جهانگیری:باید آسیبهای تحریم امریکا را به صفر برسانیم

رئیس کل جدید بانک مرکزی در مراسم معارفه خود گفت:می‌دانید که بنده در چه شرایط سختی این سمت را دریافت کرده‌ام، اما امادگی لازم را دارم تا برای کشور، مردم و دولت اقدامات مثبتی انجام دهم.

به گزارش میزان عبدالناصر همتی  با اشاره به اینکه بانک مرکزی ستون اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اقتصاد کشور برنامه‌هایی هایی عملی می‌شود و تاب آوری کشور در این شرایط بسیار ضروری است.

همتی در ادامه گفت: تحریم‌ها فرصتی برای ارتقا توان کشور است و وضعیت بازار ارز، عدم ترازنامه بانک‌ها، بی‌تدبیری در سیاست‌های پولی و سردرگمی از مشکلات موجود است.

رئیس کل بانک مرکزی به برنامه‌های خود درخصوص کنترل بازار ارز اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی برای کنترل بازار ارز با رییس جمهوری هماهنگ شده که بعد از نهایی شدن گفته می‌شود.

وی افزود: سیاست صادقانه و ثبات منطبق با درخواست‌های مردم اعلام و اجرایی خواهند شد و برای این امر حفظ قدرت ارزی کشور و متناسب با کنترل نرخ تورم و اصلاح ناترازی بانک‌ها و مهار نقدینگی و هدایت آن مدنظر قرار خواهد  گفت.

همتی دیگر برنامه‌ی خود را ثبات در مطالبات اقتصادی و حذف رانت از نظام بانکی اعلام کرد و گفت: در سیاست‌های پولی، بانک مرکزی بر تجربه عملی دهه‌های اخیر تکیه خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار بین بانکی باید از شفافیت  بیشتری برخوردار شود و باید به حذف رانت خواری و فساد توجه ویژه شود و از صاحب نظران می‌خواهم دیدگاه‌های خود را اعلام کنند.ولی الله سیف در این مراسم به مرور عملکرد بانک مرکزی در دوره 5 ساله ریاستش بر این بانک پرداخت و از همه اقشار خواست تا این عملکرد را مورد نقد قرار دهند.

وی خواست تا نقدها بیشتر در حوزه ضعف باشد تا برای آیندگان مورد استفاده قرار گیرد و افزود: ساماندهی موسسات اعتباری رویدادی ماندگار در نظام بانکی خواهد بود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی، بار دیگر از تورم تک رقمی بعنوان یکی از دستاوردهای این بانک نام برد و گفت: ثبات بخشی بازار ارز از دیگر اقدامات مهم بانک مرکزی بوده است البته انباشت برخی از عدم تعادل ها در اقتصاد ایران زمینه ساز بخشی از التهاب های ارزی شد که شاهد آن هستیم.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی می توانست با استفاده از ذخایر ارزی برخی از التهابات را بکاهد ولی ترجیح دادیم منابع ملی را درست مدیریت کنیم، تصریح کرد:‌شاید در آینده در این خصوص بیشتر صحبت کنم.

وی استقلال بانک مرکزی را از موضوعات مهم اقتصاد کشور برشمرد و گفت: باید هر چه زودتر در این خصوص تصمیم گرفته شود. امروز واقعیت این است که اساساً بانک مرکزی مدرن جهانی در چند دهه گذشته دچار تحول معنا داری شده اند ولی در ایران هیچ تغییری رخ نداده است. بدون تغییر جدی در ساختار و استقلال بانک مرکزی نمی توان از بانک مرکزی انتظار رفتاری مشابه بانک های مرکزی دنیا داشت.

 

جهانگیری‌: شرایط کشور خطیر است اما این به معنای بن‌بست نیست
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: کشور در شرایط خطیری است و طبیعتا در برابر محدودیت‌های ایجاد شده به مشکل برمی‌خوریم اما این به معنای بن‌بست نیست و باید در کنار محدودیت‌ها از فرصت‌های به وجود آمده نهایت استفاده را ببریم.

اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه رییس بانک مرکزی با اشاره به عملکرد سیف گفت: در پنج سالی که سیف سکاندار بانک مرکزی بود، با کمک دوستان در تیم اقتصادی دولت سیاست‌های مناسبی را در پیش گرفتند که نتیجه آن در شاخص‌های اصلی اقتصاد نمایان است.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: در پنج سال اخیر شاهد رشد مناسب در سرمایه‌گذاری، صادرات غیر‌نفتی توسط مشکلات بخش خصوصی، کاهش تورم و... بوده‌ایم و از طرف خود و رییس‌جمهور و هیات دولت از ایشان سپاسگذاریم. در دوره مدیریت جدید هم با شناختی که از همتی داریم حتما دوره ایشان نتایج خوبی خواهد داشت.

وی ادامه داد: کشور در شرایط خطیری است و طبیعتا در برابر محدودیت‌های ایجاد شده به مشکل برمی‌خوریم اما این به معنای بن‌بست نیست و باید در کنار محدودیت‌ها از فرصت‌های به وجود آمده نهایت استفاده را ببریم و این در گرو شناخت شرایط و اقدامات متناسب با این شرایط است.

جهانگیری با اشاره به اقدامات آمریکا گفت: آمریکا کشور بزرگی است و اقداماتی را در راستای صفر رساندن فروش نفت ایران و ایجاد محدودیت‌های بانکی کرده است و باید در مقابل این اقدامات واکنش مناسبی داشته باشیم تا آسیب‌ها را به حداقل برسانیم. همچنین در شرایط جنگ اقتصادی علیه ایران نباید از رشد ، توسعه و معیشت مردم غافل شد و این بر دوش نخبگان و کارشناسان اقتصادی است.

وی ادامه داد: آمریکا به کمک اسرائیل و کشورهای منطقه شروع به یک جنگ رسانه‌ای کردند تا افکار عمومی را به تصرف درآورند و امید را نشانه گرفته‌اند، بنابراین تمامی صاحب نظران در این حوزه باید برای غلبه بر دشمن و افزایش اعتماد مردم فعالیت کنند.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: براساس مصوبات اخیر هیات دولت، طرح‌های نیمه‌تمام نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز داشتند تا با شرایط تسهیلی به بخش خصوصی واگذار شود و این سیاست‌ها باید در اولویت بانک مرکزی باشد.

جهانگیری نقل و انتقالات ارزی، نقدینگی و سیاست‌های ارزی را چالش‌های اصلی بانک مرکزی اعلام کرد.

 

 

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 0
    حیف
  • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 0
    خوب حرف میزنه تا بعدش...
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 0
    به همین راحتی دلار رسید به 10 هزار تومان حالا رئیس را عوض میکنند و مردم هم خوشحال و امیدوار که دیگه دلار بیشتر از این نمیشه کسی هم دنبال این نمیره که بابا قیمت واقعی دلار چنده؟ چرا اصلا" به این رقم رسیده ؟ کی سودش رو برده ؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 0
    وای خیالم راحت شد
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 2
    دولت بعضی اقلام مثل سیگار را کوپنی کند. قیمت یک جنس هم که پایین بیاد اثر روانی روی بازار داره. در ضمن من بازار ارز آزاد را به رسمیت نمی شناسم و قیمت ارز را آن چیزی می دانم که بانک مرکزی اعلام می کند بنابراین قیمت ها باید بر همان اساس باشد. قیمت دلار 5 درصد افزایش داشته و قیمت اجناس هم باید 5 درصد بالا بره و تعزیرات باید با شرکتهای گرانفروش برخورد کنه.
  • بی نام DE ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 0
    کنترل از این بیشتر ؟؟؟ هرچه بازار را امنیتی بکنید و ارز را محدود ، بحران بیشتر می شود . تغییر سیف با شما وقتی معنا پیدا می کند که تمام اقدامات خرابکارنه سیف در مورد ارز ، سقوط پول ملی ، فقر و گرانی بیشتر و ورشکستی مشاغل و تولیدی ها و محرومیت مردم از خرید ارز در بازار و کاهش سود بانکی را به فوریت ملغی اعلام کنید .
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 0
    خدایا باز هم شکرت
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 0
    گناه دارن تحریم ها بگذارین یک اثری داشته باشن
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    1 0
    قیمت لبنیات رو دیدین...؟قیمت میوه رو دیدین..؟قیمت گوشت و مرغ رو دیدین..؟.قیمت دارو رو دیدین...؟قیمت اجاره و مسکن رو دیدین..؟قیمت خودرو رو دیدین..؟ قیمت اقلام خوراکی رو چطور،دیدین...؟اصلا میدونین ما دیگه زندگی نمیکنیم،فقط زنده ایم و منتظر مرگ...
  • بی نام IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    1 0
    آقای جهانگیری لطف کنیم اقلا یک دهم حرفی که میزنید عمل کنید...
  • ........ IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    1 0
    اولش که میگفتین تحریم ها هیچ تاثیری نداره و اروپا حمایت میکنه و الان دارید کم کم میگین که باید راه حل پیدا کنیم و بعدا هم میگین باید صرفه جویی کنیم و در اخر میگین ما نمیتوانیم تحمل کنیم و ..... باز روز از نو روزی از نو . کمی عاقلانه فکر کنید بعد نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    0 0
    شما ها در رفاه اسایش به زندگی خودتان ادامه مردم کمرشان زیر بار این گرانی ها خرد شده
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    0 0
    باشه بهش میگم
  • بدون نام ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    0 0
    خیلی ممنون