ایرنا نوشت: اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه ولی الله سیف و عبدالناصر همتی، رییس جدید بانک مرکزی تاکید کرد که جنگ رسانه‌ای به راه افتاده،‌افکار عمومی را نشانه گرفته‌ تا اعتماد مردم را تضعیف کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رييس‌جمهوري عصر شنبه در مراسم تکریم ولی الله سیف و معارفه عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی ،گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه بانکی موضوع نقدینگی است.

وی افزود: در سیاست هایی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب شکل گرفت شورای عالی اقتصادی که با حضور سران قوا تشکیل می‌شود امتیازات ویژه‌ای دارد تا بتوانند تصمیمات مشخص و فرا قوه ای بگیرند و کشور را از تنگناها عبور دهند که یکی از آنها راهکار برای نقدینگی کشور است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت : نقدینگی به جای اینکه به صورت غیر کنترلی به سمت ارز، مسکن و سکه برود باید به سمت کمک به اقتصاد کشور حرکت کند.

جهانگیری افزود: مجموعه‌ای از این سیاست‌ها به شورای‌عالی اقتصادی سران قوا آورده شد که پس از تصویب جهت‌گیری‌ها انشاالله نقدینگی به سمت مناسب حرکت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: فکر می‌کنم موضوع اینکه نقدینگی چگونه در مقطع فعلی برنامه ریزی شود تا به تورم کشور دامن نزند و موجب افزایش غیرقابل کنترل نشود، موضوع اساسی است که باید در دستور کار رئیس کل جدید بانک مرکزی قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: سیاست های ارزی از دیگر موضوعات قابل توجهی است که در شرایط جدید باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به محدودیت‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و افزود: شرایط جدیدی پدید آمده است و مشخصه های آن این است که طرف مقابل (آمریکا) محدودیت‌های جدی برای ما اعمال کرده که روی درآمدهای ارزی اثر می‌گذارد و یکی از آنها نفت است اما این که به چه میزان موفق شود مانع از فروش آن شود ، بحث دیگری است.

وی اعلام کرد: شرایط کشور، شرایط خطیری است و به معنای این است که محدودیت‌های زیادی وجود دارد و در شرایط دشواری هستیم، البته این به معنای بن بست نیست؛ فرصت‌هایی پیش روی ما قرار خواهد گرفت که می‌توانیم برای توسعه کشور از آن استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار كرد: در این شرایط خطیر ویژگی اقتصادی وجود دارد که باید مسئولان اقتصادی کشور آن را بشناسند و اقدامات مناسب انجام دهند.

جهانگیری اضافه کرد: آمریکا در زمینه سرمایه گذاری خاصی برای محدود کردن فروش نفت ما انجام داده و هم در ارتباط با نقل و انتقالات پولی، برنامه ریزی‌هایی را صورت داده است که باید مسئولان اقتصادی در مقابل این برنامه‌ریزی‌ها اقدامات مناسب انجام دهند تا ملت و اقتصاد، کمترین آسیب را ببینند.

وی با بیان اینکه در دوره فعلی که به تعبیر آنها جنگ اقتصادی راه انداخته‌اند باید با اقدامات مناسب اقتصاد کشور را پیش ببریم، گفت: البته آمریکایی ها کار دیگری را با کمک صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه انجام داده‌اند و آن جنگ رسانه‌ای و سیاسی جدی برای تصرف افکار عمومی مردم است.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: رسالت ما و همه نخبگان و رسانه‌ها در این جنگ رسانه‌ای که افکار عمومی ملت را نشانه‌گرفته تا امید مردم را نسبت به آینده ضعیف کند و اعتماد مردم را از بین ببرد این است که تلاش کنیم تا امید و اعتماد مردم افزایش یابد.

جهانگیری اضافه کرد: ممکن است خیلی از سیاست های خوب اقتصادی آثار مثبت نداشته باشد؛ تک تک افرادی که در این زمینه صاحب نظر هستند و قدرت فعالیت دارند باید تلاش کنند در این جنگ رسانه‌ای به دشمن غلبه کنند و امید مردم را افزایش و سرمایه اجتماعی مردم و اعتماد مردم را بالا ببرند و امیدواریم با عمل خوبی که انجام می‌دهیم اعتماد مردم روز به روز افزایش یابد.

جهانگیری ادامه داد: برای منابع پتروشیمی که منبع درآمد ارزی ما است نیز تحریم هایی اعمال شده است بنابراین در بخش منابع کشور در شرایط ویژه قرار داریم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در بخش عرضه و تقاضای ارز نیز با تقاضای جدیدی رو به‌رو شدیم که بانک مرکزی باید سیاست‌های خود را برنامه‌ریزی و متناسب با شرایط موجود طراحی کند.

وی تصریح کرد: مطمئن هستم در باره مشکلاتی که رئیس کل جدید بانک مرکزی با آن رو به‌رو است نخبگان و صاحب‌نظران را مورد مشورت قرار خواهد داد و انتظار داریم صاحب‌نظران و نخبگان نیز  به دولت و مسئولین بخش‌های اقتصادی کمک کنند.

وی اظهار كرد: کشور در جنگ ناخواسته اقتصادی قرار دارد و هنر نخبگان نیز این است تا کشور از این مشکلات سر بلند خارج شود.

وی افزود:البته در زمینه سیاست‌های ارزی بحث نقل وانتقال پول نیز وجود دارد که منابعی از آن در کشورهای دیگر است و این طور نیست که در منابع با محدودیت جدی رو‌ به‌رو باشیم و نیاز است بخش خصوصی کمک کند تا جایی که بانک مرکزی قدرت دارد از آن استفاده نماید.

جهانگیری با اشاره به اینکه نظام بانکی از دیگر موضوعات مهم است، یادآور شد: از روزهای نخست دولت یازدهم مطرح بود که نظام بانکی با مشکلات جدی روبه‌رو است که یکی از آنها بحث معوقات بانکی بود.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: خیلی از فعالان اقتصادی نتوانسته بودند سر رسیدهای وام های خود را برگردانند که در سال 94 رئیس جمهوری دستوری دادند تا طرحی برای اصلاح نظام بانکی تهیه شود و دوستان ستاد اقتصادی کار گسترده‌ای انجام دادند و طرحی تهیه شده که در نهایت رئیس‌جمهوری آن را ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: اخیرا نیز رئیس جمهوری یادداشتی را به بنده نوشتند که اصلاح نظام بانکی مجددا پیگیری شود که طرح کاملی تهیه شد که قابل اجرا وعملیاتی است.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: آنچه مهم است نظام بانکی نیازمند مطالعه آنچنانی نیست و نظام بانکی در کشور نقش اصلی و تعیین کننده در تامین مالی اقتصاد دارد و بازار سرمایه نیز سهمش افزایش یافته، ولی تا بخواهد تامین کننده منابع باشد، نیازمند زمان است که باید بانک مرکزی این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

جهانگیری بيان كرد: از موضوعات مهم بانک مرکزی نظارت بر بانک ها است و نمی شود نرخ سود بانکی عددی باشد ولی بانک‌ها به آن کم توجهی کنند؛ بانک مرکزی ابزارهای زیادی برای برخورد دارد و باید با اقتدار، نظارت خود را اعمال نماید.

وی همچنین با اشاره به ضرورت حمایت از تولیدات داخلی یادآور شد: نیاز داریم به اشتغال کشور فکر کنیم و طرح هایی را که می‌شود، فعال کنیم؛ باید به بخش خصوصی انگیزه داد.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: همچنین نیازمندیم در این مقطع به معیشت اقتصادی مردم فکر کنیم و تیم اقتصادی دولت نیز برای این مساله و دغدغه جدی مردم راهکار مناسب ارائه کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: نیازهای اساسی مردم از جمله دارو و اقلام ضروری باید به رغم محدودیت‌ها در کشور تامین شود و مردم نباید دغدغه این را داشته باشند که کمبود دارو یا مواد غذایی داريم.

وی خطاب به مردم تصریح کرد: حتما سیاست های پیش رو به این می‌رسد که نیازهای اساسی و اصلی مردم را در هر شرایطی تامین خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهوری در پایان به مدیریت پنج ساله آقای سیف در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: طی این مدت تیم اقتصادی دولت و مجموعه دولت سیاست‌هایی را پیش گرفتند که نتیجه آن باعث شد تا شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور حرکت مثبتی داشته‌باشد که در طول این دوره نرخ بیکاری کاهش و رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و صادرات غیرنفتی افزایش و توجه به مشکلات بنگاه های بخش خصوصی مناسب بوده است.

جهانگیری ادامه داد: مطمئن هستم در دوره مدیریت جدید بانک مرکزی با شناخت دقیقی که از آقای همتی دارم یکی از صاحب‌نظران اقتصاد ایران و از اساتید مبرز دانشگاه و اقتصاد کلان است و کارهای خوبی که تاکنون انجام داده و از سابقه مدیریتی خوبی برخوردار است و در مدیریت بانک خصوصی و بزرگترین بانک دولتی کشور و بیمه مرکزی سابقه اجرایی و توان علمی دارد حتما بانک مرکزی در دوره وی دوران خوب مسائل اقتصادی کشور را شاهد خواهد بود.

 

29215

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    44 0
    بیست سال کار کردم پولم را پس انداز کردم به هزار امید پولم شد کاغذ کاش من هم پولم را به چیز دیگری تبدیل کرده بودم که حاصل چند سال زحمتم به باد نمی رفت
  • دلسوز IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    6 0
    جنگ رسانه‌ای افکار عمومی ملت را نشانه‌ نگرفته و امید مردم را ضعیف نکرده ، عملکرد غلط شما مسئولین اعتماد مردم را از بین برده ... با شعار دادن هم کار درست نمی شود.