کابوس ادامه‎دار دیپلماسی ورزشی برای ایران

نمایندگان رواندا، افغانستان، بوتان و اوگاندا هم IOC MEMBER شدند اما ایران همچنان در حسرت این موضوع است.

حامد عبدالملکی: نمایندگان کشورهای رواندا، افغانستان، بوتان و اوگاندا در حالی به عضویت کمیته بین‎المللی  (IOC MEMBER) درمی‌آیند که بعضی از کشورها حتی موفق به کسب یک مدال برنز هم در المپیک نشده‎اند. 
هیئت اجرایی کمیته بین‎المللی المپیک 9 عضو جدید را برای انتخاب به عنوان (IOC MEMEBER) به مجموع عمومی کمیته بین‎المللی المپیک که پیش از بازی‎های المپیک جوانان در بوئنوس آیرس برگزار می‎شود، معرفی کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‎دهد که همچنان نامی از ایران در این لیست دیده نمی‎شود.

این افراد اعضای جدید کمیته بین‎المللی یا همان (IOC MEMBER) خواهند بود؛ سمتی مهم و کلیدی که پس از مصطفی هاشمی‎طبا ورزش ایران هرگز نتوانست به آن دست پیدا کند و سالیان درازی در حسرت آن باقی مانده است. 

5 نفر از این 9 عضو جدید  پیشنهاد شده، اعضای فردی هستند. در میان این 5 نفر 3 زن حضور دارند. همچنین 4 نفر از 9 عضو جدید پیشنهاد شده، مطابق با منشور المپیک، نمایندگان کمیته‎های ملی المپیک (NOC)، فدراسیون های بین المللی (IF) و سازمان‌های شناخته شده توسط IOC هستند. با حضور این 9 عضو جدید تعداد کل اعضای IOC  به 106 نفر می‎رسد.

 یکصد و سی‎وسومین نشست IOC ، 8 و 9 اکتبر 2018 در بوئنوس آیرس، آرژانتین برگزار می‌شود.

اعضای جدید کمیته بین‎المللی المپیک به شرح زیر هستند:

خانم دیانا گودزینویکیتی، رئیس کمیته ملی المپیک لیتوانی

خانم فلیسیت ریماریکا ، معاون اول کمیته المپیک رواندا

کامیلو پرز لوپز موریارا، رئیس کمیته المپیک پاراگوئه، 

ژیوانی مالاگو رئیس کمیته المپیک ایتالیا، 

خانم سمیرا اصغری از افغانستان

ویلیام فردریک، رئیس کمیته المپیک اوگاندا 

پرنس وانگچوک، رئیس کمیته المپیک بوتان

موریناری از ژاپن، رئیس فدراسیون ژیمناستیک بین‌المللی

اندرو پارسونز از برزیل، رئیس کمیته پارالمپیک بین‌المللی 

ایران در المپیک 19 مدال طلا، 22 نقره و 28 برنز دارد که مجموع این اعداد برابربا 69 است.  لیتوانی در تاریخ ورزش خود 6 مدال طلای المپیک دارد. 7 نقره و 12 برنز و در مجموع 25 مدال در تاریخ ورزش این کشوربه ثبت رسیده است.

پاراگوئه در تمام تاریخ ورزش خود تنها یک مدال نقره در المپیک دارد. بوتان و رواندا هیچ مدالی ندارد. افغانستان در تمام تاریخ خود 2 برنز کسب کرده است و اوگاندا 2 طلا در تاریخ المپیک خود دارد. این کشور 3 نقره و 2 برنز در مجموع تمام اداور المپیک را در کارنامه دارد.

با یک بررسی ساده متوجه می‎شویم، کشورهای روندا، افغانستان، اوگاندا، بوتان، پاراگوئه و حتی لیتوانی تعداد مدال‎های به مراتب کمتری نسبت به ایران در المپیک کسب کرده‎اند و اساسا در ورزش جهان جایگاه خاصی ندارند. تمامی این اتفاقات گواه از ضعف بزرگ ورزش ایران در دیپلماسی ورزشی است که با وجود درخشش در برخی از رشته‎های دنیا و المپیک، هیچ جایگاهی برای کشورمان در هیئت اجرایی  و كرسي IOC MEMBER کمیته بین‎المللی المپیک وجود ندارد.

به نظرم می‎رسید با حضور سیدرضا صالحی امیری کمیته ملی المپیک روش دیپلماسی خودش را تغییر یا حداقل بهبود خواهد داد که متاسفانه شاهدیم اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداده است و این کمیته به مانند ادوار گذشته دچار روزمرگی و پیگیری امور جاری شده است.

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =