسالی در کشور است.
وی ادامه داد: در مورد افزایش سرطان در منطقه به دلیل خشکی دریاچه ارومیه، این موضوع توسط علوم پزشکی تبریز مورد پژوهش قرار گرفت که نتیجه منفی و ارتباطی بین این موضوع بدست نیامد گرچه اکنون شاهد افزایش تشعشعات در حوضه دریاچه ارومیه هستیم.

انتقال آب بین حوضه‌ای

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: دولت و در راس آن رییس جمهور گزینه‌هایی چون انتقال آب از دریای خزر و دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه را نیز درنظر داشت که این دو طرح توسط کارشناسان مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفت که در مورد دریای خزر بدلیل خاصیت سولفاته آن این موضوع رد شد زیرا باعث کاهش عمر دریاچه ارومیه از ۵۰۰ به ۵۰ سال می شد.
وی ادامه داد: اما در مورد دریاچه وان ترکیه که طرف ترک نیز رغبت زیادی به آن داشت مشکلی از لحاظ شیمیایی در این طرح که در مورد آن پژوهش های زیادی صورت گرفت دیده نشد ولی مشکل بیولوژیکی حاصل ای این اتفاق سبب از بین رفتن آرتمیا و در نتیجه مشکلات زیست محیطی در منطقه می شد.
وی اضافه کرد: همچنین اختلاف PH زیاد آب دو دریاچه نیز همسان نبود.

تجریشی در پایان گفت: در سال ۹۵ "متخصصان" با قاطعیت از خشکی دریاچه ارومیه سخن می‌گفتند که نه تنها خوشبختانه این اتفاق رخ نداد بلکه اکنون البته با ۲ عقب ماندگی عملکرد ستاد احیا بخاطر عدم تخصیص بودجه در موعد مقرر، اکنون دریاچه تثبیت شده و تلاش برای احیا و سپس احیای کامل در حال انجام است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =