شناسایی ۱۰ رسته جدید شغلی در استان کرمان

ایسنا نوشت: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب که اکنون در استان کرمان 32 رسته حدود 450 هزار شغل را به خود اختصاص داده‌ است، اظهار کرد: 10 رسته جدید در استان کرمان شناسایی کردیم که اگر مورد حمایت قرار گیرند در دو سال آینده می‌تواند 70 هزار شغل جدید به صورت مستقیم و 50 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کند.

نصرالله بازوند در دوازدهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان‌برتر استان کرمان گفت: موانع سر راه تولید و کسب و کار با همکاری تولید کننده‌ها، کارگران، بانک‌ها، سازمان‌ها و ... امکان مرتفع شدنشان وجود دارد. وی ادامه داد: دولت دوازدهم برنامه‌ریزی اقتصادی برای کشور داشت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز برنامه منسجمی در 9 بند به دولت و مجلس ارائه داد، اما بعد از اینکه شرایط تحریم جدید توسط آمریکا اتفاق افتاد، به منظور آنکه هدف‌گذاری ما برای اشتغال در سال های 97 و 98 نباید تحت تاثیر تحریم‌ها و مشکلات این چنینی قرار نگیرد، بلافاصله برنامه جدیدی را برای حمایت از تولید و اشتغال در کشور به دولت ارایه کردیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تقویت خلاقیت و نوآوری، حفظ و نگهداشت استعدادهای انسان، کشف استعدادهای سخت‌افزاری و نرم افزاری و ایجاد رابطه‌ای میان استعدادهای انسانی، محیطی و جغرافیایی در حوه کارآفرینی بسیار مهم است.

وی کارآفرینان را مهمترین قشر برای ایجاد اشتغال دانست و عنوان کرد: موانعی بر سر راه کارآفرینان وجود دارد و با مشکل نبود فرهنگی که نوآوری را حمایت کند، مواجه هستیم. بازوند به نبود تعلق سازمانی و کاهش ضریب مسؤولیت‌پذیری اشاره کرد و ادامه داد: در جامعه ما هر زمانی که بحث پرداخت تسهیلات مطرح شد، گروهی که نه کارآفرین و نه خلاق هستند، دریافتی دارند و همین‌ امر سبب شده کارآفرینان را تحت شعاع قرار دهند. وی اضافه کرد: منابع به دست افراد واقعی و خاص نمی‌رسد و اگر کارآفرینی یکبار هم در حین انجام کار با مشکل مواجه شد، برای بار دوم مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عدم تعادل و ارتباط بین پروژه‌ها و طرح‌ها با استراتژی منطقه‌ای را از جمله مشکلات حوزه اشتغال دانست و تصریح کرد: مسؤولان باید به سراغ کارآفرین بروند و در جهت رفع مشکلات و معضلاات سر راه آنها گام بردارند. وی نبود دانش حرفه‌ای و مهارت و عدم مهارت آموزی را یکی دیگر از مشکلات کشور برشمرد و عنوان کرد: قطعا تا زمانی که این موانع از سر راه کارآفرین و تولید برداشته نشود، نباید انتظار یک اقتصاد پویا را داشته باشیم.

بازوند از بحران آب و تنش آبی استان کرمان سخن به میان آورد و بیان کرد: 300 هزار شغل به واسطه کشاورزی در استان کرمان داریم و در این راستا حفظ اشتغال موجود اولویت دولت در استان کرمان است، لذا باید با تغییر الگوی کشت و آبیاری این اشتغال را حفظ کنیم. وی ادامه داد: جذب فارغ‌التحصیلان کشاورزی در رشته‌های مرتبط از لازمه‌های این حوزه است، بنابراین آموزش‌های دانشگاهی باید متناسب با زیرساخت‌های کشاورزی استان باشد. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه حوزه گردشگری، ارائه خدمات دانش‌بنیان را مورد تاکید قرار داد و مطرح کرد: نیاز است ساختار گردشگری و افزایش راهنمای گردشگری خوب به سبک دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای را داشته باشیم که متاسفانه تاکنون در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم، اما باید مدنظر داشت که در دنیا تربیت راهنمای گردشگر خوب اولویت اول برای توریست پذیری است که ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.

وی با بیان این مطلب که اکنون در استان کرمان 32 رسته حدود 450 هزار شغل را به خود اختصاص داده‌ است، اظهار کرد: 10 رسته جدید در استان کرمان شناسایی کردیم که اگر مورد حمایت قرار گیرند در دو سال آینده می‌تواند 70 هزار شغل جدید به صورت مستقیم و 50 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کند. بازوند افزود: گردشگری، ساخت و بهره‌برداری گلخانه‌ای، تولید نرم‌افزار و خدمات فناوری اطاعات، تولید و فرآوری گیاهان دارویی و آرایشی، تولید و فرآورد پسته، تولید فرآوده خرما، حمل و نقل و ترانزیت، صنایع دستی، تولید و فرآود گردو، قالیبافی و فرآورد سنگ‌های تزئینی از مواردی هستند که می‌توانند در آینده 70 هزار شغل را در استان ایجاد کنند. معاون وزیر کار با اشاره به مشکلات و محدودیت‌ها در استان کرمان اظهار کرد: اشتغال و اقتصاد این استان وابسته به منابع طبیعی است و کمتر به منابع انسانی مربوط می‌شود.

وی افزود: سهم افاغنه و اتباع خارجی در اشتغال استان کرمان 160 هزار نفر است که آمار بسیار بالا و نگران کننده است، همچنین مشارکت خانم‌های در اقتصاد استان کرمان 9.9 درصد است که 2.5 درصد از میانگین کشور پایین تر است. بازوند با بیان اینکه عدم تناسب آموزش عالی و آموزشگاهی با اشتغال را در استان کرمان شاهد هستیم تصریح کرد: 40 درصد دانشجویان استان کرمان در رشته های علوم انسانی هستند و میزان اشتغال ما در معادن باید افزایش یابد چون میزان معادن در استان بالاست. وی تصریح کرد: 30 درصد اشتغال استان کرمان در بخش کشاورزی است، اما 6 درصد تحصیل کرده‌های استان در کشاورزی مشغول به تحصیل هستند که 80 درصد آنها هم بیکار هستند چون رسته‌ها و رشته‌های آنها متناسب با رشته‌های کشاورزی در استان نیستند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =