ایرنا نوشت: طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست‌ و یکم در شامگاه پنجم مرداد- جمعه شب- به طور زنده در ویژه برنامه «چرخ» از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

الهه بهبودی تهیه‌کننده برنامه «چرخ» گفت: این برنامه، این هفته به دلیل رخداد ماه‌گرفتگی، شامگاه جمعه با پخش زنده طولانی‌ترین خسوف قرن روی آنتن می‌رود.
ماه‌گرفتگی کامل در پنجم مرداد 1397 (27 ژوئیه 2018) بیش از یک ساعت طول می‌کشد و طولانی‌ترین خسوف کامل قرن نام‌گرفته است.
به گفته محققان، این ماه‌گرفتگی کامل به مدت یک ساعت و 43 دقیقه اتفاق می‌افتد و در قاره‌های اروپا، آسیا، آفریقا، اقیانوسیه و بخش‌هایی از آمریکا قابل‌رؤیت است.
مدت‌زمان کل این فرایند از آغاز تا پایان حدود چهار ساعت برآورد شده است. در این رویداد کره ماه به رنگ قرمز تیره و مایل به قهوه‌ای دیده می‌شود.
در این خسوف طولانی، ماه از مرکز سایه زمین می‌گذرد.
آخرین ماه‌گرفتگی کامل سی و یکم ژانویه 2018 میلادی رخ داد و یک ساعت و 16 دقیقه به طول انجامید. در این رویداد، ماه از بخش جنوبی سایه زمین گذشت.
در ژانویه 2019 نیز یک ماه‌گرفتگی کامل دیگر رخ می‌دهد که در آن ماه از بخش شمالی سایه زمین می‌گذرد. این رویداد یک ساعت و 2 دقیقه طول می‌کشد.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    9 0
    گرچه اکثریت در جریان ساعت این رویداد هستند اما بهتر بود در بین این همه جملات این خبر، اشاره ای به ساعت شروع و پایان این رویداد هم میشد. یعنی ذکر میشد از 22:53 الی 03:58.